Jag har också varit med om en ruptur och jag har än fler år mellan mina barn så det finns verkligen ingen garanti.
Allmänt rekommenderas 1 år innan ny graviditet och det är egentligen även vid vaginal födsel (sa min barnmorska när jag frågade om det var specifikt för den som fött med snitt). Det är hormoner som ska återställas, ligament, bäckenbotten mm.
Läkare kan inte se detta med ultraljud, det fick jag i alla fall sagt mig efter min ruptur. Jag gjorde ett antal tillväxt-ul under den senare graviditeten och även om man inte aktivt letade efter försvagningar i livmoderns vägg så kanske man kunde sett detta, vad vet jag?
Jag hade inga känningar som gravid utan det inträffade under pågående värkarbete.
Men sen är det också så att detta är sjukt individuellt. Det finns kvinnor som klarar 5 kejsarsnitt och allt ser jättefint ut, du har mig som råkar ut för en ruptur mer än 10 år senare, du har någon som vid det tredje snittet får veta att det ser riktigt illa ut, du har någon som väntar 18mån och får placenta accreta... Men oftast ser man inte "skicket" på livmodern och sammanväxningar runtomkring förrän man öppnar upp vid nästa förlossning så att säga. Har du åldern emot dig så skulle jag ha jättesvårt att vänta mer än ett år bara för att.