• Näng

Vad vill du ha i julklapp av din chef? Najs och bajs!

Hej!

Jag är verksamhetschef på en vårdcentral och ska nu köpa julklappar till mina medarbetare. Jag vill ge dem något riktigt bra! Så berätta vad du hade velat ha samt vad du absolut inte vill ha.

De kommer få en jättefest med allt inkluderat samt julbord på lunchen men jag vill ge något annat med.

Tack!

• Svar på tråden Vad vill du ha i julklapp av din chef? Najs och bajs!
  • Anonym (Andreas)

Själv är jag så fruktansvärt trött på alla klyschiga julklappar som årgångsglögg, pengar till välgörenhet, fruktkorgar, chokladask, knivset, presentkort etc etc. Jag vill inte ha skiten eftersom det känns som massbeställning utan att ens ha försökt tänka till.

Jag uppskattar julklappar som är genomtänkta och innovativa och något helt oväntat. Ett år fick vi möjlighet att boka konsertbiljetter/evenemang på någon arena/teater i Stockholm. Ett annat år resecheckar. Ett år fick vi rösta om vi skulle få varsin present eller om vi ville gå på krogshow och en natt på hotell. Nästan alla valde showen och de som inte kunde vara med fick en fin julklapp i form av en Ipad. Dom gånger vi fått riktiga paket har det varit teknikprylar i olika varianter från köksprylar till hifi eller snygg heminredning från Svenskt Tenn. (alla fick olika)

• Anonym (Julia)
    Anonym (Litet men fint) skrev 2021-10-30 07:09:13 följande:

Jag tycker det är den absolut sämsta present som finns. Jag är månadsgivare till ett flertal olika organisationer och det blir runt 6-7000 om året jag ger bort till välgörenhet. Det är mitt val att ge och mitt val till vad det ska gå till.

Som present är det slött och godhetsknarkande att ge bort i någon annans namn (om man inte önskat sig just det). Vill man ge bort pengar ger man bort sina pengar, inte istället för att köpa en gåva till någon annan som den har en personlig nytta av.

De julklappar jag uppskattat mest är sådant som är litet men fint. Utvalda delikatesser, fin karaff mm

Företaget skänkte pengar i företagets namn istället för att köpa julklappar och informerade de ansatta. Det var dels nog dels för miljöaspekten och dels för att julklappar de köpt ofta inte varit någon hit utan bara blivit kastade eller legat oanvända i ett förråd.

Jag förstår absolut att det kan uppfattas som en dålig julklapp. Jag själv är inte så förtjust i att konsumera onödiga saker så jag uppskattade att inte få en sak jag inte skulle använda.

Alla är olika. Det är därför det är svårt att hitta något som passar alla anställa samtidigt som det inte är en tråkig julklapp.
  • Anonym (K)

För några år sedan fick vi pocketböcker som sommarpresent, det tyckte jag om. Snålast var när vi nyligen fick veta på julfesten att maten där skulle räknas som årets present.

Annars tycker jag bra om ätbara saker eller förbrukningssaker, tvålar eller nåt annat som verkligen går åt. Praktiska presenter är sällan så användbara som cheferna tycks tro... Ett ex fick t ex en "ostbricka", alltså inte själva osten men en liten träbricka (oanvändbar till annat), en sån där ostkniv och ett verktyg till. Suck. Ett annat år fick han en rejäl vinterjacka med företagets logga på, till och med den var bättre för den var åtminstone riktigt användbar i den norrländska vintern.

En sak jag minns från ett företag längre tillbaka är ett bra knivset, det var riktigt bra och jag har kvar det 20 år senare!

• Anonym (Fröken Zoom)

Det våra anställda tyckte bäst om när jag var julklappsansvarig var faktiskt en namngraverad MiniMaglite ficklampa med magnet.

Skitbra grej till mörka källaren, vindsrotande eller att ha i bilen.

• Anonym (123)
    Anonym (Andreas) skrev 2021-10-30 09:38:12 följande:

Själv är jag så fruktansvärt trött på alla klyschiga julklappar som årgångsglögg, pengar till välgörenhet, fruktkorgar, chokladask, knivset, presentkort etc etc. Jag vill inte ha skiten eftersom det känns som massbeställning utan att ens ha försökt tänka till.

Jag uppskattar julklappar som är genomtänkta och innovativa och något helt oväntat. Ett år fick vi möjlighet att boka konsertbiljetter/evenemang på någon arena/teater i Stockholm. Ett annat år resecheckar. Ett år fick vi rösta om vi skulle få varsin present eller om vi ville gå på krogshow och en natt på hotell. Nästan alla valde showen och de som inte kunde vara med fick en fin julklapp i form av en Ipad. Dom gånger vi fått riktiga paket har det varit teknikprylar i olika varianter från köksprylar till hifi eller snygg heminredning från Svenskt Tenn. (alla fick olika)

Och personalen hade inget emot att bli förmånsbeskattade? För ni vet väl om att man bara få ge julklappar upp till 500 kr skattefritt?
  • Anonym (Julia)
    Anonym (123) skrev 2021-10-31 22:30:04 följande:

Och personalen hade inget emot att bli förmånsbeskattade? För ni vet väl om att man bara få ge julklappar upp till 500 kr skattefritt?

Bortsett från i år. Nu slipper de anställda skatta för dessa dyra gåvor (om det nu inte är Madonna-konsert och Hotel för då blir kanske summan över 2500 kr?). :)

• Anonym (Oj)
    Anonym (.) skrev 2021-10-28 19:39:49 följande:

Vi fick sommarpresent av vår verksamhetschef med presentkort på ett stort köpcenter i samma stad som vi jobbar (och de flesta också bor). Det var väldigt uppskattat. Vissa planerade vad de skulle unna sig som de längtade efter men inte hade prioriterat, andra (som jag) pustade ut och fick plötsligt en lösning hur vi skulle få ihop månaden med mat efter att min partner blivit arbetslös i samband med pandemin. Det var en enorm lättnad och jag var så evigt tacksam. Tänk de som oroar sig för att inte kunna köpa julklappar till sina barn eller nån julmat och sen får ett presentkort några dagar innan jul. Jag har aldrig uppskattat en annan present mer.

Alltså hur mycket pengar var dessa på, (eftersom de verkade göra skillnad för många(?
  • Anonym (Ag)
    Näng skrev 2021-10-28 19:03:38 följande:

Hej!

Jag är verksamhetschef på en vårdcentral och ska nu köpa julklappar till mina medarbetare. Jag vill ge dem något riktigt bra! Så berätta vad du hade velat ha samt vad du absolut inte vill ha.

De kommer få en jättefest med allt inkluderat samt julbord på lunchen men jag vill ge något annat med.

Tack!

Kolla hur det varit tidigare år och vad andra verksamhetschefer ger. Stäm av med din chef. Lätt att det blir fel.
  • momjanet

Jättefest på en vårdcentral?

Tillåt mig att tvivla.

Det är länge, länge sedan sådant tilläts för offentliganställda och bättre ölär det inte bli i regionerna eftersom pandemin grävt djupa hål i statens skattekistor.

Grejen med julklappar på jobbet är att det finns inte EN som passar alla. Ska du ha den perfekta presenten måste du ha tänkt igenom exakt vad som ges till vem, dvs mycket tankemöda. Det hoppas jag att du inte har tid med.

• Anonym (123)

Ja, detta året samt förra  är ett undantag. Men inte bjuder man väl på konsert samt hotell mitt under en pandemi?

Anonym (Julia) skrev 2021-10-31 22:54:03 följande:
    Bortsett från i år. Nu slipper de anställda skatta för dessa dyra gåvor (om det nu inte är Madonna-konsert och Hotel för då blir kanske summan över 2500 kr?). :)

• Anonym (Julia)
    Anonym (123) skrev 2021-11-01 08:58:13 följande:

Ja, detta året samt förra  är ett undantag. Men inte bjuder man väl på konsert samt hotell mitt under en pandemi?

Det får nog vara ett presentkort med några års hållbarhet om man ska göra det i sånt fall?
  • Anonym (.)
    Anonym (Oj) skrev 2021-10-31 23:09:29 följande:

Alltså hur mycket pengar var dessa på, (eftersom de verkade göra skillnad för många(?

Det var 1000 kr. Nu sa jag inte att det gjorde stor skillnad för många men för några (som mig) som höll på att vända på varenda krona. Andra såg det som nåt de kunde använda för att unna sig nåt till bara sig själv. Då de flesta av mina arbetskamrater lever i familj i olika konstellationer så är det sällan man prioriterar att unna sig något för den summan till sig själv. Sen är det förstås skillnad på vilken lön man har från start. Den där tusenlappen gjorde troligen inte så stor skillnad för en läkare som för en undersköterska t.ex.
Svar på tråden Vad vill du ha i julklapp av din chef? Najs och bajs!