Vad räknas till Fin/bra mat
Bra mat tolkar jag som bra kvalitet. Som riktigt smör, helst kallpressad olja, gärna ekologisk, rättvisemärkt lokalproducerat, gärna gjort på traditionellt sätt. Och helst hälsosamt och "gjort från grunden"
Mindre bra är produkter där man tillsatt billiga ingredienser, såsom saltvatten, mjölkfett, vissa emuleringsmedel, smakförstärkare eller där man helt enkelt gjort maten på en fabrik. Med stort fokus på priset, snarare än kvalité.
Dessutom har man väldigt olika värderingar i vad man tycker är toppen-bra mat och vad som ses som sämre. Vissa är tex väldigt mycket emot socker, eller tillsatser, medan andra inte vill äta transfett, eller akrylamid.
Fin mat är för mig mat som inte fungerar varje dag. Antingen p.g.a pris, eller av hälsoskäl. Mat som man bjuder på. Sådant som folk uppskattar.
Motsatsen till falukorv, eftersom den både är billig och inte omtyckt av alla. Dessutom blir det också så att man väljer mat som är svårare att ha hemma jämt, såsom färska skaldjur, färska bär, ostar från gruvor, limited edition öl, osv.
Beroende på vana och ekonomi så blir ju dyr mat väldigt olika saker. Minns en gång en kvinna i kön vid fiskbilen som köpte enorma mängder Kalix löjrom. Samma dag var min lyx att faktiskt köpa färsk fisk.