Inlägg från: Mimosa86 |Visa alla inlägg
  • Mimosa86

Feminism och jämställdhet

Anonym (-) skrev 2021-10-19 09:42:47 följande:

Nu tidens feminism har inget med jämställdhet att göra. Idag handlar feminism om att hata alla män och sprida propaganda som nedvärderar män, exempelvis att manlighet är något fult (läs "mansrollen") och att kvinnlighet är fint, ideologisk propaganda som genus"vetenskap" etc. Detta bidrar till könskrig snarare än jämställdhet.

Jepp. Så är det. Så tyvärr men ni män måste numera gå med nycklar i handen och tittar er bakom ryggen. Inte gena genom mörka parker och inte gå ut själva för att handla mjölk en sen oktoberkväll ifall ni blir påhoppade av en feminist. Alltid prata med er sambo k telefon lär ni rör er ute efter skymning ifall något händer. Ryslig utveckling. Fy för alla feminister som begränsar alla mäns rörelsemönster och i skräck håller dem hemma och begränsade.
  • Mimosa86
    Tom Araya skrev 2021-10-19 09:30:35 följande:

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

Definiera jämställdhet. Vad är jämställdhet för dig.
  • Mimosa86
    Tom Araya skrev 2021-10-19 17:25:51 följande:

Likställda villkor för pojkar/män och flickor/kvinnor.

Och är det möjligt när manligt och kvinnligt inte värderas jämlikt? När klassiska manligheten är det man profeterar på men inte traditionellt kvinnliga? Så var är då grunden för likställda villkor för pojkar/män och flickor/kvinnor.

Där ligger problematiken. Värderingar som läggs på könen
  • Mimosa86
    Anonym (-) skrev 2021-10-19 20:22:00 följande:
    Ni förnekar biologi totalt i eran ideologi. Det finns biologiska egenskaper mellan kvinnor och män men det vägrar ni inse.

Suck.. det handlar inte om biologiska skillnader. ALLA människor vet om att det är biologiska skillnader. Som kvinna är jag extremt medveten om att jag lever i just en kvinnokropp som är helt annorlunda mot min mans. Jag har också en kvinnohjärna som är utformad att rodda och reglera min komplicerade kvinnokropp som (till skillnad mot min man) kan bygga ihop människor och starta liv.

Det handlar inte om biologiska skillnader. Det handlar om vilka VÄRDERINGAR vi lägger på dessa skillnader. 

Det är helt ok att män och kvinnor är olika. Det är inte där skon klämmer. Problemet är att klassiska kvinnliga egenskaper alltid har fått en lägre prioritet av samhället. Typiska manliga egenskaper har alltid gynnats, speciellt ekonomiskt. Och pengar vet vi = maktkapital. 

För hade klassiska kvinnliga egenskaper varit lika  attraktiva att anamma som manliga, ja då hade fler män anammat dem på samma sätt som vi idag ser kvinnor anamma manliga koder. Då hade vi haft fler män som vände sig till kvinnor om råd och såg upp till förändringarnas kvinnor etablerat och spat efter det. Män hade haft lik många kvinnliga förebilder som mänskliga. Män hade inte kallat varandra kärring eller brud för det hade inte varit ett skällsord för en man.

Men där är vi inte, för vi lever ännu inte i ett samhälle där man värderar manligt och kvinnligt likvärdigt. Därför blir det så laddat ämne med feminist- för för många män är det skrämmande tanke att behöva förhålla sig till något som mer definieras som kvinnligt. 

Svar på tråden Feminism och jämställdhet