• Shofalerittan

Skickar selfies på sig själv hela tiden

Jag är lite socialt inkapabel och kan inte avgöra om det här är ett konstigt beteende eller inte. Men min svärmor skickar konstant selfies på sig själv. Antingen skickar hon bara en bild eller skriver typ ?vad gör ni? Hur mår ni?? Osv. Jag förstår inte vad hon förväntar sig för svar på bilderna? Jag skickar aldrig selfies på mig själv från ingenstans till någon o vet inte om det här är någonting som är vanligt? Vad ska jag svara? Jag brukar bara svara någon hjärtemoji på bilderna men vet inte om det förväntas nått annat av mig, vad hade ni svarat?

• Svar på tråden Skickar selfies på sig själv hela tiden
  • RenLuft
    Shofalerittan skrev 2021-10-27 12:59:31 följande:

Jag är lite socialt inkapabel och kan inte avgöra om det här är ett konstigt beteende eller inte. Men min svärmor skickar konstant selfies på sig själv. Antingen skickar hon bara en bild eller skriver typ ?vad gör ni? Hur mår ni?? Osv. Jag förstår inte vad hon förväntar sig för svar på bilderna? Jag skickar aldrig selfies på mig själv från ingenstans till någon o vet inte om det här är någonting som är vanligt? Vad ska jag svara? Jag brukar bara svara någon hjärtemoji på bilderna men vet inte om det förväntas nått annat av mig, vad hade ni svarat?

Du gör helt rätt med att skicka hjärteemoji, efter att ha fått tusentals bilder, men samma koncept. Så kan man inte ge unik svar för varje gång.

En gång i tiden ringde svärmor för att kolla läget via telefon. P.g.a den moderna kontakten vi har idag med våra telefoner. Försöker väl De ''äldre'' göra det som de tror att unga människorna är vana vid.

I övrigt, hur är din svärmor när du möter henne? Pratar hon mycket om sig? Känner hon inte av signalerna om hon råkat babbla på för mycket eller om samma sak i flera timmar?

Hur är hon när hon är hemma hos er. Vet hon själv inte när det är dags att avrunda, utan hon kan sitta i eran vardagsrum och prata på?

Jag tippar på att hon inte är konstig egentligen, utan hon gör bara det hon tror unga människor gör, när dessa har kontakt med varandra.

Alla vet att man ringer sällan till varandra, det blir mer kontakt via sociala medier/Messenger och SMS.
  • Anonym (L)
    Shofalerittan skrev 2021-10-27 17:06:50 följande:

Oftast är det bara en bild, om jag inte svarar på ett tag brukar hon typ fråga vad vi gör, hur det är med mig eller vår son osv.

Ibland kan hon skriva saker som inte alls har med mig eller bilden att göra. Typ att hennes kompis fyller år, vad hennes hyra låg på, att hon har tagit blodprov...

Hon gjorde samma sak till min sambo och han svarade aldrig, så då började hon skicka det till mig istället. Jag frågade honom vad jag bör svara o han sa att jag inte behövde svara om jag inte ville. Så jag gjorde inte det och då blev hon arg och skällde ut mig, då sa han helt plötsligt att hon förväntar sig svar på hennes konstiga meddelanden. Hon tycker egentligen inte om mig och pratar ofta fult både om och till mig. Blir nog extra fundersam över det här beteendet pga det.

Har du konfronterat henne om det otrevliga beteendet?
  • Anonym (XXX)

Hon kanske bara inte vet hur det fungerar? Hon kanske tror att det hör till att man ska skicka ett foto på sig själv, som man ser ut när man skriver ett meddelande. Precis som att man kan prata med varandra på Skype nu och se varandra. Kan du försöka förklara för henne lite fint i så fall, att det INTE hör till?

• Shofalerittan
    RenLuft skrev 2021-10-29 05:56:19 följande:

Du gör helt rätt med att skicka hjärteemoji, efter att ha fått tusentals bilder, men samma koncept. Så kan man inte ge unik svar för varje gång.

En gång i tiden ringde svärmor för att kolla läget via telefon. P.g.a den moderna kontakten vi har idag med våra telefoner. Försöker väl De ''äldre'' göra det som de tror att unga människorna är vana vid.

I övrigt, hur är din svärmor när du möter henne? Pratar hon mycket om sig? Känner hon inte av signalerna om hon råkat babbla på för mycket eller om samma sak i flera timmar?

Hur är hon när hon är hemma hos er. Vet hon själv inte när det är dags att avrunda, utan hon kan sitta i eran vardagsrum och prata på?

Jag tippar på att hon inte är konstig egentligen, utan hon gör bara det hon tror unga människor gör, när dessa har kontakt med varandra.

Alla vet att man ringer sällan till varandra, det blir mer kontakt via sociala medier/Messenger och SMS.

Det är det som är grejen. Hon verkar inte känna av signaler. Hon pratar konstant om sig själv, saker hon gjort, saker hon vill, saker som hänt henne osv. Har nog hört mer historier om henne än vad jag hört av min egen familj haha.

Jag lider av mycket social ångest och har aldrig riktigt tränat upp min sociala förmåga. Men när jag har konversationer med andra så beter dom sig liksom inte så? De ställer frågor, försöker hitta gemensamma samtalsämnen osv.

Hennes största intresse verkar vara henne själv och förstår typ därför inte avsikterna med att skicka bilder på sig själv hela tiden. Det kan ju såklart handla om att hon är okunnig gällande mobiltelefoner, men med tanke på hennes övriga beteende känns det mer som att hon vill ha någon slags bekräftelse på bilderna och det gör mej bara obekväm med tanke på att vi faktiskt inte har en särskilt bra relation. :S

Kommer nog fortsätta svara som jag gör nu eftersom att alla här inne verkar hålla med mig lite haha. Vill inte heller be henne sluta eller ifrågasätta beteendet, det känns lite otrevligt. Hoppas helt enkelt hon fattar nån gång att det är konstigt xD
  • Shofalerittan
    Anonym (L) skrev 2021-10-29 06:10:07 följande:

Har du konfronterat henne om det otrevliga beteendet?

Inte riktigt, är ganska obekväm vid konfrontationer. Men vid ett tillfälle för typ 3 månader sen så ringde hon helt oprovocerat o anklagade mig för en massa sjuka saker. Hon sa tillslut, efter att jag inte sagt så mycket i konvon att: jag vet att du är ung men du är för omogen o måste växa upp. O då sa jag: Nej det är du som är omogen som är 55 år o pratar så här om och till någon som är 30 år yngre. Då sa hon: jag har inte tid för det här, o då sa jag bara att: okey men det var du som ringde till mig haha. Då la hon på o sen dess har hon inte sagt något rakt i mitt ansikte iaf.
  • Shofalerittan
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-29 12:53:10 följande:

Hon kanske bara inte vet hur det fungerar? Hon kanske tror att det hör till att man ska skicka ett foto på sig själv, som man ser ut när man skriver ett meddelande. Precis som att man kan prata med varandra på Skype nu och se varandra. Kan du försöka förklara för henne lite fint i så fall, att det INTE hör till?

Vet inte hur jag skulle säga det utan att hon blir arg. Samtidigt som det gör mej lite obekväm känns det som en konstig sak att bli obekväm över haha.

Men om jag skickade tillfixade bilder på mig själv o personen inte gav mej en komplimang eller på något vis la märke till mitt utseende, hade jag skämts lite o slutat skicka bilder. Men hon tar ju aldrig piken, så vill typ få henne att sluta utan att säga det rakt ut att det är ett konstigt beteende.
  • Shofalerittan

En annan grej: Om jag typ inte lagt en kommentar på någon bild hon skickat t mej. Så säger hon när vi ses ex: såg du den här bilden jag skickade på mig när jag hade rött läppstift? O så visar hon den igen trots att hon redan skickat den o då måste jag ju typ säga: åh vad fin, eller vad kul eller nått som passar till bilden. Hahah, det här är så konstigt egentligen. Jag blir liksom tvingad att lägga någon kommentar oavsett när hon sätter mig i sånna situationer.

• Shofalerittan

Vid ett annat tillfälle skickade hon bilder på sig själv och bad mig lägga ut dom på mitt instagram konto. Jag sa nej och hon blev arg på mig igen haha, då sa jag till min partner att han faktiskt får prata med henne och då hade han typ ifrågasatt varför hon inte bara kan lägga ut det på sitt konto. Då svarade hon att jag har mycket mer följare på mitt konto och fler släktingar ifrån andra släktträd än hennes som följer mig, än henne.

Vet inte om alla de här olika tillfällena har något samband men det kanske är lättare att komma på nått att säga till henne om man har lite bakgrund.

• Anonym (Lite kär i sig själv?)

Flitigt användande av selfies är väldigt vanligt bland kvinnor som gillar sitt eget utseende. Jag tror man skall se upp lite med detta, då det gör en kär i sig själv och ger ofta motsatt effekt på omgivningen.

Min styvmor bär med sig ett fotoalbum(!!!) nästan vart hon än är för att kunna visa hur snygg/sexig hon var när hon var ung. En slags modellportfolio...fast det var utvik i "Aktuell rapport" och liknande tidningar, samt en del baddräkt/bikini/underkläder-reklam och inte "riktiga" modelljobb med kläder. De porrigaste bilderna har hon i ett annat album, men det är bikini, bara bröst och även helnaket (utan zoom på könsdelar) hon kan trycka upp i ansiktet på nästan vem som helst för att visa hur snygg hon var, som en slags poäng. Visst det var hon, men de senaste bilderna har 30 år på nacken, de äldsta 50.

Sådär vill man inte vara när man är nästan 70 bast. Tror därför man skall stilla narcissismen något.

• Shofalerittan
    Anonym (Lite kär i sig själv?) skrev 2021-10-29 18:21:31 följande:

Flitigt användande av selfies är väldigt vanligt bland kvinnor som gillar sitt eget utseende. Jag tror man skall se upp lite med detta, då det gör en kär i sig själv och ger ofta motsatt effekt på omgivningen.

Min styvmor bär med sig ett fotoalbum(!!!) nästan vart hon än är för att kunna visa hur snygg/sexig hon var när hon var ung. En slags modellportfolio...fast det var utvik i "Aktuell rapport" och liknande tidningar, samt en del baddräkt/bikini/underkläder-reklam och inte "riktiga" modelljobb med kläder. De porrigaste bilderna har hon i ett annat album, men det är bikini, bara bröst och även helnaket (utan zoom på könsdelar) hon kan trycka upp i ansiktet på nästan vem som helst för att visa hur snygg hon var, som en slags poäng. Visst det var hon, men de senaste bilderna har 30 år på nacken, de äldsta 50.

Sådär vill man inte vara när man är nästan 70 bast. Tror därför man skall stilla narcissismen något.

Nu skickade hon en till bild. Är det konstigt att be min sambo säga åt henne? Han har sagt åt henne en gång när hon skickade massa till honom, men inte gällande att skicka till mig. Har inte pratat om det än med honom heller för vet inte om han kmr bli sur över att jag kritiserar hans mammas beteende typ.
Svar på tråden Skickar selfies på sig själv hela tiden