F-ledig, ska månadslönen sänkas?
Bf0419 skrev 2021-11-24 21:26:53 följande:
Åh vilka bra svar! Vad grymma ni är!
Jag struntar i arbetsgivaren, hon vet själv varken ut eller in över detta. Tänker mer på årsinkomsten, som någon skriver behåller ju hon sin årsinkomst och får därav ut mer när hon vabbar eller blir sjuk? Mer där skon klämmer, är det rätt gör jag ju med hellre så?
Pensionen osv, allt baseras ju på årsinkomsten och fast vi jobbar lika mycket kommer ju hon ha en bättre årsinkomst än mig och gynnas av det?
Men om du tar ut föräldrapenning den dag du är ledig så skyddar du ju din SGI och ska såklart behålla samma årsinkomst på heltid i de uppgifter du lämnar till försäkringskassan! Det är ju själva meningen med att fylla upp med föräldrapenning. Du ska alltså på försäkringskassans hemsida uppge din årsinkomst på heltid så får du föräldrapenning och vab, sjukpenning baserad på den (upp till taket, det är högre för föräldrapenning än för vab). Till pension borde det dock bli lika dåligt för er båda då den inbetalningen rimligen går på hur mycket som faktiskt betalas ut till er och kollegan får ju också löneavdrag har du ju skrivit.