• Anonym (Emma)

När är det dags att gå?

Jag har varit tillsammans med min man i 18 år. Vi har 4 barn i åldrarna 7-16 år tillsammans. Jag känner mig så frustrerad och missnöjd med hela min livssituation och jag känner att min man är en stor del av detta. Men när är det dags att gå?

Ett av de mindre barnen har en kronisk sjukdom (medför intellektuell funktionsnedsättning bl.a) vilken kräver ständig påpassning och anpassningar. Dessutom har en av tonåringarna autism och adhd och pluggar numera hemifrån. Hemma är även jag, eftersom allt jobb kring det här inte möjliggör för mig att jobba. Mycket beror också på mannens arbetstider och att jag måste rätta mig efter dem.

För att nämna några exempel, utöver att jag drar största lasset med barnen, så tycker jag att mannen är helt avskärmad från både mig och tonåringarna, vilket de ofta signalerar de med. Vi har en fin kontakt och sitter ofta i soffan och pratar och skrattar på kvällarna. Mannen tittar i mobilen. Eller; vi har tillsammans kommit överens om hur vi ska minska utbrott etc (i samarbete med psykolog) för barnet med sjukdom. Istället blir mannen arg och skriker när det händer något. Jag tror på positiv förstärkning, han försöker köra nåt slags höja rösten eller skrik så ska ungarna lyssna. Eller; jag ber om hjälp för att hemmet är stökigt, han säger att han försöker plocka men att alla andra bara stökar till. Känns som att han tagit på sig någon slags offerkofta.

Nu är jag så less och drömmer om en egen lägenhet där jag och barnen kan få ordning och reda och jag själv kan hålla koll på mediciner, övningar, barnens skolor etc. Det känns som att mannen bara är en bromskloss. Har försökt prata lugnt och sansat massor av gånger men det hjälper ju inte, kanske är det bara så här han är. Vet inte riktigt vad jag vill förutom att prata av mig. Och ja; när fan är det dags att gå!?

• Svar på tråden När är det dags att gå?
  • Anonym (Elin79)

Jag tror att du redan är där. Du ser ett annat liv framför dig och det lockar. Vad är det då som får dig att stanna?
    Finns kärlek?
    Handlar det om ekonomi?
    Om trygghet?

Det verkar mer som att du ser problem med din man i relationen till barnen tex. Du försöker bemöta dem efter behov medan han  mer eller mindre bara förstör. Du städar och plockar och önskar detsamma av honom men då vill inte han för att andra stökar till? Som att de inte stökar till när DU plockar?
    Det ständiga plockandet och återförandet av saker till sin plats tar ju aldrig slut i ett hem även om man  hjälps åt (för då ska barnen påminnas om plockandet). 

Säg som du känner och se vad du får för respons. Familjerådgivning kan vara ett steg på vägen. Inte nödvändigtvis för att lösa problemen och fortsätta tillsammans utan för att få ett bra avslut. Om man vill. 

• Anonym (Emma)
    Anonym (Elin79) skrev 2021-11-23 10:14:05 följande:

Jag tror att du redan är där. Du ser ett annat liv framför dig och det lockar. Vad är det då som får dig att stanna?
    Finns kärlek?
    Handlar det om ekonomi?
    Om trygghet?

Det verkar mer som att du ser problem med din man i relationen till barnen tex. Du försöker bemöta dem efter behov medan han  mer eller mindre bara förstör. Du städar och plockar och önskar detsamma av honom men då vill inte han för att andra stökar till? Som att de inte stökar till när DU plockar?
    Det ständiga plockandet och återförandet av saker till sin plats tar ju aldrig slut i ett hem även om man  hjälps åt (för då ska barnen påminnas om plockandet). 

Säg som du känner och se vad du får för respons. Familjerådgivning kan vara ett steg på vägen. Inte nödvändigtvis för att lösa problemen och fortsätta tillsammans utan för att få ett bra avslut. Om man vill. 

Tack för din fina och kloka input! Det svåraste är att vi ibland har det ganska bra. Han tänker på mig och köper hem nåt han vet att jag gillar t.ex. Vi kan fortfarande skratta ihop. Men det hjälper inte riktigt mitt behov av att ha en riktig partner som man kan föra diskussioner och samarbeta med. Jag känner ju lite att han är en väldigt tung ryggsäck som jag släpar runt på, trots att det finns känslor kvar (om än inte jämt för det pendlar). Sen är det förstås svårt med eget boende när jag är begränsad med mina möjligheter att jobba, men det tänker jag att jag skulle lösa helt enkelt. Tonåringarna kan hjälpa till de också (även om de förstås inte ska ta ett allt för stort ansvar).
  • Tow2Mater

Hur hindrar mannen dig från att hålla ordning och reda, hålla koll på mediciner, övningar, barnens skolor, etc?

Håller han bara ordning på sina egna saker så är det ju ingen skillnad for dig.

• Anonym (Emma)
    Tow2Mater skrev 2021-11-23 13:57:51 följande:

Hur hindrar mannen dig från att hålla ordning och reda, hålla koll på mediciner, övningar, barnens skolor, etc?

Håller han bara ordning på sina egna saker så är det ju ingen skillnad for dig.

Jag tänker väl att jag blir motarbetad nu och att vi drar åt två håll, att även om jag har lika mycket att göra om jag är själv så kan jag åtminstone skapa ett större lugn. Sen är det väl irritationen över den bristande kommunikationen och det bristande samarbetet; om den försvinner känns det som att jag skulle orka mer. Sen tar han inte något vidare ansvar över sina egna grejer heller.
  • lövet2

Nu är det nog dags. Jag var i en liknande situation, men jag behövde aldrig fatta något beslut, eftersom maken gjorde det själv.

Det enda problemet för min del blev ekonomin. Jag förstår precis dina svårigheter med att ha ett normalt jobb. Själv hade jag extrajobb och sjukvikariat när det fanns möjlighet. Två av barnen behövde verkligen ha mig hemma, men jag måste ju försörja oss efter separationen. Jag fick ingen ersättning av försäkringskassan om jag var hemma, så det var riktigt tufft ekonomiskt.

Allt annat blev lättare. Ingen pappa i huset som provocerade fram utbrott, ingen äkta man som skulle ha mat på bordet, kläderna tvättade och allt jäkla pappersarbete fixat. Jag fick energi över, som jag kunde lägga på barnen. Rekommenderar starkt att du tar tag i saken och gör dig av med dödvikten.

• Anonym (Emma)
    lövet2 skrev 2021-11-23 22:07:02 följande:

Nu är det nog dags. Jag var i en liknande situation, men jag behövde aldrig fatta något beslut, eftersom maken gjorde det själv.

Det enda problemet för min del blev ekonomin. Jag förstår precis dina svårigheter med att ha ett normalt jobb. Själv hade jag extrajobb och sjukvikariat när det fanns möjlighet. Två av barnen behövde verkligen ha mig hemma, men jag måste ju försörja oss efter separationen. Jag fick ingen ersättning av försäkringskassan om jag var hemma, så det var riktigt tufft ekonomiskt.

Allt annat blev lättare. Ingen pappa i huset som provocerade fram utbrott, ingen äkta man som skulle ha mat på bordet, kläderna tvättade och allt jäkla pappersarbete fixat. Jag fick energi över, som jag kunde lägga på barnen. Rekommenderar starkt att du tar tag i saken och gör dig av med dödvikten.

Skönt med någon som har lite koll på hur läget är! Extrajobba skulle jag ju faktiskt kunna göra när det finns tid, jag försöker plugga lite kurser på högskolan men har inte jättemycket studielån att ta ut. Och det vill jag inte heller.

Jag känner väl innerst inne att jag skulle må bättre om vi inte bodde ihop. Men så får jag så enormt dåligt samvete över att lämna Rynkar på näsan
  • lövet2
    Anonym (Emma) skrev 2021-11-24 14:18:34 följande:
     Men så får jag så enormt dåligt samvete över att lämna Rynkar på näsan
    För vad har du dåligt samvete? Det är det bästa du kan göra för dig själv och barnen. För honom är det nog också det bästa, för han mår väl knappast bra som ni har det nu?
    Barnen behöver dig, och det kommer de att göra under väldigt lång tid. Om du ska orka finnas där för dem, då kan du inte ha en person i hushållet som bromsar och försvårar allt. Det går bara inte.
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Emma) skrev 2021-11-23 12:51:08 följande:
    Tack för din fina och kloka input! Det svåraste är att vi ibland har det ganska bra. Han tänker på mig och köper hem nåt han vet att jag gillar t.ex. Vi kan fortfarande skratta ihop. Men det hjälper inte riktigt mitt behov av att ha en riktig partner som man kan föra diskussioner och samarbeta med. Jag känner ju lite att han är en väldigt tung ryggsäck som jag släpar runt på, trots att det finns känslor kvar (om än inte jämt för det pendlar). Sen är det förstås svårt med eget boende när jag är begränsad med mina möjligheter att jobba, men det tänker jag att jag skulle lösa helt enkelt. Tonåringarna kan hjälpa till de också (även om de förstås inte ska ta ett allt för stort ansvar).
    Nej alltså ska man leva i en relation så hjälper det inte att man kan skratta. Och att han köper hem småsaker till dig ibland mildrar inte det faktum att han motarbetar dig (verkar det som) gällande barnen och inte drar sitt strå till stacken.
    Vad man hade önskat i detta fallet när du tar på dig så stort ansvar gällande era (ERA) barn, deras omsorg, hur man bör bemöta dem osv är i så fall att han hade hoppat in och tagit tag i resten. Precis allt det andra. Jobbat förstås men sen utöver det lagt varje vaken minut på saker som gagnar er. Städa, fixa, plocka, ordna, förbereda, laga mat osv.
    Det är inte kul. Det är inte "kul" att ha noll fritid, känna sig stressad och leva med känslan av att det aldrig tar slut. Jag tror inte att du tycker att det är "kul" heller alltid men nu är det som det är. Ibland får man en giv av livet som man inte väntat sig och då får man bara deala med den. Man får gå in i ett särskilt "mode" där man blir ett team och löser saker
Svar på tråden När är det dags att gå?