Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

Feminism och jämställdhet

Anonym (-) skrev 2021-10-19 09:42:47 följande:

Nu tidens feminism har inget med jämställdhet att göra. Idag handlar feminism om att hata alla män och sprida propaganda som nedvärderar män, exempelvis att manlighet är något fult (läs "mansrollen") och att kvinnlighet är fint, ideologisk propaganda som genus"vetenskap" etc. Detta bidrar till könskrig snarare än jämställdhet.

Anonym (-) skrev 2021-10-19 17:49:39 följande:
    Ni feminister jobbar ju aktivt på att nedvärdera manlighet och värdera kvinnlighet högre. Så ni säger emot er själva och påstår att det är tvärtom.

Det behövs ingen feminism i samhället längre. Kvinnor har fått alla rättigheter som män har. Nutidens feminism går ut på att leta efter problem som inte finns och sticka offerkoftor.
    Kan bara instämma i detta.
  • Postman

Jag vill nog kalla mig för Humanist. Jag vill ogärna dela in i könet utan försöker hela tiden se människan istället men det är svårt för trenden idag är att vi ska gruppera oss hela tiden vilket också hela tiden leder till tjafs och bråk och än mer polarisering.

• Postman
    Anonym (Love) skrev 2022-02-01 16:01:50 följande:
    Jag tror inte kvinnor som hatar män är speciellt intresserade av att vurma för ett samarbete. De vill leva fredade från män. Det kan man tycka vad man vill om, men den stora skillnaden mellan kvinnor som hatar män och män som hatar kvinnor är att kvinnor som hatar män inte utgör en fara för dessa mäns liv och hälsa. Tillskillnad från det motsatta. kvinnor som hatar välj är enbart radikala i den bemärkelsen att de väljer bort män i sitt liv. Män som hatar kvinnor vill fortfarande ha kvinnor och utgör ett direkt hot. sen är har aldrig rätt på något sätt, men jag är ju mer oroad för mäns våldskapital än kvinnors.

Jag är tveksam till det där. Hur många män eller kvinnor hatar det andra könet liksom, de känner kanske avsky men hatar? Jag tror det är försvinnande få. Att män har våldskapital vet vi men det är inte för de hatar just kvinnor, det är för att vi är allmänt våldsamma och har lättare att ta till våld. Män som hatar kvinnor tror jag är extremt få.
  • Postman
    Mimosa86 skrev 2022-02-01 16:20:13 följande:
    Suck.. det handlar inte om biologiska skillnader. ALLA människor vet om att det är biologiska skillnader. Som kvinna är jag extremt medveten om att jag lever i just en kvinnokropp som är helt annorlunda mot min mans. Jag har också en kvinnohjärna som är utformad att rodda och reglera min komplicerade kvinnokropp som (till skillnad mot min man) kan bygga ihop människor och starta liv. Det handlar inte om biologiska skillnader. Det handlar om vilka VÄRDERINGAR vi lägger på dessa skillnader.  Det är helt ok att män och kvinnor är olika. Det är inte där skon klämmer. Problemet är att klassiska kvinnliga egenskaper alltid har fått en lägre prioritet av samhället. Typiska manliga egenskaper har alltid gynnats, speciellt ekonomiskt. Och pengar vet vi = maktkapital.  För hade klassiska kvinnliga egenskaper varit lika  attraktiva att anamma som manliga, ja då hade fler män anammat dem på samma sätt som vi idag ser kvinnor anamma manliga koder. Då hade vi haft fler män som vände sig till kvinnor om råd och såg upp till förändringarnas kvinnor etablerat och spat efter det. Män hade haft lik många kvinnliga förebilder som mänskliga. Män hade inte kallat varandra kärring eller brud för det hade inte varit ett skällsord för en man. Men där är vi inte, för vi lever ännu inte i ett samhälle där man värderar manligt och kvinnligt likvärdigt. Därför blir det så laddat ämne med feminist- för för många män är det skrämmande tanke att behöva förhålla sig till något som mer definieras som kvinnligt. 

Fast män har ju massor med kvinnliga förebilder fram till i alla fall årskurs 9. Det klagas ju på frånvarande fäder och män under uppväxttiden och de flesta män har bara sett och mött kvinnor under sin uppväxt. Skolans värld består ju i stort sett utav bara kvinnor. Många män pratar om sin närvarande mamma osv.
  • Postman
    Anonym (B) skrev 2024-12-10 08:47:13 följande:

Elefanten i rummet man inte får prata om. Dvs mäns tillkortakommanden som pappa. Och män som tar ansvar och är föräldralediga, arbetar i skola osv får höra av andra män att de är mesiga och inte riktiga män. 

Mesiga män är femini fel, frånvarande pappor är feminismens fel. Allt går att skylla på feminismen. Idag är det bara ett skällsord. Man vet var man har en man som gnäller på feminism. 

Håller inte med. Ingen som hindrar att man pratar om det. Det hackas dagligen på män även om de allra flesta män är bra och ansvarsfulla män. 
  • Postman
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 14:56:28 följande:
    Du kan ju fundera varför mäns yrken värderas högre än kvinnors yrken. Det är inte hjärnforskning här. Det är en ojämställd faktor som faller innanför ramarna för feminism men även jämställdhet.

Nej, jag vill ha motsatsen till planekonomi, jag betraktas nog som extrem i den aspekten. Jag vill att mäns yrken blir skäligen värderade. Att män inte får ett ekonomiskt tillägg för att de är män. Jag vill ha en kapitalistisk hierarki som inte har en könsaspekt.
    Tror att en sådan ekonomi som du vill är omöjlig att få till utan att göra ingrepp på demokratin vilken då kommer göra att man inte har en demokrati längre.

Män är långt mer pengafixerade än kvinnor generellt och söker hela tiden arbeten eller tjänster där de får bättre betalt. Män jobbar också mer med sina pengar, de sparar mer, investerar mer, startar företag mer och är långt mer aktiva kring pengar.

Kvinnor i Sverige kan detta också idag om de vill, de har precis samma möjligheter som män.
  • Postman
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 17:21:36 följande:
    På samma sätt som att flickor är mer studiemotiverade?
    Skola handlar om demokratin. I skolan ska alla oavsett, etnicitet, kön, rang osv få samma möjligheter till utbildning och att kunna få åtminstone godkända betyg.

Hur alla sen senare vill utforma sina liv är upp till dem själva.

• Postman
    Tom Araya skrev 2024-12-13 17:43:05 följande:
    Kvinnor är i högre grad än män inriktade på att hitta en partner med god inkomst istället och då ger de gärna upp den ekonomiska jämställdheten och är hemma med barnen när de är små.
    Oja det är vanligt. Det är också vanligt att kvinnor i högre grad inte vill arbeta heltid även om de absolut får det. Allt får effekter i slutändan.
  • Postman
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 18:07:14 följande:
    Nämen, ser du en ojämställdhet i strukturer kopplade till kön för pojkar i skolmiljö men inte gällande kvinnor och ekonomisk makt. Varför är jag inte förvånad. Låt mig gissa, det är säkert feministernas fel.

Gissar att du är en sån som kallar sig -för jämställdhet men mot feminism också. Dvs någon som inte alls är för jämställdhet egentligen, bara när det passar sig och din egna könstillhörighet.
    Nej jag inte skrivit att det är feministernas fel, inte alls, fultolka inte nu.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet