Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Feminism och jämställdhet

Tom Araya skrev 2021-10-19 09:30:35 följande:

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

Jag tycker det är ett svårt ämne att diskutera, eftersom olika personer menar olika med både "feminism" och "jämställdhet".

Jag tror att det är ytterst få människor i dagens Sverige som skulle motsäga att män och kvinnor har samma värde, samma rättigheter och (borde ha) samma möjligheter. Definierar man feminism så löst som att det bara innehåller det ovan är alltså alla feminister. Och är alla feminister, blir begreppet ganska meningslöst.

Man måste komma ihåg att den feminism som var den ursprungliga, den så kallade första vågens feminism, i mångt och mycket är väldigt annorlunda från dagens feminism (tredje, eller till och med fjärde vågen). Man kan alltså mycket väl ställa sig bakom det dessa kvinnor kämpade för (såsom kvinnlig rösträtt), och vara emot det tredje vågen står för. Eller tvärtom. De första feministerna var abortmotståndare, nuförtiden skulle man aldrig hitta någon som kallar sig för feminist som är det.

Feminismen är en typisk Vänsterrörelse, som beskriver världen med hjälp av strukturer, i termer om offer och förövare, vem som besitter makt och vem som är maktlös och så vidare. Antirasism och intersektionalitet är nära besläktat med eller knutet till feminismen, för att inte tala om genus.

För min del ser jag inget positivt med dagens feminism. Det är för extremt, för irrationellt och för vetenskapsförnekande.
  • Embla twopointoh
    Tom Araya skrev 2021-10-20 17:47:33 följande:

Jag håller med dig.

Jag undrar hur radikalfeminister som exempelvis Bilan Osman med ett tydligt uttalat manshat tänkt sig...

Vad är jämställdhet enligt den radikalfeministiska synen?

Vill Bilan Osman (exempelvis) uppnå jämställdhet med män (som hon hatar)?

Hur bedrivs jämställdhetskampen tillsammans med män enligt ett sådant synsätt?

Eller tänker sig Bilan Osman och liktänkande feminister att de själva, helt utan mäns vilja, kraft och  samarbete ska uppnå jämställdhet?

Saken är den att dessa extrema feminister inte tänker, deras ideologi saknar rationellt och konsekvent tänkande. Försöker man hitta någon typ av logik eller förutsägbarhet i deras ställningstaganden blir man bara förvirrad.
  • Embla twopointoh
    Tom Araya skrev 2021-10-21 09:47:09 följande:
    Ja, verkligen.

Bilan Osman försvarade hat av män med att män är i maktposition, till skillnad mot muslimer (som enligt Osman inte är okej att hata). Hon bortser alltså från att det finns ett antal länder i världen där muslimer är i maktposition.
    Precis, deras resonemang är oerhört godtyckligt. Det blir liksom så när man resonerar utifrån strukturer och makt, eftersom dessa strukturer och makt inte är universella. Detta är en brist som är ganska vanlig inom Vänsterideologier, och som sagt tillhör även genus, intersektionalitet och antirasism dessa inkonsekventa, irrationella ideologier. En annan sak de har gemensamt är att meningsmotståndare blir påklistrade invektiv (-fob, rasist eller vad som nu är aktuellt), andra åsikter ska till varje pris tystas (riva ned valaffischer, störa möten med höga ljud, påtryckningar på arbetsgivare/återförsäljare osv) och att de ser meningsmotståndare som "onda". Bristen på nyanser är lika uppenbar som den är skrämmande. Det är liksom det som banar vägen för auktoritära/totalitära/fascistiska samhällen, men de ser det inte själva,
  • Embla twopointoh
    Xlr8 skrev 2021-10-22 09:06:14 följande:

Blev utkastad från biblioteket idag.

Skulle hjälpa dom stakars överarbetade bibliotekarierna.

Så jag flyttade ett gäng böcker som hamnat fel till fantasy hyllan.

Tydligen skulle inte böcker om genus"vetenskap" inte stå på fantasy hyllan.

Förvirrande...

Genus är en postmodernistisk ideologi. Bara för att man klämmer det ett "vetenskap" som prefix gör det inte till en sådan. Jag utmanar alla att hitta en enda person som studerar eller tagit examen i genusvetenskap som inte står till Vänster politiskt.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet