Inlägg från: Linda5 |Visa alla inlägg
  • Linda5

Vad räknas till Fin/bra mat

I många trådar med billig mat så skriver folk att dom prioriterar bra mat.

I andra trådar skriver folk att man bjuder på fin mat vid kalas.

För mig spelar sällan råvaror eller pris roll utan smak och hur vällagad maten är.

Tycker oftast det är trams och bara skryt och lättja att handla billigt.

Så mina frågor är

Vad tycker ni är "bra" mat?

Vad är fin mat vid kalas?

• Svar på tråden Vad räknas till Fin/bra mat
  • Linda5
    Magical skrev 2021-10-16 07:56:05 följande:

Jag måste fråga för jag förstår inte den här meningen. 

Hur är det lättja att handla billigt? Om jag står i butiken och ska välja kött och så ser jag att "veckans vara" är tex lite lägre pris på fläskige, då kanske vi köper det. Vad är så fel med det? 

Lättja är i mina ögon att man alltid köper exakt samma saker och aldrig orkar ens titta på nya varor eller ens försöka lära sig att laga något nytt. 

Hur är det skryt att försöka vara ekonomisk? Det förstår jag nog inte heller. 

Menar tvärt om. Många motiverar gigantiska matkontonmed att dom äter "bra" mat och hävdar att har man lågt matkonto äter man dålig mat och bjuder på snålmat vid kalas. Jag hävdar att man med lite tanke och engagemang kan äta väldigt bra till en billig peng om man vill.
  • Linda5
    Silverjenny skrev 2021-10-16 12:17:05 följande:

Matkontot säger inte allt om huruvida man äter bra mat eller inte. Bra kött och ekologiska varor är förstås dyrare, men du kan äta t.ex vegetarisk mat väldigt billigt och med högt näringsinnehåll. Och du kan lägga enorma summor på hel- och halvfabrikat och onyttig mat.

Jag jobbade i en ica ett tag och chockerades lite smått över hur folk handlar egentligen. Kanske 20% av varorna kunde vara nödvändiga råvaror som grönsaker, potatis, kött, mjölk mm medan resten var rent skräp. Färdigmat med massvis med tillsatt socker, onödiga smakförhöjare, små snackskorvar, majonnäs, färdiga såser, färdiga findus-matträtter i låda, snacks, öl och läsk.

Tack. Jag håller med dig. Jag kan tycka att envälkpkt fläsklägg med riktigt hemgjort rotmos är minst lika gott som en oxfilé (egentligen godare). Att laga säsongsbaserat och från grunden blir ju ofta mycket billigare och godare och nyttigare.
  • Linda5
    Tom Araya skrev 2021-10-17 15:25:07 följande:

Har man tid och ork att alltid laga sin egen mat från grunden kan mat vara både bra och billig samtidigt. Det svåra är om man har hyfsat höga krav men inte alltid tid, lust och ork.

Så är det ju. Bara det att i många spartrådar när folk skriver att dom har låga matkonton så är det alltid en drös inlägg att andra prioriterar "bra" mat och får det till atthar man lågt matkonton äter man dålig mat.
  • Linda5
    Silverjenny skrev 2021-10-18 11:06:18 följande:
    Precis, det kan ta lite mer tid att laga mat från grunden men det behöver egentligen inte vara så krångligt. Och det blir inte dyrare egentligen, halvfabrikat är ofta bra mycket dyrare.

Jag lagar storkok och sparar därmed både tid och pengar, och jag planerar maten efter säsong och vad som är på extrapris. Äter i princip helt veganskt med tillägg ägg och fisk för proteinet. Jag passar på att köpa en helsida lax när det är på extrapris osv. Vi äter väldigt bra och har ändå ett lågt matkonto.
    Så gör vi också. Mycket säsong och extrapriser/ kort datum. 
    Bakar bröd och fika själv.
Svar på tråden Vad räknas till Fin/bra mat