• Anonym (Agneška)

Sjuk 2 veckor sjuk igen

Hej Jag var sjuk 2 veckor och sedan jobbat 1½ vecka. Hela förra vecka och till idag.

Känner mig sjuk nu, har feber och förkyld. Om jag sjukar mig imorgon vad händer då?

Får jag pengar från försäkringskassan då eller är det arbetsgivare?

Jag vet försäkringskassan betalar när man varit hemma på rad, från 15e dagen. Men jag har jobbat emellan. Hur blir det då? Ej kunnig med sånt

• Svar på tråden Sjuk 2 veckor sjuk igen
  • Anonym (G)

Du har arbetat mer än 5 dagar emellan så det är arbetsgivaren som betalar. Och du får en karensdag första dagen.

Återinsjuknar man inom 5 dagar så räknas det som en och samma period

• Anonym (Ellen)

Det är som ovanstående säger. Blir du sjuk igen och det är mer än 5 kalenderdagar emellan så börjar man om med en ny sjukperiod igen.
    Dvs karens, arbetsgivaren betalar dag 2-14, F-kassan träder in from dag 15 osv.
    Karens får du om du inte redan haft 10 karensdagar den senaste 12-mån perioden men det bör kvalificerade lönesystem hålla reda på.

• Anonym (Agneška)

Tack för svar.

Och det där med karens sen har man 80% av lönen.

Men är det skillnad om man är borta 3 dagar eller 7?

• Anonym (Agneška)

Min vän sa nämligen ja de spelar ingen roll för du har redan förlorat karens och dem drar från andra dagen. Så det är sak samma om du är hemma 2 dagar eller 7. Jag fattar inget

• nnnnnnnn
    Anonym (Agneška) skrev 2021-11-24 19:48:18 följande:
    Min vän sa nämligen ja de spelar ingen roll för du har redan förlorat karens och dem drar från andra dagen. Så det är sak samma om du är hemma 2 dagar eller 7. Jag fattar inget
    Din vän menar säkert att första dagen är så dyr, då du får 0 kr i sjukersättning, så har du tagit karensdagen så kan du lika gärna vara hemma tills du är riktigt frisk och orkar jobba fullt igen.
    Blir du sjuk igen för att du jobbat halvkrasslig, så får du en ny karensdag = hade varit bättre att vara hemma tills du är helt återställd.
    ex: sjuk = 1 karensdag + tex 2 dagar med 80% sjukersättning då du är hemma 3 dagar, sen jobbar du en vecka och är sjuk igen så du får ytterligare en karensdag + sjukdagar.
    OM du hade varit hemma i ett streck och varit sjuk samma antal dagar så hade du bara fått 1 karensdag.
    Men du vet ju aldrig om du "tjänar" på att vara hemma lite extra och bli helt frisk eller om du ändå blivit sjuk igen...
  • KKarate

Är du vaccinerad? Där har du svaret.

• Anonym (Agneška)

Jag är lite korkad med såna här grejer.

Man får ju 80% av lönen från dag 2. Men får jag samma lön nästa månad, slutet av månaden om jag varit sjuk 2 dagar eller 7 dagar exempel?

Tänker om jag förlorar mer på att vara hemma längre?.

Om så. Så får jag vara åter på jobb på tisdag. (Är långledigt fre- mån).

Förstår ni hur jag menar?

Och nej är ej vaccinerad

• Anonym (Ag)
    Anonym (Agne?ka) skrev 2021-11-25 14:25:25 följande:

Jag är lite korkad med såna här grejer.

Man får ju 80% av lönen från dag 2. Men får jag samma lön nästa månad, slutet av månaden om jag varit sjuk 2 dagar eller 7 dagar exempel?

Tänker om jag förlorar mer på att vara hemma längre?.

Om så. Så får jag vara åter på jobb på tisdag. (Är långledigt fre- mån).

Förstår ni hur jag menar?

Och nej är ej vaccinerad

Är du sjuk fler dagar får du mindre lön.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Agne?ka) skrev 2021-11-25 14:25:25 följande:
    Jag är lite korkad med såna här grejer. Man får ju 80% av lönen från dag 2. Men får jag samma lön nästa månad, slutet av månaden om jag varit sjuk 2 dagar eller 7 dagar exempel? Tänker om jag förlorar mer på att vara hemma längre?. Om så. Så får jag vara åter på jobb på tisdag. (Är långledigt fre- mån). Förstår ni hur jag menar? Och nej är ej vaccinerad

Du förlorar mer inkomst ju fler dagar du är sjuk. Men första dagen av en sjukperiod förlorar du 100% av inkomsten. De följande dagarna förlorar du bara 20%.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Agne?ka) skrev 2021-11-24 19:48:18 följande:

Din vän tycker nog att det är värt att förlora 20% av lönen att få vara hemma ett par dagar extra. Men har man ont om pengar är det ju inte riktigt så.
Svar på tråden Sjuk 2 veckor sjuk igen