• Shofalerittan

Skickar selfies på sig själv hela tiden

Jag är lite socialt inkapabel och kan inte avgöra om det här är ett konstigt beteende eller inte. Men min svärmor skickar konstant selfies på sig själv. Antingen skickar hon bara en bild eller skriver typ ?vad gör ni? Hur mår ni?? Osv. Jag förstår inte vad hon förväntar sig för svar på bilderna? Jag skickar aldrig selfies på mig själv från ingenstans till någon o vet inte om det här är någonting som är vanligt? Vad ska jag svara? Jag brukar bara svara någon hjärtemoji på bilderna men vet inte om det förväntas nått annat av mig, vad hade ni svarat?

• Svar på tråden Skickar selfies på sig själv hela tiden
  • Anonym (??)

Psykisk ohälsa i någon form?

• Shofalerittan
    Anonym (Bobvious) skrev 2021-10-27 17:20:14 följande:

Gör som han säger, svara inte på allt, särskilt inte sånt som man inte "kan" svara på, som en ensam bild utan förklaring. Om hon skäller på dig är hon konstig men sätt ner foten och säg att du inte alltid har tid att skicka meddelanden och att du knappast blir mer sugen på det om du blir behandlad illa.... Fattar inte varför hon ens skickar till dig om hon inte gillar dig, men antagligen är det för att hon inte når sonen.

Du har nog rätt. Hon bör väl förstå piken snart om jag inte svarar på sånna meddelanden.
  • Anonym (llll)

om nån skickade bilder så där ofta skulle jag nog bara ignorera. 

• Shofalerittan
    Anonym (??) skrev 2021-10-27 19:13:41 följande:

Psykisk ohälsa i någon form?

Hon får ångest ibland men annars så vet jag inte. Tänker du på någon speciell eller bara allmänt?
  • Anonym (Mina)

Min mamma skickar MMS på sina blommor. Jag tror det mest handlar om att jag skickar MMS på barnbarnen och då vill hon gärna skicka någon bild ibland och inte bara text. Det är fina blommor och så men jag är inte lika blomsterintresserad som hon är.

Kan det vara något likande för din svärmor?

Jag håller med om att det är lite skumt att skicka selfies utan om man har klippt av sig håret eller ramlat på cykeln och visar sina stygn i pannan eller något dylikt. Men din svärmor kanske bara inte helt förstår ny teknik? Lärde hon sig selfie för 20 år sedan och inte hängt med sedan dess? Endel äldre fastan i någon fas av ny teknik eller beteende men stannar där sen.

• Anonym (Gammal?)

Väldigt underligt beteende. Är hon gammal? Många äldre har noll koll på hur man beter sig på sociala medier. Ofta hjälper det inte att förklara hur tokigt det blir heller, det går liksom inte in. Jag fick förklara mååånga gånger för min mormor att det inte är ok att dela bilder som vänner och bekanta lägger upp på sina barn osv. Hon förstod inte, hon ville ju bara ha bilderna på sin sida. Det var först när jag förklarade att det hon gjorde kunde liknas med att hon tog foton ur sina vänners fotoalbum och satte upp dessa på anslagstavlan i trapphuset där hon bor. Först då trillade polletten ner. Jag tror att sociala medier blir för abstrakt för många äldre. 

• Anonym (??)

Nej inte på någon speciell, men mina tankar vandrar åt någon form av personlighetsstörning om man skickar många selfies utan anledning eller övrig kommentar till någon man inte tycker om och därefter skäller ut personen för att den inte svarar?

Shofalerittan skrev 2021-10-27 19:37:07 följande:

Hon får ångest ibland men annars så vet jag inte. Tänker du på någon speciell eller bara allmänt?

• Lollooo543

Du förväntas svara ärligt på bilderna, tex: där ser du sliten ut, har du fått påsar under ögonen? Ditt hår ser tunt ut där, du ser åldrad ut testa en annan vinkel

• Shofalerittan
    Lollooo543 skrev 2021-10-28 07:01:42 följande:

Du förväntas svara ärligt på bilderna, tex: där ser du sliten ut, har du fått påsar under ögonen? Ditt hår ser tunt ut där, du ser åldrad ut testa en annan vinkel

Hahah, att ja inte tänkte på det
  • Swedman

Jag skulle ignorera oviktiga meddelanden om de innehåller nåt som inte kräver svar. 

Svar på tråden Skickar selfies på sig själv hela tiden