Unmanageable skrev 2021-12-11 12:30:26 följande:
Nu skrev jag ett långt inlägg här som försvann.
Men testet mitt har ett tydligt svar. Trots att jag saknar illamående och andra känningar. Det gör mig redan orolig. Tidigare gånger har alltid illamåendet varit min signal. Den som gjort att jag testat mig och redan innan vetat svaret. I morse visste jag inte svaret men beräknad eventuell bim var 5/12.
Så datumet är väl runt 12 augusti. Eventuellt 19 augusti beroende på..har slutat med p piller I september så har inte tänkt att det skulle gå så fort..är 36 år och tänkte att det var som..över. Jag vet att det är dumt att tänka så för det finns många som får barn efter 36. Men när man själv vill så blir man ju orolig. Hursomhelst.
Jag är lite chockad nu. Lite ställd. Vågar inte vara glad. Är så rädd att det ska gå fel..
Är det någon som vet någonting om KUB tester? Varför bör man eller varför bör man inte göra? Hur går det till?
//
Grattis!
Jag kände inget i min graviditet tills jag var i vecka 8 och jag har vänner som haft både lindriga och svåra, alltså illamående, graviditeter så det kan nog variera från gång till gång.
Jag var 37 när jag blev gravid så jag valde att göra ett KUB test. Jag lämnade ett blodprov i vecka 11 tror jag och gjorde ett ultraljud i vecka 13 där de mätte nacken (nackuppklarning) och kollade att fostret hade ett näsben. Personer med down syndrom har visst inte det. Sen räknar läkaren ut en sannolikhet, alltså hur stor chans det är att fostret har någon form av trisomi. I mitt fall så gick sannolikheten från ca 1 på 200 (teoretiskt värde som bara var baserat på ålder) till 1 på 3000 efter testet, vilket är väldigt låg sannolikhet.
Jag var ganska rädd när jag gjorde testet, jag vet inte vad jag hade gjort om det ökat sannolikheten, som tur var slapp jag ta det beslutet då allt såg fint ut. Men du ska nog tänka över vad du vill med resultatet innan du gör det.
Lycka till!