Inlägg från: Anonym (Ag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ag)

får inte säga upp mig

Anonym (Camilla28) skrev 2021-11-16 17:31:39 följande:

Hej,Hur ni hade sett på ett jobb där man inte får säga upp sig inom 10 månader utan att man får betala ersättning till arbetsgivaren? Hade ni vågat ta ett sånt jobb där ni måste stanna i minst 10 månader, och att ni inte får säga upp er, under den tiden? Känns väl inte helt 100% ? ger ju bilden av att anställda velat sluta och att arbetsgivaren försöker förhindra detta genom att man måste skriva på ett sånt avtal ? eller hur skulle ni se på ett sånt erbjudande ? för även om jobbet erbjuder bra utvecklingsmöjligheter så borde väl det vara en tillräcklig motivation för att få folk att stanna kvar, och inte genom att man måste tvinga folk att stanna kvar genom ett sånt avtal? har ni varit med om nåt liknande?

Kolla med ditt fack. Har arbetsgivaren kollektivavtal? Vilken anställningsform gäller det?
  • Anonym (Ag)
    Occam skrev 2021-11-18 07:59:29 följande:
    Nej, inte alltid. Det finns i vissa kollektivavtal rätt till uppsägning från den anställdes sida även för tidsbegränsade anställningar, men ingen generell rätt enligt lag. Se exempelvis här:

www.kommunal.se/svar/uppsagning/vilken-uppsagningstid-har-jag-fran-en-visstidsanstallning

Om man ändå säger upp sig är det då ett avtalsbrott.

Exakt vad som händer då vet jag dock inte, så nu spekulerar jag. Jag tror inte man kan bli skadeståndsskyldig för avtalsbrottet i sig, alltså inte för den skada det leder till för arbetsgivaren framåt. Men i vissa specifika fall tror jag man dock kan bli återbetalningsskyldig för exempelvis utbildningskostnader om det framgår av avtalet från början. Det blir naturligtvis svårt att få bra referenser också.
    Eventuellt skadestånd baseras på den skada du orsakar arbetgivare, t ex extrakostnaden för att hyra in en konsult, produktionsbortfall mm. Extermt sällan ag driver en skadeståndsprocess.

Istället blir det mera - Vi betalar inte ut semesterersättning mm. Om du bråkar starta vi en skadeståendsprocess.
Svar på tråden får inte säga upp mig