Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

Sjuk 2 veckor sjuk igen

Anonym (Agneška) skrev 2021-11-24 19:48:18 följande:
    Min vän sa nämligen ja de spelar ingen roll för du har redan förlorat karens och dem drar från andra dagen. Så det är sak samma om du är hemma 2 dagar eller 7. Jag fattar inget
    Din vän menar säkert att första dagen är så dyr, då du får 0 kr i sjukersättning, så har du tagit karensdagen så kan du lika gärna vara hemma tills du är riktigt frisk och orkar jobba fullt igen.
    Blir du sjuk igen för att du jobbat halvkrasslig, så får du en ny karensdag = hade varit bättre att vara hemma tills du är helt återställd.
    ex: sjuk = 1 karensdag + tex 2 dagar med 80% sjukersättning då du är hemma 3 dagar, sen jobbar du en vecka och är sjuk igen så du får ytterligare en karensdag + sjukdagar.
    OM du hade varit hemma i ett streck och varit sjuk samma antal dagar så hade du bara fått 1 karensdag.
    Men du vet ju aldrig om du "tjänar" på att vara hemma lite extra och bli helt frisk eller om du ändå blivit sjuk igen...
  • nnnnnnnn
    Anonym (Agneška) skrev 2021-11-25 17:28:42 följande:
    Så att vara hemma 7 dagar så blir de mindre lön än om jag är hemma 2 dagar bara om jag förstår rätt ?
    Ja, men om du är sjuk 2 dagar som inte sitter ihop utan är så långt från varandra att du hinner få ny karensdag så får du 0% lön under 2 dagar.
    Sitter dagarna ihop så får du 0% för första dagen och 80% för nästa.
    Så om vi låtsas att du tjänar 1000 kr per dag du arbetar så tjänar du 0 + 0 kr om båda dina sjudagar är karensdagar och 0 + 800 kr om de sitter ihop.
    Så om du jobbar när du egentligen är sjuk och blir mer sjuk av det, så kan du förlora pengar på det hela.
    exempel du är jättesjuk och hemma 1 dag, sen jobbar du halvsjuk i mer än en vecka och är hemma 1 dag till = blir av med 2000 kr på lönen. Om du istället varit hemma första dagen + resten av den veckan + ev extra dagar så att du varit hemma 5 hela dagar så hade du förlorat 1000 kr + 200 kr + 200 kr + 200 kr + 200 kr = förlorar 1800 kr på att vara hemma 5 dagar och bli helt återställd.
    Så du kan förlora på att vara hemma för lite om det innebär att du blir rejält sjuk igen för att du inte låtit sjukdomen försvinna helt.
Svar på tråden Sjuk 2 veckor sjuk igen