• Miami

Någon annan med 10åring med ”lätta autismdrag”?

Ja jag har liknande funderingar kring min 10-årige pojke. Det första stycket du beskriver stämmer bra. Han har svårt med nya kontakter, vuxna som barn, då han inte tittar i ögonen och har svårt för sociala koder. Däremot fungerar det bra med hans gamla vänner som redan känner honom! I skolan gör han mest det han känner för, försvinner bort i sin egna värld när något är ointressant. Men han har väldigt lätt för att lära så han hänger med ändå, och därför tycker inte lärarna att han behöver utredas... Han var jättetidig med allt motoriskt däremot! Gick och cyklade tidigt och är initialt duktig på alla sporter han tar sig an. Men efter ett tag går kompisarna om honom då han är dålig på att lyssna på tränaren och ta instruktioner...

• Miami

Jag kan tillägga att han lekte väldigt speciellt när han var liten. Radade upp bilar på rad och sorterade efter färger mm. Han är känslig för varma eller tajta kläder och gillar inte salvor och plåster eller annat på kroppen. Tex så torkar han aldrig sig efter duschen med handduk utan går bara iväg helt blöt. Trots detta är han intelligent och välfungerande. Han har olika specialintressen som han lär sig allt om. Är väldigt duktig på att förstå matte och problemlösning (huvudräknar mycket snabbare än vanliga vuxna...). Jag misstänker mild Asbergers och vill gärna utreda för att hjälpa honom förstå varför det blir som det blir i mötet med nya människor, speciellt nu när pubertet och tonår närmar sig. Tyvärr vill inte pappan utreda (pga risk för stigmatisering). Vi är skilda.

• Miami
    FtS70 skrev 2021-11-28 14:18:35 följande:

Jag skulle råda er att göra en utredning snarast. Magical pekar på ett alltför vanligt faktum: att utredningen när den väl görs kommer för sent.

Vet inte om kommentaren var riktad till både ts och mig eller bara ts. Men i mitt fall är det så att den andra föräldern motsätter sig utredning.
  • Miami
    trollhona skrev 2021-12-03 18:26:47 följande:

Sök på begreppet 2E. Låter som ett klockrent fall :)  Ingen stigmatisering, har själv samma, men det hjälper oerhört mycket som förälder i sitt förhållningssätt och förståelse.

När det enkla ändå blir svårt : särskilt begåvade elever med adhd och autism - Pia Rehn - Häftad (9789144137353) | Bokus

Oj, har aldrig hört talas om begreppet men läste lite nu! Det blev en aha-upplevelse faktiskt så likt det var min son. Tack!
  • Miami
    trollhona skrev 2021-12-12 00:37:42 följande:

Varsågod, jag blev själv bekant med begreppet för en kort tid sedan och kände också bara "Aha! Där har vi det!" Finns inte jättemycket skriver i Sverige men desto mer utomlands, så lite forskning finns och mer är på väg. :)

Jag beställde faktiskt boken nu, det kan vara intressant att läsa oavsett om det kan hjälpa min son eller ej. Har även en vuxen syster med ADHD som stämmer mycket bra in på dessa kriterier... Vad märkligt egentligen att begreppet inte har blivit så stort i Sverige, känns som det stämmer på ganska många. :) Tack igen!
Svar på tråden Någon annan med 10åring med ”lätta autismdrag”?