Inlägg från: Anonym (Fjantigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fjantigt)

Feminism och jämställdhet

Så himla fjantiga en del männen i tråden är. Så vissa av er män vill inte definiera er som feminister bara för att ni förväxlar feminism men den lilla skara som är extreminister. Det är lika frantigt som om religösa skulle säga att de inte kan vara kristna, muslimer, buddhister osv på grund av att det finns en liten skara extriminster i religionerna. Herregud? var är folks hjärnor någonstans...det är frågan det. 

Några av er män i tråden har talat ert tydliga språk att ni inte är för jämställdhet utan ni bara fjantar runt som vanligt på forumet. 

?Feminism är ett samlingsbegrepp för rörelser och ideologier som menar att alla människor oavsett kön eller genusidentitet ska ha samma förutsättningar att påverka samhället och sina egna liv. Målet är att uppnå ett jämställt samhälle där alla människor har ett lika värde ? 

• Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 17:10:38 följande:

Betrakta området jämställdhet som ett träd, det grenar ut sig i olika områden, en av grenarna handlar om feminism. exempel på ämnen inom den grenen kan handla om ekonomisk makt eller annat. Dvs ett uppnående av jämställdhet. 

Det tar inte bort jämställdhet inom andra grenar i trädet. Andra grenar kan vara jämställdhet (och rättigheter) för äldre, män, handikappade, invandrare osv. 

Allt landar i ett rättvisetänk. I ditt exempel: Pelle råkar få 1000kr mer än Kalle i veckopeng. Blundar man för det så är man inte för jämställdhet alls. Sen så kan man avfärda orättvisan på olika sätt, Pelle fixar disken en gång i veckan och det är mer värt av någon anledning än att Kalle fixar tvätten en gång i veckan. Sen så bygger man hinder så att Kalle inte får möjlighet att ens fixa disken, det kanske är för komplicerat för honom eller någon annan ursäkt. Det bara är så, både Kalle och Pelle och familjen tycker upplägget är självklart.

Ja det är oerhört fjantigt att vissa män i tråden låtsas att de inte redan har fördelar över alla andra i samhället. Tröttsamt. 
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 23:08:30 följande:
    Ja, det involverar frågeställningar som tas upp av feminismen. Men feminismen i sig är inte för jämställdhet i det avseendet att man arbetar för en jämställd värld. Man arbetar allena för att kvinnofrågor.

Feminismen verkar för att kvinnor ska få samma rättigheter som män inom exempelvis arbetsliv. Feminismen hittar inte på nya saker som kvinnor ska få som männen inte redan har. På så vis påverkar feminismen inte män överhuvudtaget eftersom kvinnor inte får extra fördelar över männen. Därför heter det feminism eftersom feminismen kämpar för kvinnors rättigheter som män redan har tillgång till. Feminismen lyfter upp orättvisan och vill rätta till orättvisan som finns.

Jag kan faktiskt inte komma på en enda sak kvinnor har rättighet till som männen inte har, kommer du på något? 

• Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-15 00:58:07 följande:
    Finns vissa mindre delar i lagboken som ger kvinnor rättigheter som män inte har. Rätten till att neka motsatta könet att visitera en etc.

Däremot kan jag inte komma på en enda rättighet män har som kvinnor inte har i Sverige.

En manlig polis får visitera en kvinna efter föremål men inte genomföra en kroppsvisitation utan detta ska göras av en kvinna. Säger inte det en hel del om vad män är kapabla till när till och med en lag bestäms att de inte får kroppsvisitera kvinnor? Inte för så länge sedan blev ju en manlig gynekolog dömd för sexuellt ofredande på sina patienter. Det är en försiktighetsåtgärd, just för att kvinnor blir sexuellt utnyttjade av män oavsett vilken titel män bär. 

Ett askplock från länken:

Det finns många exempel på att samhället inte är jämställt. Här är några exempel:

Kvinnor tjänar oftast mindre pengar än män, trots att de gör samma jobb.

Kvinnor gör mer obetalt jobb som hushållsarbete och att ta hand om barn.

Betydligt fler kvinnor än män utsätts för sexuella övergrepp.

https://www.informationsverige.se/sv/om-sverige/individens-rattigheter-och-skyldigheter/kvinnors-rattigheter-och-jamstalldhet.html

• Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-15 10:42:33 följande:
    Det är inga rättigheter.

Jag frågar igen. Säg en enda rättighet som män har i Sverige som inte kvinnor har?

Finns så vitt jag vet ingen.

Jag tycker det är vidrigt att du tar visitering som ett exempel när det uppenbarligen upprättades för att kvinnor inte har samma rättigheter att känna sig trygga med män som män har med kvinnor. Män kan Inte hålla tassarna borta och därför får regeringen stifta lagar för att skydda kvinnor för att kunna upprätthålla kvinnors rättigheter till att känna trygghet och sen gör du dig till ett offer och påstår att detta skulle vara en rättighet för kvinnor som inte män har. Lagen skulle inte ens finnas om män inte gick runt och våldtog i den utsträckning som de gör. Vidrigt rent ut sagt när det handlar om att stärka kvinnors rättighet till trygghet. 

Du verkar ha fått uppfattningen att rättighet bara omfatta lagar och så är inte fallet. Rättighet innefattar mycket exempelvis trygghet, ekonomisk jämställdhet och lika bemötande oberoende på sexuell läggning, hudfärg osv. Detta kallas mänskliga rättigheter. Dessutom har jag svarat på din fråga i tidigare inlägg om mänskliga rättigheter och du svarade endast på laglig rättighet för det är det enda du kan komma på, vidrigt dessutom, eftersom lagen är skapad för att bevara kvinnors mänskliga rättigheter till trygghet för att män inte kan hålla händerna för sig själva och inte hålla sig professionella. 

• Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-15 12:15:16 följande:
    Du har helt rätt.
    Han har helt fel.
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-15 14:34:51 följande:
    Skulle inte förvåna om du verkligen är så naiv att du inbillar dig att intern splittring är positivt för ett samhälle.

Visar bara på vikten av att motverka den här typen av splittrande strömningar som allmänt jobbar för verklighetsfrånvända mål genom att depravera befolkningen.
    Om du på riktigt tror att vem man röstar på bestämmer hur många barn som föds har du helt fel och ännu mer fel att du tror att det är förklaringen till att problem du nämnde i ditt inlägg. Det räcker att läsa på nätet så får du förklaringen varför saker är som de är men om du vill hitta på en egen simpel förklaring att det måste vara mäns och kvinnors splittring för att de röstar helt olika, be my guest. 
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-15 21:55:36 följande:
    Japp, så är det. Ja, jag tror att de som är för jämställdhet men mot feminism inte är för jämställdhet egentligen dvs de har då "dåliga avsikter" jag har även skrivit en förklaring i åtskilliga inlägg där jag berättar varför jag gör den tolkningen. Nu väljer jag att inte ifrågasätta ditt citat från mig, men om jag inte missminner mig så hävdade personen att män och kvinnor slåss lika mycket i förhållanden. Dvs en manipulativ teknik för att tysta en debatt om att kvinnor utsätts för våld och blir dödade i hemmet av män i högre grad än vad kvinnor utsätter män gör.

Man behöver inte vara feminist för att utläsa manipulationen från vissa män i tråden och uppenbart utläsa att de inte är för jämställdhet. Om de är för jämställdhet skulle de inte känna sig hotade av feminismen och tycka att feminismen kan läggas ner nu. Så fjantigt så det inte är klokt. 

Sen kan man tycka att personer som social och andra kvinnor i tråden som säger sig inte vara feminister, vänder alla kvinnor ryggen genom att säga att feminister som kämpar för sin sak är radikalfeminister per automatik. Ännu löjligare. Men som sagt. Samlas mest gamla kärringar och gubbar på detta forumet så man får stenålderssvar såklart som innehåller fördomar och lögner. 

• Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-16 04:07:13 följande:

Vad gäller löner så kanske män är tuffare i förhandlingar? Män har kanske också lättare att samarbeta i grupp och gemensamt sträva mot bättre löner? På arbetsplatser med många kvinnor är stämningen OFTA riktigt dålig😳 

Mobbning och dålig stämning är lika vanligt på mansdominerade jobb. 
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-16 04:05:35 följande:
    Så du avfärdar alla andras perspektiv än just ditt med att dom känner sig hotade av feminism, dom manipulerar, är gamla kärringar och gubbar från stenåldern och dessutom får kvinnorna som har andra perspektiv även kängan att dom vänder alla kvinnor ryggen för att dom inte har rätt perspektiv eller tro.

Enligt ditt sätt att tänka och framföra åsikter, så har man bara rätt och är en vettig person om man tycker som du.
    Nu råkar det vara så att familjeliv har en population som är av det äldre slaget och det märks även i diskussionstrådarna. 
Svar på tråden Feminism och jämställdhet