• Mimosa86

Dags att slopa straffrabatten?

Jaha, Nytorgsmannen aka Sveriges värsta serievåldtäcksman får ett straff på 5 år, då straffrabatten för alla brotten gör att värdet per brott minskar ju fler brott som begås. Vad jag förstått har man straffrabatt för att man inte ska kunna dömma personer till typ 200 år i fängelse såsom i USA.

Och orimligheten att han skulle få ett högre straff än dömda mördare i Sverige.

Detta är så jävla lamt. Jag tycker på allvar vi kan införa det amerikanska systemet. Eller låtnas testa det iallafall?? Låt en mördare sitta inne i 200 år, låten en serievåldtäcksman få livstid, låt en notorisk bankrånare eller knarklangare låsas in för gott. Låt gängkriminalitet få en noll vision. Fyll våra fängelse med människor som förstör och kostar samhället multum.

Jag är så förbenat trött på daltande av kriminella. Buhu! Våldtäcksmannen lider av add (vilket jag har många vänner som gör men som ändå inte är brottslingar??) Det är sååååååå synd om honom. Jag kan ärligt säga att jag skiter fullständigt i han. Jag skiter i om han någonsin blir en bra människa. Om han någonsin rehabiliteras. Jag vill ha bort honom från samhället. Mina tankar går till alla offer, offrens familjer och alla andra vars tillvaro han slår sönder och skapat men för. De som behöver hjälp av en psykolog- inte han, han ska inte prioriteras.

Bort med honom. Han har valt att begå brott. Då får han ta konsekvenserna.

Nej, hårdare straff kanske inte innebär att kriminaliteten minskar. MEN vi får iallafall bort fanskapen från vårt samhälle.

Det här är ju helt orimligt som vi har det nu

• Svar på tråden Dags att slopa straffrabatten?
  • Anonym (Håkan)

Domen lär överklagas så att den kan bli prejudicerande (tror jag man hoppas på). Så jag antar att man siktar på ett skärpt straff.
    Annars håller jag med dig, rabatt är ett grymt ord i sammanhanget. Vadå  - nu gjorde du så många brott så här får du lite rabatt...

Att hålla brottsbenägna borta från samhället är en avsikt med att sätta dem i fängelse. Fängslade människor kan inte begå nya brott.
    Men skulle vi införa längre straff bara sådär så skulle fängelsena bli överfulla.

Något som jag skulle vilja se mer fokus är insatser för ungdomsbrottslingar. Idag döms de till vård inom socialtjänsten, hamnar på SIS-institutioner tex. Där är det nästan som svängdörrar! De får behålla telefoner osv ("synd om dem annars") och har ganska fria rutiner. De får ta emot besök och man har inte ens rätt att visitera besökare som alltså kan smuggla in allt möjligt skit. Många är ju värre i sin brottslighet när de kommer ut! Vad jag hört i alla fall.
    Det är ingen lekstuga, det ska kännas att man gjort något dumt! Det ska inte vara "vatten och bröd" men inte massa förmåner utan strikta dagar med viss terapeutisk verksamhet enskilt eller i grupp, motion, arbete och studier. Punkt. Du ska förstå att du gjort fel och att nu får du vara här och ha tråkigt tills du tjänat av ditt straff. 

• Anonym (H)

Det var dags för att sloppa straffrabatten sen straffrabatten har funnits.

Det är sjukt att belöna att någon begår flera brott.

200 år som i USA är såklart onödigt , men i Sverige slipper mördare och våldtäktsmän ut i god tid att fortsätta mörda och våldta.

• Ginsinggeng

Det är socilist tänkande i grunden som är problemet. Kriminella är det INTE synd om , Dom ska straffas hårt inte daltas och tyckas synd om

S är det största hotet mot vår demokrati
  • Xenia

"Vad jag förstått har man straffrabatt för att man inte ska kunna dömma personer till typ 200 år i fängelse såsom i USA.

Och orimligheten att han skulle få ett högre straff än dömda mördare i Sverige."

Ja, det är väl helt rimliga skäl. 

Men det fanns andra orsaker:

Domstolen ansåg i fler fall att våldtäkt inte bevisats eller att det  bara var sexuellt utnyttjande. Dvs domstolen hade hårda beviskrav.

Men det ska bli intressant att se om hovrätten dömer annorlunda.

Svar på tråden Dags att slopa straffrabatten?