Under IVF-behandling - vill ni följas åt?
Hej på er :)
Idag, ruvardag 10, tog jag ett första test, och det visade fan positivt. Ett svagt extra streck, men nog var det ett streck. Har aldrig någonsin fått en tillstymmelse till dubbelstreck förut, så det kändes så himla otroligt. Vet inte hur jag ska reagera riktigt, men antar att det betyder att embryot har börjat sätta sig i livmoderslemhinnan. Sen är det ju det där med att testa tidigt, för risken att kroppen stöter ut embryot igen lagom till den riktiga testdagen är väl rätt stor som jag förstått. Men så här långt har jag aldrig kommit förut, så är jätteglad för det. Min mens kom redan på ruvardag 13 förra IVF:en, så känns bra att jag "hann" testa innan den eventuella besvikelsen.
Ma1986: Jag har haft rätt intensiv mensvärk emellanåt de sista dagarna, men ingen blödning. Som du skriver är ju inte blödning nåt ovanligt, det behöver inte vara negativt. Fick du nån närmare förklaring till varför det blöder?
Förstår ändå att det kändes riktigt jobbigt för dig, blod i trosan förknippas ju typ alltid med mens eller missfall. Hoppas verkligen att du kommer behöva berätta för din nya chef att du är gravid :)
Jonisa: Jag känner med dig, så jobbigt att du har behövt ta sprutorna i onödan! Men, räknas detta som ett försök eller stryker de denna omgången? Hoppas verkligen att det inte räknas! Du kan ju inte hjälpa att de planerat dåligt och inte kan behandla klart dig pga juluppehåll. Förresten, det där med att ha tagit sprutorna i onödan, jag vet inte om man kan se det så riktigt. Vet verkligen inte om det ligger nån sanning i detta, men min svärmor vars goda vän är barnmorska, sa att hormonerna man tar liksom har förmågan att kicka igång hela systemet. Att man liksom börjar väcka det som slumrar därinne. Som sagt, vet inte om det stämmer, men kanske är det så att sprutorna man tar vid en IVF gör det lättare att lyckas nästa IVF. Hoppas!
Jag vet, så konstigt med barnsakerna. Jag upplever att de som själva inte gjort IVF tror att IVF är en barngaranti, vilket ju inte är fallet.
Nej det fick jag inte, jag frågade inte heller. Känner att jag måste fråga mer :) Har nu fortsatt molvärk, men inget mer blod men man sitter ju på nålar som ni vet. Framförallt när man ska gå på toaletten och varje gång typ ber till högre makter om inget mer blod :( Sen tänker jag att det spelar kanske ingen roll, antingen blir jag gravid eller ej. Kan ju alltid försöka mig på en Googling. Haha tack, ja ;)