Svalan41 skrev 2021-11-12 20:29:33 följande:
Nej, folk verkar tro att jag medvetet lagar mat som dom inte gillar och det är inte det jag menar. Jag menar heller inte allergier och specialkost. Men jag tycker inte det ska lagas flera rätter bara för att heller. Och man kommer inte gilla all mat, lika mycket. Man ska uppskatta mat och prova olika, uppskatta att all mat är inte lika god - och det är ok. Varierad mat är viktig för att få i sig olika näringsämnen som inte får plats i en måltid, få maträtter. Man får ha sina veto men man ska klara av att äta mindre gott.
Nej, diskussionen blir ofta lite skev. De flesta barn kväljer och kräks inte av allt de råkar tycka lite mindre om. Det flesta barn är "normalkinkiga", där mycket går ner även om det inte är en favorit.
Våra barn har ett par rätter var som de inte äter. Min yngste äter inte mos och puré. Gör vi potatismos, sparar jag en potatis. Min äldsta äter inte aubergine. När vi gör våra goda auberginecurry, får hon något annat. I övrigt förväntar vi oss att man smakar. Passar det inte, kan man peta undan och äta det som passar.
Flera har uttryckt att de inte lagar mat de själva inte gillar. Det gör vi frekvent. Jag är inte så förtjust i ärtsoppa. Familjen älskar min ärtsoppa. Därför lagar jag den då och då. Jag äter lite mindre soppa och mer knäckebröd bara. Min sambo är inte så förtjust i brysselkål. Det är vi andra. Således äter han det när det serveras. Han tar lite mindre och är inte överförtjust, men föregår med gott exempel.
Det kan ju bli som det blev för dottern och kantareller häromsistens. Efter att ha deklarerat att hon faktiskt inte äter svamp och under mild protest smakat lite på de gräddstuvade kantarellerna, undrade hon upprört varför vi aldrig serverat henne det förr. Det var ju så gott! Att vi serverat det flera gånger tidigare, hade gått henne helt förbi.