• S23

Viktnedgång i tidig graviditet

Du behöver som de andra säger inte bry dig för barnets skull.

För din egen del däremot så är det naturligtvis viktigt att du försöker få i dig den mat du kan (om du nu spyr).

Det kan ju dessutom vara så att illamåendet kommer bli värre, och då är det ju bra att du har gjort vad du kan för att få i dig näring och energi nu.

Du har ju med din vikt inte så hemskt mycket att ta av. Så en större viktnedgång kan ju rimligen faktiskt påverka ditt mående rätt rejält

• S23
    svansmamman skrev 2021-11-04 11:02:07 följande:

Tack snälla för ditt svar! 

Hehe ja bebis är jag egentligen inte särskilt orolig för, jag antar att det är dit överskottet går, haha. 

Jag har ju klarat mig helt från att spy vilket förvisso är skönt men pga det har ju funderingarna kommit kring varför jag går ner i vikt. Kanske allra helst eftersom jag inte förändrat min livsstil i övrigt. 

Det är precis så jag också funderat. Vad händer om illamåendet blir värre och jag får svårare att äta. Och hur kommer jag må om jag går ner mer i vikt. Hittills har jag tappat ungefär 1 kg/vecka och jag vill ju helst inte gå ner så mycket mer. Men det kanske inte är någon risk för egen del även om jag skulle tappa ytterligare i vikt, det kanske mer är tanken som känns olustig. 

Skulle du bli sämre så kan du också bli inlagd med dropp, så det finns hjälp att få.

Jag har gått ner 5 kg enbart pga illamående och problem att äta. Däremot med mycket mer vikt än du att ta av.

Tycker det är smart av dig att välja de fetare produkterna.

Och tänk på att söka hjälp om du mår dåligt själv av viktnedgången eller om illamåendet gör att du inte kan äta. För det finns ju läkemedel att få och som sagt även dropp om det skulle behövas
  • S23
    svansmamman skrev 2021-11-05 09:00:52 följande:

För mig är illamåendet inte överjävligt utan rätt hanterbart men det påverkar givetvis ändå aptiten så jag borde kanske testa något receptfritt alternativ och se om det blir bättre. Jag har tänkt att jag ska undvika det om möjligt då jag förstått att medicin mot illamående istället kan göra en väldigt trött, vilket jag nog skulle tycka var jobbigare. 

Tack snälla för din omtanke! Jag ska träffa min barnmorska på tisdag så jag får kanske ta upp detta då. Det svåraste tycker jag är att veta vad som är "kutym" att må eller påverkas av när man är gravid. Vad som bara är att acceptera och lära sig att leva med då det går över och vad som man faktiskt borde göra något åt. 

Om aptiten påverkas så är det troligen det som orsakat din viktnedgång.

Du måste informera bm om hur mycket du gått ner. Detta kommer troligen ses som ganska allvarligt. Det har det gjort för mig med motsvarande viktnedgång men BMI som räknas som fetma.

Om du tappar så mycket i vikt tycker jag du skall överväga läkemedel. I ditt fall handlar det kanske inte om illamående men att förhindra att du blir helt förstörd fysiskt pga dåligt matintag.

Det är inte säkert att du blir trött av läkemedel. Man kan även få motsatt effekt. Beror också på vilket läkemedel du får utskrivet
Svar på tråden Viktnedgång i tidig graviditet