Varför sjunker allmänbildningen hos våra barn?
Hyllemor skrev 2021-11-17 01:13:53 följande:
Jag såg en annan tråd här på FL som fick mig att fundera. Jag arbetar med de äldsta barnen i förskolan i ett område som får klassas som "medel till övre medelklass" och har upptäckt sedan, kanske 10 år tillbaka, att sådant som barn (inom samma socioekonomiska område) kunde förr, kan de inte längre.
Jag har själv en 7-åring. Han kan på grundläggande nivå historia, trots att de inte har läst om det i skolan ännu: folkvandringstiden-stenåldern-upplysningstiden etc, egypterna, romarna, första- och andra världskriget, kungar, krig, hur jorden skapades etc. Han har också inblick i Sveriges statsskick; han kan förklara enkelt kring vad olika politiska partier tycker; hur man genomför val i Sverige och varför. Han känner till demokrati och diktatur, monarki och republik. Han vet en del om olika länder i världen, deras flaggor och om rika och fattiga länder och hur det påverkar människor som bor i olika delar av världen; enkla naturvetenskapliga förklaringar och känner till flera grundämnen. Ja, och mycket mer förstås. Han kan massor, eftersom vi pratar, pratar och pratar. Vi högläser nyhetsartiklar och diskuterar vad som händer omkring oss på daglig basis.
På min förskola har jag blivande 6-åringar som inte vet hur is blir till; som inte vet att människan har varit på månen och som tror att fiskpinnar växer på träd. De vet knappt vilken stad de bor i och blandar ihop begreppen stad och nation (land.) och vet inte ens på vilken adress de bor. De vet ingenting om någonting. Det är så märkligt. Jag kämpar mig blå för att lära barnen på jobbet grundläggande allmänbildning, men det är som om att de barn som växer upp idag, lever i en egen liten bubbla utanför verkligheten.
Jag tror inte att man kan skylla enbart på skärmar, eftersom jag vid varje utvecklingssamtal får frågor och kommentarer från oroliga föräldrar kring hur de ska svara på barnens frågor hemma och alltid kommer med samma floskler; "Hon är ju för liten för att vi ska kunna prata om sådant" eller "Jag förstår inte hur han har lärt sig att skriva och läsa, för vi har verkligen inte uppmuntrat det och vi är sååå oroliga över att han ska få tråkigt i skolan när han kan det där redan."
Hur blev det så här? Varför är det så här? Varför pratar inte föräldrar med sina barn om sådant som är viktigt att kunna i livet? Varför har föräldrar slutat att förbereda barnen inför vad de kommer att lära sig i skolan nu för tiden? Jag har pratat med flera lärare, på låg- mellan- och högstadiet som hävdar samma sak: under de senaste 10 åren har allmänbildningen sjunkit bland eleverna och det blir värre för varje årskull. Varför är det så?
Ni som själva inte högläser nyheter med era barn, varför gör ni inte det? Ni som är oroliga att barnen ska få tråkigt i skolan, varför tror ni så? Varför tror inte föräldrar på sig själva längre utan lämpar över allt på "någon annan" för att de är så oroliga? Jag är uppriktigt nyfiken. Hur kan det ha blivit så här? (Jag vet att det var så här på 60-talet, men det är ju en del år sedan, om man säger så.)
Upprepar vad en annan skrev. Ni är verkligen i ytterkanten.
Skulle nog säga att sonen var hyfsat allmänbildad, som man kan förvänta sig av ett barn i den åldern.
Men vi pratade inte statsskick, historia etc. Men han visste det man förväntade sig
Däremot var han nog mer duktig på teknik och naturvetenskap än jämnåriga barn, pga vårt och hans intesse.
Kunde dina barn redovisa, på en enkel nivå, strängteorin?