Anonym (Samma här) skrev 2021-10-21 13:36:32 följande:
Jag har fått lämna massa blodprover och min man har lämnat spermaprov. Vi har nu fått en tid bokad med läkare om någon vecka där dom säkert kommer göra ett vul på mig och sen gå igenom alla provsvar. Så får vi se hur det ser ut framöver om vi kommer behöva få hjälp på traven med medicinering eller ivf, eller om det bara är att fortsätt försöka själva. Jag är dock lite nervös över det för det känns som att vi kommer få något negativt svar på något prov eller undersökning.
Förstår till fullo det du beskriver. Jag blev också totalt krossad varje gång mensen kom när vi började försöka. Men nu är det som att jag inte väntar mig nått annat än att mensen ska komma varje månad. Har letat massor under året på hur man kan maxa fertiliteten osv men orkar inte med sånt längre så lever som vanligt och har slutat leta då jag ändå inte tror man kan påverka så mycket.
Hur lång tid det tar innan man får tillbaka provsvaren? Förstår att du är nervös över det, det är ju så mycket som står på spel och avgör hur man går vidare.
Jag är också tveksam till om det verkligen är så mycket man kan påverka, men jag antar att jag greppar efter halmstrån. Men gör precis som du, förväntar jag mig mens för att slipper "känna efter" eller bli alldeles för nedslagen när mensen kommer.
Anonym (Anne) skrev 2021-10-21 13:44:03 följande:
Tack för sympatin, jag hoppas också verkligen att ni får en bebis snart! Och det kommer ni säkert att få :) Ja, jag hade ingen aning om att sekundär barnlängtan kunde vara så stark men är faktiskt så. Även om jag ju inte kan jämföra med er som längtar efter första barnet. Att längta efter barn gör verkligen något med en, känner igen det där någon skrev om att man har blivit en annan människa under det senaste året. Det kanske är att överdriva lite men jag känner i alla fall att jag numera är lite mer missunnsam, avundsjuk och typ som Ior i Nalle Puh? Personlighetsdrag som jag verkligen inte identifierar mig med sen innan. Det låter skönt att du mår så pass bra ändå och att ni tar hjälp. Dom flesta får ju faktiskt barn till slut även om dom får kämpa hårt på vägen. Värt att tänka på. Jag försöker själv att släppa lite på min dröm om ett till barn i nuläget och fokusera på barnet vi har. Och på det som är roligt i livet.
Förstår den där lite avundsjuka känslan, jag är normalt sett inte heller missunnsam men har en bekant som gör "alla fel" men hon blev gravid och har nu en jättefin pojk på 1 månad. Det känns orättvist :(
Jag tror också det bästa man kan göra är att försöka göra saker man mår bra av. Men det är svårt!
Anonym (L) skrev 2021-10-21 13:50:39 följande:
Hej. Jag och min man kämpade i 3 år. Var hos olika kliniker och läkare och INGEN kunde hitta något fel på någon av oss. Allt var i topp kvalité! Hör till att vi bodde utomlands så vände oss till privata kliniker.
När vi flyttade tillbaka till Sverige valde vi att gå direkt till en privat IVF klinik. Vi sa, Inget BS, inga utredningar, ge oss ett IVF 3-pack! Vi betalar! FÖRSTA försöket resulterade i graviditet och jag är nu i 2a trimestern!
Ibland finns där verkligen ingen förklaring till barnlöshet. Det bara är så. Det är ett helvete. Men där finns hopp! Att ni går och kollar er är ett bra steg i rätt riktning!
Jag önskar så att kvinnor som har lätt för att få barn kunde förstå eller åtminstone försöka förstå hur kvinnor som lever med barnlöshet känner. Jag är såå trött på att höra "mammor är de starkaste på jorden blablabl" NEJ!!!! Kvinnor som lever med barnlöshet och fortfarande köper blommor och presenter år in och år ut till andras barn på deras födelsedagar etc. Det är dessa kvinnor som är det starkaste kvinnorna!!!!!! PUNKT!!!!!
Gud vad frustrerande när de inte hittar något fel! Det måste ju vara värre än något annat för då vet man ju inte vad man ska göra.
Usch börjar nästan gråta av det sista du sa, det sliter så oerhört på en. Klart att alla mammor är starka, jag kan ju bara föreställa mig vilket psykiskt och fysiskt påfrestande jobb det är att ha barn. Det är två olika sorters styrka, barnlösa kämpar med sorg och oro över framtiden medan föräldrar kanske kämpar mer med andra utfodringar.