Nyfiken013 skrev 2021-11-13 20:18:55 följande:
Skärp er nu och svara på det jag faktiskt frågar istället för att hitta på era egna tolkningar till varför :)
Vi har en ungdom som varit i exakt den sitsen, men vi anser det både bra och självklart att pengarna skulle gå direkt till sonen när han blev 18 och han skickade in ansökan till FK. Mamman slutade betala till pappan (min man) utan att säga något så där blev det ju lite pinsamt, men när sonen skickade in ansökan fick hon börja betala igen tills han hade tagit studenten, direkt till honom.
Jag har egna ungdomar men de har bott halva tiden så där har det förstås aldrig varit tal om något underhåll över huvud taget.
Vi valde i vårt hushåll att sonen kunde behålla pengarna och spara dem till körkortet. Sedan, efter studenten när han började jobba har han börjat betala en del hemma.
Har du knaper ekonomi så får du prata med ditt barn om det och se om ni kan komma fram till en deal där ungdomen betalar en del av pengarna till dig. Men att du tänker att pengarna ska fortsätta gå direkt till föräldern när man inte ens är vårdnadshavare längre, går så klart inte ihop med reglerna om att man är myndig vid 18. Att det sen finns en lag om att man är försörjningsskyldig tills personen tar studenten är en helt annan lag. Både pappan och du är försörjningsskyldiga tills ungdomen tar studenten.
Det kanske är lite trist att du valt att inte kräva underhåll under flera år men antar då att du klarat det ekonomiskt, för annars hade du väl sökt det (det är ju rätt enligt lag så hade du sökt så hade du fått det, oavsett vad ett grinigt ex hade sagt). Nu när barnet är 18 och du nu tycker att pappan ska betala, så verkar du bli irriterad på lagen som säger att pengarna inte ska gå till den förälder där ungdomen bor?
Så ja, du tänker fel om att underhållet ska gå till dig eftersom din ungdom nu är 18, men jag hoppas du och ungdomen har så bra kommunikation så att ni kan prata om detta.