Inlägg från: Anonym (Sorgligt (men nog därför)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sorgligt (men nog därför))

Min vän berättade aldrig att hon hade cancer

Det är sorgligt, men vissa vänner vill man inte dela sorger med, inte för att man är dåliga vänner eller inte så nära, utan för att det är roliga personer som man vill prata om roliga saker med. Att då berätta att man har cancer eller något annat sorgligt sabbar liksom den typ av relation man har.

Har man flera vänner så delar man ofta upp dem (omedvetet) för att fylla olika roller i sitt eget liv man behöver ha fyllda. En vän man gör en sak med, en annan för något annat. Du var en rolig person i hennes liv hon hade roliga minnen med, hon kanske ville vara även den personen för dig med, och därför berättade hon inte. Det tror jag.

Nu funkar ju inte alltid det, vännerna kanske inte finns där och man är tvungen att prata med någon...och det slutar med att man öppnar upp sig med sin skilsmässa och sjukdom och gråter inför en killkompis/kollega man annars mest har barnslig humor med penisskämt ihop med och det blir väldigt konstigt med fel vän i fel "roll" men han var den enda som var där då fick det bli honom. Sista är ett exempel från egen erfarenhet men poängen är att man ofta har olika vänner för olika behov och det är inget fel i det. Det gör inte dig till en sämre vän eller att ni var mindre nära.

Svar på tråden Min vän berättade aldrig att hon hade cancer