Inlägg från: PrincessDalia |Visa alla inlägg
  • PrincessDalia

Någon annan med 10åring med ”lätta autismdrag”?

Jag har en pojke som jag misstänker ha någon sorts lätt autism. Han har alltid haft svårt med ögonkontakt. Han har några nära vänner som efterfrågar hans sällskap men det blir lätt missförstånd med nya kontakter och han är känslig för om någon säger något negativt till honom och vill då inte alls vara med. Han var sen att börja gå och började prata då han var liten och är fortfarande något klumpig motorisk men håller på med sport och det fungerar bara men man kan se att han är lite ?senare? än de andra i laget. Han har alltid varit ljudkänslig och när han var yngre var han väldigt svår med maten men nu äter han normalt.

Har aldrig gjort någon utredning på honom och har svårt att se hur det skulle kunna hjälpa honom? Han fungerar helt ok i skolan både socialt och i skolämnena bara det att han måste ?plugga mycket mer? för att lära in glosor mm. än våra andra barn. .

Vad har era barn för autismsymtom? Har ni gjort utredning/ funderat på utredning och hur har det i så fall hjälpt ert barn?

• Svar på tråden Någon annan med 10åring med ”lätta autismdrag”?
  • PrincessDalia
    FtS70 skrev 2021-11-28 14:18:35 följande:

Jag skulle råda er att göra en utredning snarast. Magical pekar på ett alltför vanligt faktum: att utredningen när den väl görs kommer för sent.

Pojkens pappa är negativ till utredning då han tror att det inte hade gett något positivt till pojken och han är orolig för att det på något sätt ska få negativa konsekvenser. Jag är lite kluven men har i nuläget svårt att se hur det skulle kunna hjälpa honom. Det känns som om han har för lite problem för att medicineras och han har flera i sin klass som fått adhd diagnos och lever rövare i klassen och vad jag ser så har de inte fått någon extra resurs eller stöd på något sätt. Någon som kan säga på vilket sätt en diagnos kan hjälpa mitt barn?
Svar på tråden Någon annan med 10åring med ”lätta autismdrag”?