Varför sjunker allmänbildningen hos våra barn?
Hyllemor skrev 2021-11-17 01:13:53 följande:
Jag såg en annan tråd här på FL som fick mig att fundera. Jag arbetar med de äldsta barnen i förskolan i ett område som får klassas som "medel till övre medelklass" och har upptäckt sedan, kanske 10 år tillbaka, att sådant som barn (inom samma socioekonomiska område) kunde förr, kan de inte längre.
Jag har själv en 7-åring. Han kan på grundläggande nivå historia, trots att de inte har läst om det i skolan ännu: folkvandringstiden-stenåldern-upplysningstiden etc, egypterna, romarna, första- och andra världskriget, kungar, krig, hur jorden skapades etc. Han har också inblick i Sveriges statsskick; han kan förklara enkelt kring vad olika politiska partier tycker; hur man genomför val i Sverige och varför. Han känner till demokrati och diktatur, monarki och republik. Han vet en del om olika länder i världen, deras flaggor och om rika och fattiga länder och hur det påverkar människor som bor i olika delar av världen; enkla naturvetenskapliga förklaringar och känner till flera grundämnen. Ja, och mycket mer förstås. Han kan massor, eftersom vi pratar, pratar och pratar. Vi högläser nyhetsartiklar och diskuterar vad som händer omkring oss på daglig basis.
Jag var beredd att gå in i tråden och hålla med dig tills jag såg din komiska uppräkning av vad din egen högst speciella son kan. Tråden handlar alltså inte alls om allmänbildning hos alla svenska barn, utan en jämförelse mellan din egen son och de förskolebarn du jobbar med. Att din son faktiskt är bättre och kan mer än barn från "övre medelklassen". Att du högläser nyhetsartiklar för din uppmärksamma och pålästa sjuåring.