Lågt progesteron. Hjälp!
Hade också lågt progesteron, men det togs på dag 3. Vad kan det bero på?
Hade också lågt progesteron, men det togs på dag 3. Vad kan det bero på?
Det är helt fel dag att ta det provet på. Det ska tas efter man haft äl, helst en vecka efter. Före äl infallit har man inget progesteron i kroppen.
Ja, det blev ju tokigt, men nu vet du. De flesta prover tas dag 3 däremot. Förutom de du tog även TSH, LH och prolaktin.
Hej, mitt tips är att ni söker hjälp om ditt amh är lågt. Tiden är knapp. Hälsningar en med lågt värde...
Hur långt amh har du och hur gammal är du?
33 år finns olika skalor som det mäts i. Så i land går det inte att jämföra. Men på skala 1-100 har jag 1,4 alltså nästan 0. Att ha 21 är normalt.
På skalan 0-5 så har jag 0,1 där allt under 0,5 är lågt. Så ja nästan slut jättesorgligt. Tydligen ovanligt men inte helt ovanligt. Fertiliteten är dock baserad på ålder och de med lågt amh har inte svårare att bli gravida än andra. Många unga människor går runt med lågt amh utan att veta om det och får barn på löpande band.
Det låter som ditt värde är på den skalan där allt över 1 är normalt. Är du orolig kan du be en professionell ta riktiga prover och hjälpa dig att analysera. Man kan alltid ta ut ägg och frysa ner dem till framtiden om äggreserven är låg.
Nej jag har långt till klimakteriet. Mitt fsh och östrogen är jättebra. Det där med lite ägg och klimakteriet hänger tydligen inte ihop riktigt som de trodde förr. Det är fsh och östrogen som skvallrar om det. Ingen vet när äggen är helt slut bara att det är väldigt lite kvar.
Ja du ställer bra frågor. Vad som sagt så vet ingen när det är 0 kvar. Men man kan ha mens utan ägglossning. Det kan komma ett ägg varje månad tills jag är 40 ingen vet. Men äggreserven är snart slut. Visst är det klurigt. Men det är sagt till mig att pga av värdena är det låångt kvar till klimakteriet.