• Snusmumriken1

Lågt progesteron. Hjälp!

Hej,

Jag och min man försöker aktivt att få barn. Jag är 28 år och han 33 år. Jag fick igår reda på att mitt progesteron är lågt, 12. Jag tog testet på cykeldag 22 däremot verkar ÄL skett tidigare denna månad (dag 12) istället för dag 15 som den brukar. Min cykel denna månad blev alltså mycket kortare, 23 dagar istället för mina vanliga 28-29 dagar.

Jag har haft väldigt mycket panik över det här då hoppet om att få barn känns långt bort helt plötsligt. Kanske överdriver jag men känslorna är där i alla fall.

Kan det värdet av progesteron vara lågt på grund av att ÄL skett mycket tidigare än vanligt?

Jag är perfektionist och hjärnan jobbar nu hårt för att hitta saker jag kan ändra i mitt liv för att öka hormonet.

Finns det någon här som blivit gravid kort efter att de fått veta att de haft lågt progesteron? Vad kan man göra åt det själv?

• Svar på tråden Lågt progesteron. Hjälp!
  • Jag är bara jag

Provet bör tas en vecka efter äl, men jag vet inte om några dagar till spelar så stor roll egentligen. 12 är för lågt, men det kanske möjligen sjunkit på de få dagarna, jag vet inte. Du har ju aningens kort lutealfas också med dina 11 dagar även om det per automatik inte behöver innebära att man får svårt att bli gravid. Det kan dock finnas ett samband mellan det låga värdet och den korta lutealfasen. Det finns flera sorters progesteron man kan få på recept så jag tycker du ska prata med din läkare. Det finns inget man kan göra själv. 

• Anonym (Lågt progesteron)

Hade också lågt progesteron, men det togs på dag 3. Vad kan det bero på?

• Jag är bara jag
    Anonym (Lågt progesteron) skrev 2021-11-10 14:47:03 följande:
    Hade också lågt progesteron, men det togs på dag 3. Vad kan det bero på?
    Det är helt fel dag att ta det provet på. Det ska tas efter man haft äl, helst en vecka efter. Före äl infallit har man inget progesteron i kroppen.
    Jag är bara jag skrev 2021-11-10 15:32:01 följande:

Det är helt fel dag att ta det provet på. Det ska tas efter man haft äl, helst en vecka efter. Före äl infallit har man inget progesteron i kroppen.

Jaha då har jag fått svar på varför. Jag beställde ett fertilitets blodprov via werlabs som jag tog på dag 3 eftersom den även mätte AMH och FSH som skulle tas på dag 3. Jag har gått och trott att det var något fel på mina hormoner pga progesteronsvaret. Tack för klargörandet!
  • Jag är bara jag
    Anonym (Lågt progesteron) skrev 2021-11-10 15:39:42 följande:
    Jaha då har jag fått svar på varför. Jag beställde ett fertilitets blodprov via werlabs som jag tog på dag 3 eftersom den även mätte AMH och FSH som skulle tas på dag 3. Jag har gått och trott att det var något fel på mina hormoner pga progesteronsvaret. Tack för klargörandet!
    Ja, det blev ju tokigt, men nu vet du. De flesta prover tas dag 3 däremot. Förutom de du tog även TSH, LH och prolaktin. 
    Jag är bara jag skrev 2021-11-10 15:50:48 följande:

Ja, det blev ju tokigt, men nu vet du. De flesta prover tas dag 3 däremot. Förutom de du tog även TSH, LH och prolaktin. 

Det jag också blev lite orolig för var att jag några år tidigare har tagit ett fertlitetsprov via werlabs, på dag 3 som inte visade lågt progesteron den gången. Däremot hade AMH sjunkit ganska kraftigt på de 2 åren, medans FSH var oförändrat.

Senaste AMH låg på 2.9 µg/L och jag var 25 år när det togs. Det är väl inte normalt att ha så lågt i den åldern? Det stod "S-AMH-värde > 2,3 µg/L - störst sannolikhet för >15 AFC" i referensvärdet...
  • Anonym (Anonym)
    Snusmumriken1 skrev 2021-11-10 08:56:21 följande:

Hej,

Jag och min man försöker aktivt att få barn. Jag är 28 år och han 33 år. Jag fick igår reda på att mitt progesteron är lågt, 12. Jag tog testet på cykeldag 22 däremot verkar ÄL skett tidigare denna månad (dag 12) istället för dag 15 som den brukar. Min cykel denna månad blev alltså mycket kortare, 23 dagar istället för mina vanliga 28-29 dagar.

Jag har haft väldigt mycket panik över det här då hoppet om att få barn känns långt bort helt plötsligt. Kanske överdriver jag men känslorna är där i alla fall.

Kan det värdet av progesteron vara lågt på grund av att ÄL skett mycket tidigare än vanligt?

Jag är perfektionist och hjärnan jobbar nu hårt för att hitta saker jag kan ändra i mitt liv för att öka hormonet.

Finns det någon här som blivit gravid kort efter att de fått veta att de haft lågt progesteron? Vad kan man göra åt det själv?

Hej, mitt tips är att ni söker hjälp om ditt amh är lågt. Tiden är knapp. Hälsningar en med lågt värde...
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-10 19:33:50 följande:

Hej, mitt tips är att ni söker hjälp om ditt amh är lågt. Tiden är knapp. Hälsningar en med lågt värde...

Hur långt amh har du och hur gammal är du?
    Anonym (Lågt progesteron) skrev 2021-11-10 19:38:07 följande:

Hur långt amh har du och hur gammal är du?

Lågt
  • Anonym (Anonym)

33 år finns olika skalor som det mäts i. Så i land går det inte att jämföra. Men på skala 1-100 har jag 1,4 alltså nästan 0. Att ha 21 är normalt.

På skalan 0-5 så har jag 0,1 där allt under 0,5 är lågt. Så ja nästan slut jättesorgligt. Tydligen ovanligt men inte helt ovanligt. Fertiliteten är dock baserad på ålder och de med lågt amh har inte svårare att bli gravida än andra. Många unga människor går runt med lågt amh utan att veta om det och får barn på löpande band.

Svar på tråden Lågt progesteron. Hjälp!