• Anonvm

Underhållsstöd

Nyfiken013 skrev 2021-11-13 16:45:12 följande:

Hej! Har ett barn som har fyllt 18 som bor heltid hos mig sen ett par år tillbaka.
    Aldrig krävt underhåll av den andra föräldern

Jag tycker det är lite jobbigt och ekonomin blir ju lidande då jag får bära hela ansvaret för alla kostnader.

Nu har barnet sökt underhåll så vi får väl se vart det slutar men är det någon som har en liknande erfarenhet ? Och tänker jag fel som anser att underhållet ska gå till föräldern ? Mvh

Det kan väl inte ha undgått dig att du har rätt till underhållsstöd/bidrag om barnet bor heltid hos dig?

Ett myndigt barn ska givetvis mottaga underhållet om det är aktuellt med underhåll. Sen är det upp till dig som har ditt vuxna barn boende hos dig att ställa krav på att "barnet" är med och delar vissa kostnader.
  • Anonvm
    Nyfiken013 skrev 2021-11-13 20:08:24 följande:

Varför så otrevliga svar ? och anonymt ? Undrar bara om någon har liknande erfarenhet och det är ju dessutom barnet som har sökt detta för att hjälpa mig då den andra föräldern konsekvent har vägrat.

Nåja. Trevlig kväll på er.

Vem svarar anonymt? Det är ju inte ens möjligt?

Vad den andra föräldern vägrar spelar ingen roll....
    Ansöker om underhållsstöd gör du hos FK, de startar då en "utredning" ang barnets boende, visar den att barnet bor mindre än 12 nätter/månad hos den andra föräldern så börjar de betala ut underhållsstöd till dig. De kräver sen tillbaks pengarna av barnets andra förälder.

Detta går dock enbart att söka 1mån retroaktivt, så du har missat många sköna tusenlappar genom åren som gått..

Det otroligt om du missat detta, det är första tanken som ploppar upp i skallen på separerade föräldrar som inte kan enas kring barnens boende och försörjning.
  • Anonvm
    Nyfiken013 skrev 2021-11-13 20:22:31 följande:

Sen är det ju som så att man som förälder självklart har försörjningsskyldighet för sina barn så länge dom går i skolan oavsett vart dom bor. Och lika självklart är det att föräldern ska betala direkt till den andra föräldern.

Gör man inte det får "barnet" söka och enbart för att den ena inte är vuxen...

Nyfiken013 skrev 2021-11-13 20:24:58 följande:

Ytterligare ett barnsligt svar från någon "anonym" 
    som inte heller svarar på det jag undrar. Fjant!

Det är inte det minsta självklart att barnets andra förälder ska betala underhåll till dig för ett myndigt barn som fortfarande studerar.

Om du har ett myndigt barn boende hos dig så är det en uppgörelse mellan dig och barnet i fråga.

Hade du resonerat likadant om barnet ifråga studerade på annan ort och bodde i studentboende? Hur resonerar du i så fall att det är självklart att barnets andra förälder ska betala dig pengar varje månad för ett barn som inte bor hos någon av er?
  • Anonvm
    Nyfiken013 skrev 2021-11-13 20:46:37 följande:

Varför skriver du anonymt ? Är du ett troll ?

Syftar du på mig?

Titta i så fall lite närmare, bara ett tips.
Svar på tråden Underhållsstöd