• LillaGry

BIM December 2021

Jag hoppar oxå in här

1/12 loppan483 (28 år, 6e försöket, första barnet)

3/12 nomina (första försöket, första barnet)

3/12 solis (36 år första försöket 3:e barnet)

3/12 madde90 (andra försöket 5:e barnet)

4/12 Beckizen (femte försöket, första barnet)

5/12 värmlandsjänta 30 år (femte försöket, andra barnet)

9/12 Fyyyyran 36 år ( fjärde försöket [andra försöket efter tidigt mf], fjärde barnet)

9/12 Fyrklöverns 32 år (sjätte försöket, första barnet)

11/12 Overthetop (sjunde försöket, tredje barnet)

14/12 LillaGry (femte försöket, andra barnet)

18/12 Tyrande 30 år (1:a försöket, första barnet)

• LillaGry
    Pepsin skrev 2021-11-30 21:33:54 följande:

Gahhh denna väntan mellan äl och bim. Alltid lika jobbig

Jag håller med, jag blir helt knäpp i huvudet. Jag hade ägglossning igår så än är allt ganska lugnt men efter helgen vet jag att jag kommer förvandlas till en galen människa. När har du bim?
  • LillaGry
    känslobomb skrev 2021-12-08 14:17:05 följande:

Nej nu tappar jag snart hoppet.. testade idag bim -6 äl+8 och tycker inte jag såg något streck. Jag vet ju egentligen att man inte ska testa förens bim men kan inte låta bli. Vet inte om det är pms jag har eller vad detonerade men känner mig så himla nere, vill inte vara nära min sambo, vill bara gråta hela tiden. Så är väl säkert pms och så kommer mensen så glatt nästa vecka. Kul

Du är inte ensam! Jag gjorde precis samma misstag (som alla månader innan) att testa för tidigt, jag är på äl+9 och såg såklart ingenting. Och igen står man där och vet inte om man bara testade för tidigt eller om det fortfarande finns en chans. Känns lite som man får en dubbel besvikelse, vid första testet och sen när mensen kommer. Nu har jag i alla fall använt upp alla mina testa tidigt och kommer inte (hoppas jag i alla fall) köpa fler. Jag måste lära mig vänta till bim.

Vi får hålla tummarna att vi testade för tidigt båda två.
  • LillaGry

Jag är så extremt kissnödig hela tiden, började nästan tro att jag åkt på en urinvägsinfektion, men det svider inte och gör inte ont. Någon som haft något liknande tidigt gravid symtom? Jag har BIM på måndag eller tisdag. Vid min förra graviditet kände jag absolut inget förrän i typ vecka 8, då blev det frekventa toabesök, andfåddhet och lite lätt illamående som lätt kunde dämpas med lite mat.

• LillaGry
    Unmanageable skrev 2021-12-11 12:30:26 följande:

Nu skrev jag ett långt inlägg här som försvann.

Men testet mitt har ett tydligt svar. Trots att jag saknar illamående och andra känningar. Det gör mig redan orolig. Tidigare gånger har alltid illamåendet varit min signal. Den som gjort att jag testat mig och redan innan vetat svaret. I morse visste jag inte svaret men beräknad eventuell bim var 5/12.

Så datumet är väl runt 12 augusti. Eventuellt 19 augusti beroende på..har slutat med p piller I september så har inte tänkt att det skulle gå så fort..är 36 år och tänkte att det var som..över. Jag vet att det är dumt att tänka så för det finns många som får barn efter 36. Men när man själv vill så blir man ju orolig. Hursomhelst.

Jag är lite chockad nu. Lite ställd. Vågar inte vara glad. Är så rädd att det ska gå fel..

Är det någon som vet någonting om KUB tester? Varför bör man eller varför bör man inte göra? Hur går det till?

//

Grattis!

Jag kände inget i min graviditet tills jag var i vecka 8 och jag har vänner som haft både lindriga och svåra, alltså illamående, graviditeter så det kan nog variera från gång till gång.

Jag var 37 när jag blev gravid så jag valde att göra ett KUB test. Jag lämnade ett blodprov i vecka 11 tror jag och gjorde ett ultraljud i vecka 13 där de mätte nacken (nackuppklarning) och kollade att fostret hade ett näsben. Personer med down syndrom har visst inte det. Sen räknar läkaren ut en sannolikhet, alltså hur stor chans det är att fostret har någon form av trisomi. I mitt fall så gick sannolikheten från ca 1 på 200 (teoretiskt värde som bara var baserat på ålder) till 1 på 3000 efter testet, vilket är väldigt låg sannolikhet.

Jag var ganska rädd när jag gjorde testet, jag vet inte vad jag hade gjort om det ökat sannolikheten, som tur var slapp jag ta det beslutet då allt såg fint ut. Men du ska nog tänka över vad du vill med resultatet innan du gör det.

Lycka till!
  • LillaGry
    evelinagra1 skrev 2021-12-13 09:25:05 följande:

Nu hoppas jag över till januari tråden för mensen kom.. lycka till alla som är kvar <3

Samma här, lycka till alla som är kvar!
Svar på tråden BIM December 2021