• Anonym (Ts)

Gravid efter kejsarsnitt?

Finns det forskning på vad som gäller med ny graviditet efter kejsarsnitt?

Det enda jag hört är att efter ett år så är man säker på att det är lugnt. Men finns någon annan kunskap än så?

Vill gärna bli gravid igen pga ålder (närmar mig 40 om ett år) och att tidsfönstret krymper fort men inte riskera något heller såklart....

• Svar på tråden Gravid efter kejsarsnitt?
  • Anonym (2)

Ett år är rekommendation. Helt lugnt kan man dock aldrig veta om det är. Saker kan hända. Finns de som blivit gravida långt tidigare än ett år efter k.s också där det gått bra. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (2) skrev 2021-11-03 15:18:58 följande:

Ett år är rekommendation. Helt lugnt kan man dock aldrig veta om det är. Saker kan hända. Finns de som blivit gravida långt tidigare än ett år efter k.s också där det gått bra. 

Jo har förstått det men när jag frågade om varför var det bara att man var säker på att man var läkt då, men inte om det var med typ 50% marginal eller så....tänkte om det fanns mer info liksom.
  • Anonym (2)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-03 15:23:11 följande:
    Jo har förstått det men när jag frågade om varför var det bara att man var säker på att man var läkt då, men inte om det var med typ 50% marginal eller så....tänkte om det fanns mer info liksom.
    Jag blev gravid efter 11 månader och min livmoder sprack vid nästa förlossning. Det absolut värsta tänkbara scenariot. Det är dock ytterst ovanligt och ingen av alla läkare jag träffade sa att det berodde på att det var för tätt mellan. Det är helt enkelt sånt som händer. Läkt är det som sagt inom ett år. Hur stora riskerna är för ditten och datten om man blir gravid tidigare är omöjligt säga i enskilda fall. Jag har inte läst nån statistik heller, bara hört just rekommendationen på 1 år. Rekommendationer brukar vara väl tilltagna också. 
  • Anonym (one night)
    Anonym (2) skrev 2021-11-03 15:29:30 följande:
    Jag blev gravid efter 11 månader och min livmoder sprack vid nästa förlossning. Det absolut värsta tänkbara scenariot. Det är dock ytterst ovanligt och ingen av alla läkare jag träffade sa att det berodde på att det var för tätt mellan. Det är helt enkelt sånt som händer. Läkt är det som sagt inom ett år. Hur stora riskerna är för ditten och datten om man blir gravid tidigare är omöjligt säga i enskilda fall. Jag har inte läst nån statistik heller, bara hört just rekommendationen på 1 år. Rekommendationer brukar vara väl tilltagna också. 
    Fy vad hemskt! Sprack den av värkarbete då pga att nästa förlossning skulle bli vaginal? Eller innan? 
  • Anonym (2)
    Anonym (one night) skrev 2021-11-03 15:49:11 följande:
    Fy vad hemskt! Sprack den av värkarbete då pga att nästa förlossning skulle bli vaginal? Eller innan? 
    Sprack när krystvärkarna satte igång så det blev katastrofsnitt. Det gick bra till slut, men är inget jag önskar nån.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (2) skrev 2021-11-03 16:33:57 följande:

Sprack när krystvärkarna satte igång så det blev katastrofsnitt. Det gick bra till slut, men är inget jag önskar nån.

Fy fasen. Skönt att det gick bra, men hemsk upplevelse.
  • Anonym (Sprack också)

Min livmoder sprack också under värkarbetet och då var det ändå fem år mellan graviditeterna, så säkert är det tyvärr aldrig. Rekommendationen för mig är att vänta helst minst två år men allra minst ett år och att få livmoderns skick undersökt innan jag försöker bli gravid igen. Om du kan tänka dig ett planerat snitt så kan du ju fråga ifall det då är mer okej att bli gravid tätare dvs om tanken är att du inte ska komma i värkarbete.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Sprack också) skrev 2021-11-03 16:54:27 följande:

Min livmoder sprack också under värkarbetet och då var det ändå fem år mellan graviditeterna, så säkert är det tyvärr aldrig. Rekommendationen för mig är att vänta helst minst två år men allra minst ett år och att få livmoderns skick undersökt innan jag försöker bli gravid igen. Om du kan tänka dig ett planerat snitt så kan du ju fråga ifall det då är mer okej att bli gravid tätare dvs om tanken är att du inte ska komma i värkarbete.

Går det att undersöka? Jag frågade en förlossningsläkare som hävdade motsatsen...
  • Anotherone

Jag har också varit med om en ruptur och jag har än fler år mellan mina barn så det finns verkligen ingen garanti.
    Allmänt rekommenderas 1 år innan ny graviditet och det är egentligen även vid vaginal födsel (sa min barnmorska när jag frågade om det var specifikt för den som fött med snitt). Det är hormoner som ska återställas, ligament, bäckenbotten mm.
    Läkare kan inte se detta med ultraljud, det fick jag i alla fall sagt mig efter min ruptur. Jag gjorde ett antal tillväxt-ul under den senare graviditeten och även om man inte aktivt letade efter försvagningar i livmoderns vägg så kanske man kunde sett detta, vad vet jag?
    Jag hade inga känningar som gravid utan det inträffade under pågående värkarbete.

Men sen är det också så att detta är sjukt individuellt. Det finns kvinnor som klarar 5 kejsarsnitt och allt ser jättefint ut, du har mig som råkar ut för en ruptur mer än 10  år senare, du har någon som vid det tredje snittet får veta att det ser riktigt illa ut, du har någon som väntar 18mån och får placenta accreta... Men oftast ser man inte "skicket" på livmodern och sammanväxningar runtomkring förrän man öppnar upp vid nästa förlossning så att säga. Har du åldern emot dig så skulle jag ha jättesvårt att vänta mer än ett år bara för att. 

Svar på tråden Gravid efter kejsarsnitt?