Inlägg från: Anonym (Lågt progesteron) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lågt progesteron)

Lågt progesteron. Hjälp!

Hade också lågt progesteron, men det togs på dag 3. Vad kan det bero på?

Jag är bara jag skrev 2021-11-10 15:32:01 följande:

Det är helt fel dag att ta det provet på. Det ska tas efter man haft äl, helst en vecka efter. Före äl infallit har man inget progesteron i kroppen.

Jaha då har jag fått svar på varför. Jag beställde ett fertilitets blodprov via werlabs som jag tog på dag 3 eftersom den även mätte AMH och FSH som skulle tas på dag 3. Jag har gått och trott att det var något fel på mina hormoner pga progesteronsvaret. Tack för klargörandet!
    Jag är bara jag skrev 2021-11-10 15:50:48 följande:

Ja, det blev ju tokigt, men nu vet du. De flesta prover tas dag 3 däremot. Förutom de du tog även TSH, LH och prolaktin. 

Det jag också blev lite orolig för var att jag några år tidigare har tagit ett fertlitetsprov via werlabs, på dag 3 som inte visade lågt progesteron den gången. Däremot hade AMH sjunkit ganska kraftigt på de 2 åren, medans FSH var oförändrat.

Senaste AMH låg på 2.9 µg/L och jag var 25 år när det togs. Det är väl inte normalt att ha så lågt i den åldern? Det stod "S-AMH-värde > 2,3 µg/L - störst sannolikhet för >15 AFC" i referensvärdet...
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-10 19:33:50 följande:

Hej, mitt tips är att ni söker hjälp om ditt amh är lågt. Tiden är knapp. Hälsningar en med lågt värde...

Hur långt amh har du och hur gammal är du?
    Anonym (Lågt progesteron) skrev 2021-11-10 19:38:07 följande:

Hur långt amh har du och hur gammal är du?

Lågt
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-10 19:50:22 följande:

33 år finns olika skalor som det mäts i. Så i land går det inte att jämföra. Men på skala 1-100 har jag 1,4 alltså nästan 0. Att ha 21 är normalt.

På skalan 0-5 så har jag 0,1 där allt under 0,5 är lågt. Så ja nästan slut jättesorgligt. Tydligen ovanligt men inte helt ovanligt. Fertiliteten är dock baserad på ålder och de med lågt amh har inte svårare att bli gravida än andra. Många unga människor går runt med lågt amh utan att veta om det och får barn på löpande band.

Har jag lågt för min ålder? Men då betyder det väl att du i princip är i klimakteriet för amh mäter ju hur många ägg som finns kvar totalt?
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-10 20:00:05 följande:

Det låter som ditt värde är på den skalan där allt över 1 är normalt. Är du orolig kan du be en professionell ta riktiga prover och hjälpa dig att analysera. Man kan alltid ta ut ägg och frysa ner dem till framtiden om äggreserven är låg.

Jag har normalt värde men jag tror att det är onormalt lågt om man jämför med min ålder.
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-10 20:07:35 följande:

Nej jag har långt till klimakteriet. Mitt fsh och östrogen är jättebra. Det där med lite ägg och klimakteriet hänger tydligen inte ihop riktigt som de trodde förr. Det är fsh och östrogen som skvallrar om det. Ingen vet när äggen är helt slut bara att det är väldigt lite kvar.

Men amh mäter ju hur många ägg som finns kvar? När du har 0 i amh så betyder det ju att du inte har några ägg kvar, alltså är i klimakteriet. Man får ju inte mens när man inte har några ägg kvar...?
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-10 20:32:34 följande:

Ja du ställer bra frågor. Vad som sagt så vet ingen när det är 0 kvar. Men man kan ha mens utan ägglossning. Det kan komma ett ägg varje månad tills jag är 40 ingen vet. Men äggreserven är snart slut. Visst är det klurigt. Men det är sagt till mig att pga av värdena är det låångt kvar till klimakteriet.

Man får ju alltid höra att så länge man har mens så kan man bli gravid. Men det är alltså en myt?
Svar på tråden Lågt progesteron. Hjälp!