Hanky Panky skrev 2021-10-25 14:54:26 följande:
Ja har du mörk hud kanske det inte är lika lätt att se. Men det är ofta så att kommer man längre nerifrån har man ofta varmare hudton än vi fesbleka här uppe i Norden Personligen skulle jag säga att riktigt mörkhyade passar i så gott som alla färger, inkl neon
Man kan faktiskt även ha neutral hudton, och då funkar alla färger! Det är en djungel, men kul att sätta sig in i.
Vilken kul tråd det här är! Och inte minst pga dina kunskaper i ämnet. Även om det är som du säger en djungel.
Mörkhyad kan ju va allt från ganska ljust brun till som jag darkskinned dvs nästan svart. Så det inte blir några missförstånd vill jag tillägga att med darkskinned/nästan svart menar jag här hudtonen. Svarta (afrikanskt ursprung) kan ju va allt från ljusare brun till min hudton.
Men hos mig kan man ju inte se nån underton i huden eller färg på blodkärlen till skillnad då från ljusare mörkhyade. Så det är nog ingen tvekan om att jag är varm antar jag.
Sen tycker jag det är lite synd att svenskar ofta tycks nedvärdera sin hudfärg typ som fesbleka, blekfisar osv. Ni är fina ni med, glöm inte det. Vi är alla människor, varken mer eller mindre som sen anpassats till olika livsmiljöer genom olika hudfärger mm.
Snövit är ju väldigt vacker tex (även om hon då förstås är en sagofigur).
Embla twopointoh skrev 2021-10-26 16:57:37 följande:
Jag är en riktig tråkmåns när det kommer till kläder. Jag vill inte synas, inte sticka ut, i alla fall inte när det kommer till färgerna. Jag hade mycket svart som yngre, men de senaste tio åren ungefär har det blivit lite mer färg, för att vara jag. Jag gillar jordfärger (utom gult, jag har svårt för gult) och grönt, och så vet jag att en mellan till mörkare blå färg gör sig väldigt bra med min hud- hår- och ögonfärg, så jag har en del blått också. Men inga starka färger, inte massa mönster och kontraster.
Enkelt, stilrent och diskret, skulle kunna vara mina ledord när det kommer till kläder, frisyr, smink, glasögon, smycken och så vidare.
Det låter som en elegant, sofistikerad framtoning imho. Och det stämmer rätt bra med den bild jag fått av dig här i forumet.
Mrs Moneybags skrev 2021-10-27 10:42:52 följande:
Så kallade Vintrar passar i chockrosa.
Tänk Snövit - mörkt hår, ljus hy, blå ögon, kontraster mellan hår, hud och ögonfärg. Även vissa mörkhyade med kalla undertoner passar bra i chockrosa.
Sedan finns det en varmare stark rosa färg som passar bättre på de som är en viss typ av Vår. Även dessa kan ha stora kontraster mellan hud, ögon och hudfärg men har varma undertoner.
Men dom där undertonerna hos mörkhyade förutsätter väl att man inte är riktigt darkskinned eller? Eller har jag helt missuppfattat va undertoner är? Oss afros emellan.
Tihi skrev 2021-10-25 22:03:56 följande:
Jag tog det verkligen inte som gnäll på Sverige och jag menade alla som bor här oavsett ursprung när jag skrev svenskar men jag var inte tydlig med att jag klumpade ihop alla invånare, nya som gamla, i ordet svenskar. Färg är inte nordbors grej uppenbarligen oavsett om man har bott här hela livet eller 10 år. Kanske beror det på det mörka och tråkiga vädret?
Borde inte silver eller vitt guld bli en snygg kontrast mot mörk hud? *funderar* Du skrev inte vilket du själv föredrar?
Tack! Och jag uppfattade inte nåt av det du skrivit som exkluderande, absolut inte.
Det där med mörkret och klimatet i vårat nordliga land?asså borde man inte föredra glada färger desto mer just därför?! Svenska folkdräkter är ju rätt färgglada, inte mycket svart där för inte tala om samernas dräkter som verkligen domineras av starka färger som blått, rött, gult, grönt. Det verkar snarare som det här är en ganska modern trend, det svarta och mörkgråa imho.
Du frågar om smycken och jag bär gärna både silver och annat ?vitt? OCH guld. Men guld kanske stämmer bättre mot min hud ändå (fast allt måste ju inte matcha jämt heller, eller hur?!).
Som sagt: en trevlig tråd du startat!