Inlägg från: Anonym (Håkan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Håkan)

Dags att slopa straffrabatten?

Domen lär överklagas så att den kan bli prejudicerande (tror jag man hoppas på). Så jag antar att man siktar på ett skärpt straff.
    Annars håller jag med dig, rabatt är ett grymt ord i sammanhanget. Vadå  - nu gjorde du så många brott så här får du lite rabatt...

Att hålla brottsbenägna borta från samhället är en avsikt med att sätta dem i fängelse. Fängslade människor kan inte begå nya brott.
    Men skulle vi införa längre straff bara sådär så skulle fängelsena bli överfulla.

Något som jag skulle vilja se mer fokus är insatser för ungdomsbrottslingar. Idag döms de till vård inom socialtjänsten, hamnar på SIS-institutioner tex. Där är det nästan som svängdörrar! De får behålla telefoner osv ("synd om dem annars") och har ganska fria rutiner. De får ta emot besök och man har inte ens rätt att visitera besökare som alltså kan smuggla in allt möjligt skit. Många är ju värre i sin brottslighet när de kommer ut! Vad jag hört i alla fall.
    Det är ingen lekstuga, det ska kännas att man gjort något dumt! Det ska inte vara "vatten och bröd" men inte massa förmåner utan strikta dagar med viss terapeutisk verksamhet enskilt eller i grupp, motion, arbete och studier. Punkt. Du ska förstå att du gjort fel och att nu får du vara här och ha tråkigt tills du tjänat av ditt straff. 

Svar på tråden Dags att slopa straffrabatten?