Anonym (Litet men fint) skrev 2021-10-30 07:09:13 följande:
Jag tycker det är den absolut sämsta present som finns. Jag är månadsgivare till ett flertal olika organisationer och det blir runt 6-7000 om året jag ger bort till välgörenhet. Det är mitt val att ge och mitt val till vad det ska gå till.
Som present är det slött och godhetsknarkande att ge bort i någon annans namn (om man inte önskat sig just det). Vill man ge bort pengar ger man bort sina pengar, inte istället för att köpa en gåva till någon annan som den har en personlig nytta av.
De julklappar jag uppskattat mest är sådant som är litet men fint. Utvalda delikatesser, fin karaff mm
Företaget skänkte pengar i företagets namn istället för att köpa julklappar och informerade de ansatta. Det var dels nog dels för miljöaspekten och dels för att julklappar de köpt ofta inte varit någon hit utan bara blivit kastade eller legat oanvända i ett förråd.
Jag förstår absolut att det kan uppfattas som en dålig julklapp. Jag själv är inte så förtjust i att konsumera onödiga saker så jag uppskattade att inte få en sak jag inte skulle använda.
Alla är olika. Det är därför det är svårt att hitta något som passar alla anställa samtidigt som det inte är en tråkig julklapp.