Inlägg från: Anonym (Julia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Julia)

Vad vill du ha i julklapp av din chef? Najs och bajs!

Vår chef skänkte pengar till välgörenhet (läkare utan gränser om jag minns rätt). Det var uppskattat. De flesta tyckte klapparna tidigare varit onödiga och legat oanvända.

Tidigare har vi fått broddar (som jag uppskattade iof men det var jag ganska ensam om), reflexväst (jag hade redan en så det var onödigt), en bag (den har jag knappt använt), universal presentkort på 500 kr (bra för varje anställd kan välja även om det är lite tråkigt. För min del köpte jag saker till barnen för det och inte något till mig själv).

Jag tycker det är väldigt svårt att köpa något som passar alla. Ätbart som någon ovan nämnde uppskattar de flesta (det fick alltid min pappa när jag var liten och det var lika spännande varje gång). Presentkort är bra men lite tråkigt enligt mig. Personliga kaffekoppar till fikarummet kan vara kul beroende på om det behövs och vad dina anställda gillar.

Min man fick en gång välja mellan fyra saker (några glass, en gjutjärnsgryta, bestick och något annat). Det var bra för att vi behövde just en gjutjärnsgryta precis då.

Annars brukar upplevelser fungera bra. Åka luftballong, vinprovning, flyga segelflyg, hoppa fallskärm etc.

Hoppas du kommer på något riktigt bra att ge dem! God jul!

• Anonym (Julia)
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-29 14:23:02 följande:

Nu är jag ju på tok för cynisk. Men är det någon som kollar så att pengarna kommer in också?

Det hoppas jag den som anordnade betalningarna samt chefen gjorde. Men jag kan självklart inte garantera att de kom till avsedd organisation? Chefen kanske skrattade hela vägen till banken.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Litet men fint) skrev 2021-10-30 07:09:13 följande:

Jag tycker det är den absolut sämsta present som finns. Jag är månadsgivare till ett flertal olika organisationer och det blir runt 6-7000 om året jag ger bort till välgörenhet. Det är mitt val att ge och mitt val till vad det ska gå till.

Som present är det slött och godhetsknarkande att ge bort i någon annans namn (om man inte önskat sig just det). Vill man ge bort pengar ger man bort sina pengar, inte istället för att köpa en gåva till någon annan som den har en personlig nytta av.

De julklappar jag uppskattat mest är sådant som är litet men fint. Utvalda delikatesser, fin karaff mm

Företaget skänkte pengar i företagets namn istället för att köpa julklappar och informerade de ansatta. Det var dels nog dels för miljöaspekten och dels för att julklappar de köpt ofta inte varit någon hit utan bara blivit kastade eller legat oanvända i ett förråd.

Jag förstår absolut att det kan uppfattas som en dålig julklapp. Jag själv är inte så förtjust i att konsumera onödiga saker så jag uppskattade att inte få en sak jag inte skulle använda.

Alla är olika. Det är därför det är svårt att hitta något som passar alla anställa samtidigt som det inte är en tråkig julklapp.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (123) skrev 2021-10-31 22:30:04 följande:

Och personalen hade inget emot att bli förmånsbeskattade? För ni vet väl om att man bara få ge julklappar upp till 500 kr skattefritt?

Bortsett från i år. Nu slipper de anställda skatta för dessa dyra gåvor (om det nu inte är Madonna-konsert och Hotel för då blir kanske summan över 2500 kr?). :)

• Anonym (Julia)
    Anonym (123) skrev 2021-11-01 08:58:13 följande:

Ja, detta året samt förra  är ett undantag. Men inte bjuder man väl på konsert samt hotell mitt under en pandemi?

Det får nog vara ett presentkort med några års hållbarhet om man ska göra det i sånt fall?
Svar på tråden Vad vill du ha i julklapp av din chef? Najs och bajs!