Inlägg från: Anonym (Buscar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Buscar)

Feminism och jämställdhet

Anonym (Man5) skrev 2024-12-19 18:59:38 följande:
    Jag menar att dom är betydligt färre än för några år sedan. Feminister alltså.

Att jag pratar om olika strömningar i samhället innebär inte att jag vill bestämma över kvinnor eller att jag är ett äckel.
    Du borde stötta feminismen om du säger dig stå för jämställdhet.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-19 19:33:23 följande:
    När jag tänker på feminister så tänker jag på liknande personer som kallade mig äckel i inlägget tidigare. En person som ser en reflektion och drar slutsatsen att jag vill bestämma över kvinnor. Alltså en person i affekt som kan få vad som helst till vad som helst. En person som är arg, som lätt hatar. Som inte kan diskutera utan att lacka ur direkt.

Så nej, jag stöttar inte feminism. Däremot stöttar jag jämlikhet, och i min värld ingår såklart även kvinnor i detta begrepp.
    Var det du inte som kallade mig för manshatare alldeles nyligen?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-19 20:16:45 följande:
    Vet inte. Det måste till en del för att jag ska kalla någon det. Jag är 100% säker att jag inte kallar folk äckel hit och dit iaf som några feminister i affekt gör i tråden.
    Men kalla någon för manshatare handlar inte om affekt? 
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-19 20:44:13 följande:
    Jag har inte kallat dig för manshatare, så jag vet inte vad du håller på med nu.
    Näha, jag kanske förväxlar dig med andra självutnämnda jämställdister i gruppen 'för jämställdhet men mot feminism' såna som anser att allt är så bra och det inte finns några orättvisor för kvinnor, bara för män. De som uttrycker sig känslosamt och i stark affekt.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-19 21:36:04 följande:
    Om du läser i tråden så är det mer affekt på feministsidan. Vi är flera män i tråden som vill hjälpa olika grupper och dessutom arbeta för att ena istället för att splittra. Låter det helt orimligt i dina öron?

Jag håller inte med dig. Tycker det finns en hel del obehagliga och manipulativa element som kör med allehanda härskartekniker i tråden. (De där icke-feministerna) man får kalla kårar över hur pass långt de går.

Sen så vill i princip alla självutnämnda 'för jämställdhet men mot feminism' få feminism att låta som något som är mot jämställdhet. Feminism är en rörelse som är för jämställdhet, det är inte samma sak som att feminism är lika med jämställdhet. Jag drar då den självklara slutsatsen att de vill ha jämställdhet-men inte för kvinnor. Det visar sig också i otaliga inlägg där andemeningen är att feminism behövs inte, allt är redan jämlikt.

Vilka orättvisor inom området jämställdhet ser du själv för kvinnor? Är kvinnor mer våldsutsatta inom hemmets väggar? Eller är det ingenting att bry sig om då "alla slåss" har kvinnor sämre ekonomisk makt? Eller är det inget att bry sig om "för att kvinnor är så dåliga på att löneförhandla"

Kapaciteten att kunna se ojämställdhet ligger till grund för att kunna uppnå jämställdhet.

• Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-19 21:32:22 följande:
    Jag antar att du även kallar dig maskulinitet då?

- män (maskulinism)

P.S. Nej, jag kallar mig varken feminist eller maskulinist. Tycker det är fel metod att angripa jämställdhetsproblem genom att gruppera och dela upp, istället för att ena och jobba tillsammans.
    Vill du hitta på ord till alla områden inom jämställdhet? Feminister har fört en historisk kamp för rättigheter, därför heter området feminism.

Jag känner inget tilltro i ditt sk jämställdhetstänk.
  • Anonym (Buscar)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-20 04:56:46 följande:
    Kvinnor blir dödade är inte ett riktigt svar

Varför duckar du för frågan?
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-16 16:00:48 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-12-16 15:47:32 följande:
    när det handlar om våld mot barn är könsskillnaden inte så stor men man ska säga män och pojkars våld mot kvinnor och flickor.

det förekommer våld i samkönade relationer också men det ska man skita i.
    ja, det finns en signifikant faktor. (Kön) Varför ska inte det tittas närmare på då? Ska det bortförklaras i stället?
    enligt den "forskning" som vänsterfeministerna själva har gjort är våldet väldigt könat men inte enligt forskning som andra har gjort

Något som verkar vara könat är vänsterfeministernas heliga offerskap

"Du kan ju inte hävda dig stå för jämställdhet om du bara ser orättvisor som drabbar män och samtidigt försöker förringa eller avfärda orättvisor som drabbar kvinnor dvs feminism."

Där har du i alla fall en poäng, 
    och om man då gör som man bör göra, skiftar könen för att kolla om man om man har en dubbelstandard

"Du kan ju inte hävda dig stå för jämställdhet om du bara ser orättvisor som drabbar kvinnor och samtidigt försöker förringa eller avfärda orättvisor som drabbar män"

så är det ju inte så svårt att förstå varför så många anser att vänsterfemnister inte strävar efter någon jämlikhet
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-16 13:14:39 följande:
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-16 12:18:25 följande:
    Mobbning och dålig stämning är lika vanligt på mansdominerade jobb. 
    Det är en ganska vanlig bortförklaring att kvinnor är så dåliga på att löneförhandla. Mynnar ut till att det är kvinnors egna fel att de har så dåliga löner. Bara ursäkter som försvarar en struktur. Samma personer brukar också vara kritiska mot skolsystemet och pojkars sämre betyg. Här är det tydligen inte samma sak, att det då ska vara pojkars egna fel att de har så dåliga betyg. 

Säger man sig stället för jämställdhet så vill man väl eftersträva att kvinnor ska ha ungefär liknande ekonomisk makt som män OCH att pojkar får medel att lyckas i skolan på samma nivå som flickor? Men icke, så hycklande är dessa självutnämnda jämställdhetsförespråkare. De behöver inte ens göra något egentligen. Minsta nivån handlar om att inte förneka skillnader eller försöka hitta bortförklaringar. Sen kan man vara hur aktiv eller passiv man vill inom något.
    "Det är en ganska vanlig bortförklaring att kvinnor är så dåliga på att löneförhandla."

Det är en av de verkliga orsakerna
    Som jag förklarade i förra tråden så beror det på temperamentsdraget  https://en.wikipedia.org/wiki/Agreeableness som överlappar mellan könen
    men att föreslå att kvinnor ska träna på att löneförhandla är att skylla på offret

Agreeableness påverkar betydligt mer än löneförhandlig men att rekomendera boken en feminist på YouTube rekomenderade blir ju också att skylla på offret
    Nice Girls Don't Get the Corner Office: Unconscious Mistakes Women Make That Sabotage Their Careers

"Säger man sig stället för jämställdhet så vill man väl eftersträva att kvinnor ska ha ungefär liknande ekonomisk makt.."

du är en av de som tar för givet att ej lika utfall är ett bevis på orättvisor
    men har du någon gång förklarat varför det ska vara lika utfall?

"Här är det tydligen inte samma sak, att det då ska vara pojkars egna fel att de har så dåliga betyg. "

i förra tråden gav jag ett exempel på en kvinnlig lärare som lyckats få upp pojkarnas betyg, men inte bara pojkarnas.

"Men icke, så hycklande är dessa självutnämnda jämställdhetsförespråkare. "

Några av sakerna hon gör olika har med själva ledarskapet att göra
    om man enligt dej inte ska hyckla ska man lägga ansvaret på pojkarna, man ska låta barnen vara sina egna auktoriteter

Det kommer ju att gå jävligt bra.

När man tycker som jag, att vuxna kvinnor har mer eget ansvar än vad barn har så är man enligt dej en hycklare
    men när du själv gör precis som andrew tate och många redpill flummare gör, de jämför vuxna kvinnor med barn och lägger förväntningarna där så är det inte misogyni det är feminism
    Så mycket text, om jag försöker ploga mig fram i all texten du skriver så anser du tydligen att jag försöker ducka för en fråga. Frågan är: -vad är frågan?

Säger du dig stå för jämställdhet? Hur ska jämställdhet kunna uppnå om man inte sysslar med genus?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-20 13:58:58 följande:
    Håller med till 100%.. avskeda skattefinansierade universitetslektorer som tickar lön som genusvetare och anställ personer som vi har nytta av. Genusvetare är passé i praktiken idag.
    Hur vill du att jämställdhet ska kunna uppnås?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-20 16:00:34 följande:
    Ju mer stress du har på arbeten desto mindre har människor tid att reflektera hur de beter sig. Genusvetarens uppdrag kan man delegera till lärare och sjukvårdspersonal och de som faktiskt utför arbetet. 

Att färre nu är intresserade av jämställdhetsarbete är en simpel konsekvens av att stressen ökat och att det nu finns allvarligare problem. Hade man minskat ner på byråkratin från början hade problemen blivit färre och man hade haft mer tid för jämställdhetsfrågor. Genusvetaren är således paradoxalt nog klart bidragande till det minskade intresset för jämställdhet.

Så lärare och sjukvårdspersonal ska syssla med genus? Vem ska utbilda dom i det, en genusvetare?

Kommer jämställdhetsproblem att lösas om alla lärare får en utbildning inom genus? Hur anser du att de rådande jämställdhetsproblemen ska lösas?

• Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-20 16:25:39 följande:
    Ja, självklart ska det ingå i deras uppdrag att hantera människor lika oberoende av kön.

Det behövs ingen genusvetare. Lärarna och sjukvårdspersonalen är fullt kapabla att reflektera över det själva.
    Så vem delegerar genusvetarens uppdrag?

Vad ska lärare och sjukvårdspersonal reflektera över?

Varför har du klippt bort min fråga?
    Hur anser du att de rådande jämställdhetsproblemen ska lösas?
Svar på tråden Feminism och jämställdhet