Inlägg från: Silverjenny |Visa alla inlägg
  • Silverjenny

Vad räknas till Fin/bra mat

När någon säger att de väljer bra mat framför billig, tänker jag vällagad mat från grunden med bra kvalitet på råvarorna, där man inte prioriterar pris och hur snabbt maten går att laga. Det behöver inte vara dyrt för det, men bra kvalitet. Mindre halv- och helfabrikat, ekologiskt och gärna närproducerat kött istället för t.ex Eldorado kyckling som innehåller mycket vatten. Mycket grönsaker med bra näringsinnehåll och mat som tar tid att förbereda, exempelvis blötlägga och koka bönor själv istället för att köpa färdigt på burk.

Fin mat är lite lyxigare mat som är dyrare och som man inte äter till vardags. Fint kött, dyrare råvaror, skaldjur, mat som tar lång tid att laga och kräver flera timmar i köket. Festmat helt enkelt.

• Silverjenny
    Dr Nail skrev 2021-10-16 03:59:23 följande:

Ekologiskt och närproducerat säger de...men när svensken går till butiken väljer han fortfarande med plånboken och tar den där danska fläskfilen 7 gånger av 10..

Absolut, man vill gärna se sig själv som en person som handlar rätt, men i slutändan väljer man ändå ofta det billigare alternativet.

Jag väljer att äta väldigt lite kött överlag och äter 95% veganskt. Men jag väljer ändå det billiga irländska köttet de få gånger jag köper köttfärs eller högrev. Jag minns inte ens sist jag köpte oxfilé eller liknande.
  • Silverjenny
    Linda5 skrev 2021-10-16 09:28:46 följande:

Menar tvärt om. Många motiverar gigantiska matkontonmed att dom äter "bra" mat och hävdar att har man lågt matkonto äter man dålig mat och bjuder på snålmat vid kalas. Jag hävdar att man med lite tanke och engagemang kan äta väldigt bra till en billig peng om man vill.

Matkontot säger inte allt om huruvida man äter bra mat eller inte. Bra kött och ekologiska varor är förstås dyrare, men du kan äta t.ex vegetarisk mat väldigt billigt och med högt näringsinnehåll. Och du kan lägga enorma summor på hel- och halvfabrikat och onyttig mat.

Jag jobbade i en ica ett tag och chockerades lite smått över hur folk handlar egentligen. Kanske 20% av varorna kunde vara nödvändiga råvaror som grönsaker, potatis, kött, mjölk mm medan resten var rent skräp. Färdigmat med massvis med tillsatt socker, onödiga smakförhöjare, små snackskorvar, majonnäs, färdiga såser, färdiga findus-matträtter i låda, snacks, öl och läsk.
  • Silverjenny
    Mandelskorpan skrev 2021-10-18 07:59:44 följande:

Märkligt resonemang kan jag tycka? Vi äter ?bra? mat, för mig är det frukt, grönsaker, rotsaker, och rena maträtter utan en massa tjafs eller halvfabrikat. Exempelvis lax + kokt potatis med grönsallad till.

Ser man över matbutikernas erbjudanden så kan man hålla nere kostnaderna. Vi har bra utbud av mataffärer här med konkurrens vilket väl förvisso gör det enklare.

Precis, det kan ta lite mer tid att laga mat från grunden men det behöver egentligen inte vara så krångligt. Och det blir inte dyrare egentligen, halvfabrikat är ofta bra mycket dyrare.

Jag lagar storkok och sparar därmed både tid och pengar, och jag planerar maten efter säsong och vad som är på extrapris. Äter i princip helt veganskt med tillägg ägg och fisk för proteinet. Jag passar på att köpa en helsida lax när det är på extrapris osv. Vi äter väldigt bra och har ändå ett lågt matkonto.
Svar på tråden Vad räknas till Fin/bra mat