Glinda från Oz skrev 2021-11-25 02:58:11 följande:
Jag tycker baby shower är bättre än dop. De flesta (60%) döps inte. Dop känns också gammalt och mossigt, få döper sina barn av religiösa skäl och jag tycker inte det är rätt att tvinga in ett barn i ett samfund man inte ens tror på själv. Bebisen är också känsligare för infektioner i början, föräldrarna är trötta och ska inte behöva ordna fest mitt i alltihop. Babyshowers är också ett sett att få praktiska saker innan barnet kommer.
Det är väldigt ovanligt att barn dör i Sverige och de kan precis lika gärna dö efter dopet så det är en icke fråga.
Att procentsiffran blir så låg, beror på att vi har stora muslimska och judiska befolkningar här nu, samt kristna som tillhör andra trossamfund (t.ex. syrianer, katoliker och våra egna frireligiösa). Den där siffran avser ju bara dop i Svenska kyrkan.
I min bekantskapskrets är det normalt att barnen döps när de är runt tre månader, och de som inte vill ha ett kristet dop av någon anledning har i stället en namngivningsceremoni. Men dop är ju praktiskt även av den anledningen, att man kan använda sig av församlingshemmet för fikat efteråt, och då slipper man städa och fixa hemma. När barnet är tre-fyra månader gammalt är inte mamman SÅ utmattad längre! :)
Ja, barn kan dö, men om ett barn dör efter att det blivit döpt, så är detta faktum (att barnet är döpt) en tröst för dess föräldrar och andra. Det känns inte FEL att ha varit gäst på det dopet, utan snarare tvärtom. Ett barn som dör i magen, och då står man där med en blöjtårta och minnen av fåniga lekar av typen "gissa bajset" - det är däremot bara bisarrt...