• Anonym (Vet inte)

Otrohet?

Jag har varit ihop med min sambo i 11 år vi har de bra och stabil relation nu.

Till problemet, för ca 3-4 år sedan hade jag och min sambo en gemensam vän som bodde dryga 50 mil ifrån oss. Vi pratade alla 3 på basis dagligen drack och snacka i ts.

Jag jobbade fulltid som målare medan min sambo va arbetslös och mådde dåligt så hon var hemma. Vår gemensamma vän och min sambo prata jätte mycket och kolla på film med varandra.

Tillslut kändes det som jag var vännen då dom pratade mer med varandra om djupare saker än jag och min sambo gjorde.

När han kom på besök fick han ont i ryggen så min sambo sa att han fick sova i våras säng. Jag var emot var på min sambo sa att jag kunde ta soffan om det inte passade. Inget sexuellt hände men jag mådde skit hela tiden. Han åkte inte hem försen jag körde hem honom efter 1 vecka.

Jag sa till min sambo att jag inte orkar mer och hon fick välja på oss antingen mig eller vår vän. Hon valde mig men var inte glad över det och prata inte mer med mig på 2 veckor.

Förra veckan börja vi prata om att skaffa barn, jag sa att jag ville läsa deras chatt innan vi börjar försöka. I chatten har min sambo skrivit att hon älskade honom och annat men de märktes att saker var borttaget.

Det känns jätte konstigt och hon vägrar prata om det.

Vet inte hur jag ska ta detta det känns fel och inte bra men älskar min sambo och det var 3 år sedan de bröt kontakten. Någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Otrohet?
  • MammAmma
    Anonym (?) skrev 2022-03-16 15:31:26 följande:

Det är få förunnat att skapa en djup och äkta vänskapsrelation. Att ställa dig emellan och tvinga din partner välja istället för att glädjas med henne stötte henne från dig. 
    Om de nu hade något slags intresse av varandra skulle de väl inte helt öppet lägga sig i samma säng som dig? De hade inte heller varit öppna med vad som diskuterades och inte. Du är jagsvag och kontrollerande. 

Om du och din partner är okej med att den ene eller andre är gränslösa med era vänner så är ju allt gott så. Men du får även acceptera och respektera att ni är i (uppenbar) minoritet där och att andra drar gränsen på en annan nivå. 
  • Anonym (?)
    MammAmma skrev 2022-03-16 22:40:14 följande:
    Om du och din partner är okej med att den ene eller andre är gränslösa med era vänner så är ju allt gott så. Men du får även acceptera och respektera att ni är i (uppenbar) minoritet där och att andra drar gränsen på en annan nivå. 

Om man inte drar gränsen där du drar den blir man gränslös? Vad öppen och vidsynt du är.

Som jag läser har hon gjort allt helt öppet. Det gör man väl inte om man tror att man passerar någons gräns, alternativt tycker att den gränsen är öppen att utmanas?

Vad får din partner göra med nära gemensamma vänner? Får hen ens ha sådana? 

• MammAmma
    Anonym (?) skrev 2022-03-16 22:52:36 följande:

Om man inte drar gränsen där du drar den blir man gränslös? Vad öppen och vidsynt du är.

Som jag läser har hon gjort allt helt öppet. Det gör man väl inte om man tror att man passerar någons gräns, alternativt tycker att den gränsen är öppen att utmanas?

Nej, men det TS beskriver om sin sambo och vännen är definitivt gränslöst och ser man inte det har man antagligen själv svårt med sunda gränsdragningar.

Uppenbarligen har ju sambon tyckt att gränserna var öppna för utmaning då, eller så var hon bara så uppslukad av romansen med vännen att hon inte själv lade märke till sitt olämpliga beteende. Inte alls ett ovanligt beteende hos otrogna. Kallas för "affair fog" på engelska.

Har inte haft en partner på många år och planerar inte att skaffa en heller, men när det begav sig så litade jag blint på honom. Både med manliga och kvinnliga vänner, gemensamma som separata sådana.
    Jag är mindre naiv numera. 
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2022-03-16 21:31:04 följande:
    Igen då. Varför bjuda in någon i den gemensamma sängen om avsikten är att gå bakom ryggen på denne? Det är väl så rakt, ärligt  och inkluderande det kan bli? 

Om jag läser rätt var han på jobbet på dagarna medan de var hemma? Under en veckas tid, no less. Om syftet var att ha sex/gosa i parets säng hade de gott om tid till det utan att TS låg mitt emellan och surade.

molly50 skrev 2022-03-16 20:29:20 följande:
    Jag tycker det verkar som att du inte läser vad TS har skrivit.

Han skrev att det märktes att det var raderat i konversationen mellan sambon och vännen.
    Sådant brukar märkas.

Sambon blev sur när TS inte ville dela säng med vännen och tyckte att TS kunde sova på soffan om det inte passade..
    Låter inte som att hon vile ha en threesome,tycker jag.
    Men HUR har hon betett sig menar du? Blivit för nära med deras gemensamma vän? Bjudit in denne att sova ihop med sambon? Eller vad?
    TS skrev att de alla tre hade en bra relation. Någonstans kände han att vännen fick för mycket uppmärksamhet. Det låter som ren avundsjuka. Småsinthet. 
    TS skrev att de alla tre hade en bra relation. Någonstans kände han att vännen fick för mycket uppmärksamhet. Det låter som ren avundsjuka. Småsinthet. 
    Igen då. Varför bjuda in någon i den gemensamma sängen om avsikten är att gå bakom ryggen på denne? Det är väl så rakt, ärligt  och inkluderande det kan bli? 

Om jag läser rätt var han på jobbet på dagarna medan de var hemma? Under en veckas tid, no less. Om syftet var att ha sex/gosa i parets säng hade de gott om tid till det utan att TS låg mitt emellan och surade.

Så utifrån beskrivningen ser jag inget klandervärt hos sambon. 

Men är det så konstigt att TS känner sig exkluderad när sambon börjar sätta vännen framför honom?
    Jag tycker inte det.
    Det behöver inte handla om svartsjuka och småsinthet.
    Jag är inte den svartsjuka typen,men hade ändå reagerat om min man hade börjat bete sig som TS sambo.

Ja,och sambon tyckte att TS kunde sova på soffan och blev sur när TS istället lade sig mellan dem.
    Om någon borde ha sovit på soffan så är det väl i så fall vännen? Eller kanske sambon själv?

Ja,exakt! Och vad är det som säger att de inte har gjort något medans TS var på jobbet?
    Sambons beteende är i alla fall suspekt.
  • Anonym (?)
    molly50 skrev 2022-03-17 08:30:00 följande:

"Ja,och sambon tyckte att TS kunde sova på soffan och blev sur när TS istället lade sig mellan dem.
    Om någon borde ha sovit på soffan så är det väl i så fall vännen? Eller kanske sambon själv?"

Nu har jag citerat originaltexten och dina olika tolkningar flera gånger. TS skriven INTE så.  

Det går givetvis inte att diskutera en sakfråga om du utgår från en alternativ verklighet.

• Anonym (?)
    MammAmma skrev 2022-03-16 23:19:52 följande:
    Nej, men det TS beskriver om sin sambo och vännen är definitivt gränslöst och ser man inte det har man antagligen själv svårt med sunda gränsdragningar.

Uppenbarligen har ju sambon tyckt att gränserna var öppna för utmaning då, eller så var hon bara så uppslukad av romansen med vännen att hon inte själv lade märke till sitt olämpliga beteende. Inte alls ett ovanligt beteende hos otrogna. Kallas för "affair fog" på engelska.

Har inte haft en partner på många år och planerar inte att skaffa en heller, men när det begav sig så litade jag blint på honom. Både med manliga och kvinnliga vänner, gemensamma som separata sådana.
    Jag är mindre naiv numera. 

Som sagt, du definierar vad som är "sunt", var gränser går och därefter vad som är gränslöst. 
    Följdresonemanget blir då varför någon är gränslös(enl. din egen definition) och du måste hitta en krystad anledning för att stödja ditt resonemang. Inte att reflektera över att andra kan känna, tycka och anse annorlunda. 

Jaha, du litade blint på någon och denne svek dig på något vis? Så nu sitter du bittert och talar om vad som är rätt och fel för alla andra. Och undviker att skaffa dig nära i förvissningen om att de kommer att svika dig ändå. 

Tragiskt. Kram. Hoppas att misantropin släpper.

• molly50
    Anonym (?) skrev 2022-03-17 12:20:50 följande:

"Ja,och sambon tyckte att TS kunde sova på soffan och blev sur när TS istället lade sig mellan dem.
    Om någon borde ha sovit på soffan så är det väl i så fall vännen? Eller kanske sambon själv?"

Nu har jag citerat originaltexten och dina olika tolkningar flera gånger. TS skriven INTE så.  

Det går givetvis inte att diskutera en sakfråga om du utgår från en alternativ verklighet.

Har du bara läst trådstarten?

Detta har TS skrivit i sitt första inlägg:

Citat: "Jag låg inte på soffan så vi låg 3 i sängen la mig alltid i mitten men märkte att de inte riktigt va omtyckt.

Jag känner att jag vill ha ett ärligt och öppet samtal om allt som varit för att gå vidare men sambon undviker det hela tiden"

Om du tolkar det på något annat sätt så får du gärna förklara hur du menar.
  • MammAmma
    Anonym (?) skrev 2022-03-17 12:29:06 följande:

Som sagt, du definierar vad som är "sunt", var gränser går och därefter vad som är gränslöst. 
    Följdresonemanget blir då varför någon är gränslös(enl. din egen definition) och du måste hitta en krystad anledning för att stödja ditt resonemang. Inte att reflektera över att andra kan känna, tycka och anse annorlunda. 

Jaha, du litade blint på någon och denne svek dig på något vis? Så nu sitter du bittert och talar om vad som är rätt och fel för alla andra. Och undviker att skaffa dig nära i förvissningen om att de kommer att svika dig ändå. 

Tragiskt. Kram. Hoppas att misantropin släpper.

Lol. Att du läser trådstarten och tolkar sambons intentioner och beteende som du gör, till skillnad från varenda annan kotte i tråden, visar snarare att du fortfarande är naiv, inte att du är öppen och tolerant för att andra kan känna och tycka annorlunda. Men lycka till med det. 
  • Anonym (?)
    MammAmma skrev 2022-03-17 14:10:27 följande:
    Lol. Att du läser trådstarten och tolkar sambons intentioner och beteende som du gör, till skillnad från varenda annan kotte i tråden, visar snarare att du fortfarande är naiv, inte att du är öppen och tolerant för att andra kan känna och tycka annorlunda. Men lycka till med det. 

Oj, med hänvisning till skribenter i otrohetssektionen på Familjeliv? Känt som facit världen över! Eller känt som en samlingspunkt för ett par bittra stackare som frodas i misären i sektionen under ett flertal nick?

Låt oss säga att jag är naiv. Fortfarande i komparativ till just din åsikt. 
    Så jag har en massa människor omkring mig och frodas. Ibland kanske någon beter sig illa eller utnyttjar något. Ok. Människans natur är som den är. Om jag tar illa vid mig har jag en mångfald av goda vänner att söka stöd hos. Många av dem är säkert godtrogna stackare som hellre lyss till brustna strängar..

Detta passar mig bättre än att aldrig ty mig till någon och leva med bitter förvissning om att alla andra är onda jävlar som kommer att svika mitt skadade ego. Att lägga sin börda på andra och villkora dem vet jag med säkerhet aldrig lett till något gott och helt, däremot.

Att, som i det här fallet, ställa ultimatum och kontrollera någon nära stympar bara. Drar ned omgivningen till ens egen osäkra nivå. Det är en björntjänst och leder till förlust i längden. 

• Anonym (pajas)
    Anonym (?) skrev 2022-03-16 22:52:36 följande:

Nja, det är simpel fakta...De som är ok med att deras partner knullar runt hejvilt är väldigt väldigt få jämfört med de som inte är ok med det. Att vissa av dem sen gärna vill få sitt sätt att framstå som nån slags norm för alla och framställa sig själva som majoritet förändrar inte det.

Så det är snarare DU som sitter och drar gränser åt andra eftersom du försöker göra din gräns till norm vilket det absolut inte är.

Det vore ju bra om du kan skilja på norm och hur du gör. Och när du ändå är på G fundera lite över varför det är så viktigt för dig att få ditt sätt att leva att framstå som norm för alla? Är det komplex som spökar?
Svar på tråden Otrohet?