Inlägg från: Anonym (Teddy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Teddy)

Min man får fängelse straff

Jag har ingen liknande erfarenhet så egentligen vill du kanske inte att jag skriver i tråden. Men jag vill beklaga att du står själv under din graviditet. Mitt råd är att sluta fokusera så himla mycket på din man. Han är vuxen och har en advokat. Låt dem sköta det som behöver skötas. Du kommer att riskera att kollapsa om du fortsätter att curla denna mannen. Du måste endast fokusera på dig och ditt barn och ert mående. Glöm inte bort dig själv i detta.

Det är ett faktum att om du skapar ett liv med en kriminell man så kommer han också hamna i fängelse till slut. Du kanske är beredd på det men nu tvingar ni ett barn att uppleva den verkligheten också.

Ett råd jag själv fick när jag var ung som jag hoppas du tar till dig: det viktiga är inte en människas ord utan hans handlingar. Det betyder att det är så himla enkelt att prata en massa, lova en massa men det är vad person verkligen gör och bidrar med på riktigt som har betydelse. Tänk på det om det är så att din man är en sån som pratar en massa. Hans handlingar är viktigare och det är ett faktum att hans handlingar har gjort att du nu står ensam med allt ansvar för er familj i åtminstone två år framåt. Plus att han har orsakat både dig och resten av familjen skada genom oron ni känner för hans skull.

• Anonym (Teddy)
    Anonym skrev 2021-11-06 20:52:31 följande:

Det verkar som både du och killen lever i förnekelse över hans ansvar och allvaret i situationen.

Det är precis detta jag menade när jag skrev att en människas ord är oviktiga, det är människans handlingar som är det enda viktiga. Din man pratar och pratar. Han babblar om att han inte sysslar med skit längre, bara råkade befinna sig i bilen, hade ingen aning om vad som fanns i bilen bla bla bla. Men hans handlingar visar att han inte alls har brutit med sitt kriminella liv, han umgås fortfarande med kriminella kompisar och han visste nog att risken för att det fanns olagliga grejer i bilen var stor.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym skrev 2021-11-06 20:52:31 följande:

Det verkar som både du och killen lever i förnekelse över hans ansvar och allvaret i situationen.

Sorry, jag citerade fel person. Det var meningen jag skulle citera ts.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (MnM) skrev 2021-11-12 14:15:26 följande:

Jag har erfarenhet av liknande situationer, dock inte personligen utan genom kriminalvården (både anstalt och häkte) samt polisen. Tyvärr har jag inte en enda solskenshistoria att berätta. Generellt har de kvinnor som valt att stanna med mannen trots kriminalitet farit väldigt illa. Ständigt brutna löften, lögner, känslan av en total ensamhet och även hopplöshet. Ofta ett starkt medberoende. Situationen normaliseras fastän den är allt annat än normal. Detta både under tiden på anstalt men även tiden efter. 

Ofta intalar man sig själv om att det inte är någon stor sak, att begå ett brott och hamna i fängelse. Men sanningen är den att vem som helst hamnar inte i fängelse, allra minst flera gånger. Att mannen som ska älska dig, ta hand om dig och trygga dig sätter dig i en situation där du tvingas ta ansvar för er båda är inte okej. Du kanske inte känner så nu. Förmodligen tänker du att hans del i brottet han straffats för är liten. Kanske tror du att han är oskyldig. Men kom återigen ihåg, vem som helst hamnar inte i fängelse. Det sker inte genom slump. 

Du kanske själv känner att du kan hantera baksidan av att leva med en kriminell person, men är du beredd att låta ett oskyldigt barn dras med under samma premisser? Ett barn som inte själv har möjlighet att välja. Är du införstådd i vad det kan innebära för ett barn att växa upp med en förälder som är kriminell? 

Om din man inte lyckades hålla sig från kriminalitet trots att han visste att ni väntade barn är han tyvärr inte tillförlitlig som förälder eller partner. Hur ont tanken på att bryta än gör kommer det bara vara en bråkdel av smärtan du med stor sannolikhet kommer känna senare när du återigen blir sviken och lämnad. När en person visar vem den är och vad den värdesätter, lita då på den. Om din man skulle värdesätta dig och er familj skulle han inte ha satt dig i denna sits. 

Jag önskar dig varmt lycka till med den lilla knodden och hoppas att du får all den hjälp du behöver för att du och bebis ska få ett fantastiskt liv! 

Detta får vi hoppas att ts läser. Tummen upp. Men tyvärr tror jag inte ts klarar att ta till sig detta just nu.
Svar på tråden Min man får fängelse straff