• Anonym (Jur)

Måste han verkligen få veta?

Anonym (Maria) skrev 2022-04-13 15:53:17 följande:
    Så varför blir då en del föräldrar som inte har vårdnaden misstänkta och jagade av polis för kidnappning.
    Det finns ett fastställt umgängesschema eller det sker över lång tid, veckor,  och inte ett par timmar.

En inte ovanlig variant är att en förälder försvinner med ett barn. Den andra går till domstol och få ett snabbt beslut om umgänge. Då kan polisen ingripa.

• Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-10-11 16:53:42 följande:
    Nu har stämningen om umgänge kommit. Han yrkar på vv. 
    Vissa delar jag läst stämmer inte alls tycker jag.
    Så nu är det på g. 

Han menar på att det inte finns nåt att anmärka på om hans umgänge.. 
    Han har åter igen mixtrat med mina tider på fsk. Jag har kontaktat  it på kommunen som ska återkoppla. 

Nu blir det laddat en tid framöver.
    Har du ombud? 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-11-06 12:40:05 följande:
    Ja det är bara min bil som blivit av med dem.

Antagligen för att han har kontrollbehov och inte vill att vi ska kunna åka någonstans. Hämnd?.. Men det kan ju vara någon annan också. 
    Såklart spinner tankarna igång...
    Bara att beställa nya och hoppas att de får sitta kvar.

Ja det påtalade min advokat också om att det var viktigt för barnet att vara på fsk. 
    Då skyller han över allt på mig, att han är tvungen att ta ledigt  eftersom jag nekar honom annat umgänge då han verkar låst med sina övernattningar. Att allt umgänge sker efter mina principer fast jag bara följer vår ÖK via FR. 
    Jag har föreslagit tid efter fsk eller någon timma utökad någon annan dag men det verkar han inte intresserad av. 

Jag undrar hur han tänker när de får skolplikt..
    Återigen ramlar du i fällan att försöka lösa hans problem utifrån ett han agerar rstionellt.

Håll dig till tiderna. Föreslå inget. 

Ja, det kommer vara jobbigt och kämpigt till dom faller. Men det finns inget du kan göra. 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-11-06 13:09:55 följande:
    Det var min advokat som föreslog andra tider till hans ombud men det var inte intressant. Då visar han ju bara att han inte är samarbetsvillig. 
    "Jag har föreslagit tid efter fsk eller någon timma utökad någon annan dag men det verkar han inte intresserad av."

• Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-08 06:38:37 följande:

"Första" samtalet på FR.. plus minus noll kan man väl säga..

Jag inser att jag inte tänker gå med på något öht på fam.rätt, då måste domstol starta utredning. Kommer vi överens om något så anser domstol att vi "kan" samarbeta.. 

De dokumenterar ju ändå ingenting mer än om vi är där och om vi är eniga i något. 

Han tog ju ledigt fr fsk för att ha umgänge med barnen så tillslut föll den umgängesdagen bort och han har längre umgängestid 2 övriga dagar istället. 
    Igår fick jag frågan om varför HAN inte får lämna och hämta på dagis längre!? 
    Bvc gjorde nyligt en orosanmälan och den låg ju såklart jag bakom och fick skulden för.
    Han ville att vi skulle mötas halva vägen i föräldraskapet (allt för att få veta vad, hur vi gör här hemma...) Jag sa då att han kan sköta sitt så sköter jag mitt. 
    Jag gav honom heller ingen info om någonting alls (vilket jag smsar honom..)
    Han sa att jag var tjurig för misstankarna om misshandeln bl.a. Jag sa då att han faktiskt är åtalad och inga misstankar. Då skulle jag minsann få tillbaka en massa för han hade ju så mkt bevis på jag vet inte vad.. (Det svarade jag inte på)

Han ville ju vara sån hjälpsam person och ställa upp osv. Men eftersom jag var så ego så var det så svårt för honom, han känner sig utanför!
    Jag påpekade då att vi faktiskt inte var ett par längre och inte bodde ihop och att vi aldrig någonsin kommer ha den relationen. 
    Jag påtalade också flera ggr under samtalet att jag vill att han ska lämna oss ifred när vi är ute, vilket han hade svårt att acceptera.

Idag ska jag ringa polisen åter igen. Han har tydligen knuffat mitt äldsta barn ute i måndags. 
    När han börjar ge sig på mina andra barn har han gått för långt!

Skicka en stämning till tr om umgänge och vårdnad
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-09 06:51:23 följande:
    Vi är redan under domstol. De dömde till samarbetssamtal hos FR igen och DÄR ska vi diskutera umgänge/vårdnad för att enas som det. Det kommer inte gå! Vi kan inte enas.
    Då kommer du behöva meddela domstolen det så att tr dömer i frågan. Ta hjälp av ditt ombud.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-09 07:48:36 följande:

Det är FR som redovisar till TR. 

Men jag tänker att i nästa samtal säga att detta ger ingenting och att jag inte längre är intresserad av samarbetssamtal. Då måste hon redovisa att vi inte kan enas och utredning från domstol startar.

Jag har bollat dessa tankar med min advokat. Men inte fastställt ännu. 

Nu är ju läget annorlunda när han gått sig på mitt andra barn.. 

Tingsrätten gör ingen egen utredning, det är fr som utreder och lämna rapport och förslag.

Gången är ungefär
    Stämning till tingsrätten
    MUF hos TR  som ger ett uppdrag till FR att utreda och försöka hitta en överrenskommelse
    FR utreder, blir det ingen överenskommelse går det tillbaka till TR
    HUF och domstolen kommer trycka på att ni ska komma överens och går inte det blir det beslut. Som underlag har TR dels rapporten från FR dels era yrkanden och motiveringar
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-16 12:26:03 följande:

Fam.rätten sa själv ifrån sig samtalen. Så nu är det domstol nästa.
    Känns faktiskt bra ändå!

Lycka till! Fundera verkligen på vad du vill yrka på och vad som är viktigt och vad som är acceptabelt.

Tänk på att vissa saker kan inte TR  ta beslut om.

Är det vårdnaden som är huvudfrågan eller ett i detalj fastställt umgängesschema.

Även med ett fastställt umgängesschma finns det inget som kan tvinga honom att ta barnen på sin tid.

• Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-16 12:33:08 följande:

Tack för ditt svar!

Jag står fast för ensam vårdnad. 

Ett fastställt schema vore bra men begränsat med tanke på hans mående när han lämnar barnen och det går ut över mina andra barn.

Han ville ha ett extra samtal på fr för att ta in oberoende människor som kunde avslöja att jag var en lögnare! 
    Jag dog lite.. Men jag kontrade inte på det mer än tacka för inbjudan..

Ska du kunna ha någon form av distans till honom är nog ett fastställt schema bra. Då finns det en tydlig tid när han kan och ska hämta. I övrigt behöver du inte ha en disussion om när. Han måste då också lämna vid ett fasställd tid och har  begränsad möjlighet att diskutera det

• Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-16 12:33:08 följande:

Tack för ditt svar!

Jag står fast för ensam vårdnad. 

Ett fastställt schema vore bra men begränsat med tanke på hans mående när han lämnar barnen och det går ut över mina andra barn.

Han ville ha ett extra samtal på fr för att ta in oberoende människor som kunde avslöja att jag var en lögnare! 
    Jag dog lite.. Men jag kontrade inte på det mer än tacka för inbjudan..

Mera - Ni kan t ex ha överlämning i anslutning till dagis/skola. En  lämnar och den andra hämtar så slipper ni mötas.
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?