• molly50

Måste han verkligen få veta?

Anonym (Hannah) skrev 2023-09-29 08:03:34 följande:

Nu har jag i samrådan med advokat ställt in umgänge den närmsta tiden framåt. 

Eftersom det kom till myndigheternas kännedom att det har varit våld i samband med umgänget så gjordes en orosanmälan.

Så min advokat sa att jag måste skydda barnen men att det inte är av vikt att minska umgänget. 
    Jag ska sedan föreslå övervakat umgänge I utredning med soc. 

Jag smsade pappan och frågade vart barnet fått blåmärke ifrån och varför denne säger att farföräldrarna varit arga osv. 
    Jag skrev, vad jag tyckte ingenting anklagande i meddelandet utan bara undrade. Han tog väldigt illa upp och förnekade allt. 

Han var inte heller samarbetsvillig till att barnet behöver mer tid på fsk då denne blir hysteriskt ledsen efter varje veckas ledighet. Denna tid skulle gå ut över hans umgänge och det tänkte han minsann inte gå med på.
    Även pedagogerna har uppmärksammat barnets beteende och tyckte också att barnet skulle behöva komma lite extra vilket jag skrev till pappan. Jag föreslog även någon dag umgänge framöver som kompensation. Han ignorerade detta totalt. Har inte hört något från honom ännu.. 

Utsagan har iallafall kommit men i skrivandets stund har jag inte hunnit läst igenom den så noga.

Det märks att allt detta är påfrestande för honom och han har det jobbigt som går ut över barnen.. Men han säger att allt går så bra och han mår mycket bättre idag... 

Bra att det har gjorts en orosanmälan.
    Att han har det jobbigt och inte mår bra ska inte gå ut över barnen.
    Det är något han måste ta tag i själv.
    Det är bara han som kan göra det. 
  • molly50
    Anonym (Hannah) skrev 2023-09-29 17:31:24 följande:
    Ja det tycker jag med

Precis, men han kommer aldrig erkänna det..
    Han borde kanske försöka få hjälp. 
  • molly50
    Anonym (Hannah) skrev 2023-09-30 08:18:44 följande:
    Han har ju så bra kontakt med sin läkare säger han själv..
    Den mesta kontakten vad jag kunde se skedde över telefon och det tycker inte jag ger er rättvis bild om måendet..

Det som är skrämmande är att han förnekar allting trots vittnen, blåmärket och barnets utsaga..
    Han beskyllde mig totalt i ett mail som sitt ombud skrev till min advokat.
    Men det är han själv som sett till att det kom till myndigheternas kännedom.
    Ok. Nej,det går ju inte att göra en rättvis bedömning genom telefon.

Han kan väl fortsätta förneka det hur mycket han vill.
    Finns det bevis och trovärdiga vittnen till det hela så ska det ju inte spela någon roll hur han försöker vrida och vända på det. 
  • molly50
    Anonym (Hannah) skrev 2023-10-02 18:35:07 följande:

Eftersom det var en myndighet som gjorde orosanmälan så samrådde jag och min advokat om att skydda barnen

Jag smsade pappan om detta, att jag kände oro pga av anmälan så umgänget skulle ställas in

Men har du det på papper så du kan visa upp det för soc?
  • molly50
    Anonym (Hannah) skrev 2023-10-02 20:26:57 följande:
    Jag har smsen kvar och skärmdumpar 
    Ok. Då kan du visa upp det för dem,i alla fall. 
  • molly50
    Lucas12 skrev 2023-10-02 22:55:51 följande:

D visar ju bara vilka val av män Du väljer! Ditt omdöme verkar minst lika dåligt som Hans.. Å Du yttrar Dig i en massa grejer Du inte har en aning om också! 😁 Du e jätteduktig, PÅ ALLA SÄTT!! Väldigt duktig!! Skriver om avsugningar å massa annat trams högt å lågt.. Moget!

Ursäkta,men har du ens läst tråden? Eller har du råkat svara i fel tråd?
    Var någonstans har TS skrivit om avsugningar och vad har det med ämnet att göra?
    Och,sist men inte minst, tycker du att pappan till barnen beter sig på ett bra sätt?
  • molly50
    Anonym (Hannah) skrev 2023-10-03 20:32:18 följande:

Jag har nu ringt olika instanser för att försöka få råd till olika alternativ till umgänge för att inte detta ska vändas emot mig.
    Jag har lagt fram om övervakat, kontaktperson, kortare umgänge, stanna kvar här i stan med barnen, någon anhörig som kan vara med vid umgänge, videosamtal.. 
    Jag har också lagt fram om samarbetssamtal med fam.rätten om hur umgänget kan se ut just nu.
    Bara så barnen för ett tryggt och säkert umgänge. 

Få se om det är något som hjälper.. samtidigt så ska jag skydda barnen..

Är rädd att detta kommer vändas emot mig men det är ändå myndigheter som orosanmält så de måste ju vara oroliga om man ska se det så. 

Men det är väl mot honom de har gjort orosanmälan?
    Eller menar du att han skulle försöka vända det emot dig?
  • molly50
    Anonym (Hannah) skrev 2023-10-04 07:47:00 följande:
    Det blir ju orosanmälan ang barnen så det blir ju till oss bägge men det är ju infon i anmälan som blir riktat mot honom.

Jag menar natt det kan ses som umgängessabotage om jag håller barnen borta. Jag ska skydda barnen samtidigt som jag måste se till att de inte får tappa kontakt med pappa.
    Så därför försöker jag lägga fram andra alternativ till umgänge.
    Men om han tackar nej till dessa så är det väl inte mitt fel?...

Det här är en svårt sits!
    Jag tror inte du kan göra mer än så.
    Om han tackar nej till erbjudandena och fortsätter bråka så är det ju han som saboterar umgänget.
  • molly50
    Anonym (Hannah) skrev 2023-10-09 19:59:28 följande:

Känner mig förvirrad..

Trots orosanmälan ang våld så verkar fam.rätt inte ha problem med att han ska vara ensam med barnen vid umgänge. 
    Nu känns det som om de vinklat problemet till våra överlämningar och kommer med olika tips om vart överlämningarna kan ske där det finns personal men att han ändå ska vara ensam med barnen för det blir onaturligt för barnen som är vana att vara med pappa..
    Fattar ingenting om jag ska vara ärlig..

Så de gav tips om att ev korta ner umgängesdagarna, överlämningar vid lokal med personal, så länge vi inte pratar med varandra vid överlämningar så verkar det gå bra.. osv.. De verkar inte vilja ta till sig om kontakt/stödperson eller övervakat umgänge. Eller att han ska vara kvar i lokalen med personal...

Fam.rätt var med under umgänge och de kunde naturligtvis inte uppmärksamma någonting.. 
    Men något jag reagerade på som de sa var att ena barnet satt i pappas knä och inte lekte under umgänge och det andra barnet ville bli buren av mig ut till överlämningen vilket det aldrig annars vill..

Så att han har slagit barnen och att barnen verkar nere när de har varit med honom betyder alltså inget alls?
    Blir det inget bättre av det här så kanske du ska ta kontakt med TR?
    Vad säger din advokat?
  • molly50
    Anonym (Hannah) skrev 2023-10-10 19:58:02 följande:
    Nej den känslan får jag..
    Risken finns att han gör det för verkställande av dom och då får jag betala vite när jag håller dem hemma från umgänge..
    Hon försöker också bolla olika tankar och idéer och säger övervakat umgänge, men att det är en svår sits..
    Ok. Men fortfarande så har han slagit barnen så borde det inte vara så svårt att förstå att du vill att umgänget ska vara övervakat eller inget alls.
    Barnen måste ju skyddas. 
    Jag förstår inte hur de tänker här,ärligt talat. 
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?