Anonym (Oj) skrev 2021-11-17 21:38:29 följande:
Blir lite stressad när jag läser hur stora tillgångar alla har haha. Hoppas jag själv kan nå bli så pass framgångsrik senare i livet.
Jag är 22, studerar för tillfället. Har endast omkring 50 k sparat, har inga fonder. Sparade ihop omkring 100 k under ett år på ett jobb där jag fick ut drygt 15 efter skatt varje månad. Sedan blev jag arbetslös. Inga lån.
Jag startade verkligen från noll och för mig har det handlat om extra arbete, långsiktigt sparande/placeringar och bostadskarriär.
Jag köpte min första bostadsrätt när jag började gymnasiet, med lån från morfar. Renoverade den under studietiden, med hjälp av pappa och morfar. Sålde med god vinst som delades med min sponsor/morfar.
Köpte, renoverade och sålde bostadsrätter två gånger under den fortsatta studietiden.
Från starten på riktiga arbetslivet har jag arbetat i genomsnitt minst 56 timmar i veckan, alltså motsvarande 2 extra arbetsdagar varje vecka, under mer än 25 år. Ofta har dessa två extra arbetsdagar varit på egna fastigheter, t ex mindre hyreshus som jag/vi har renoverat under tiden som familjen har bott där. Ofta har vi haft mycket låga boendekostnader och med eget renoveringsarbete har vi kunnat sälja fastigheterna, alltid utan förlust, ofta med en liten vinst och några gånger med riktigt god vinst.
Det har varit väldigt mycket jobb och familjen har fått flytta flera gånger men det har givit oss och våra barn en riktigt hyfsad ekonomi under tiden.
Pensionsspara började jag med i 25 års ålder, med från början små belopp, men det har ändå vuxit riktigt hyfsat under åren.
Vi har också försökt att regelbunden placera lite kapital i aktier och fonder vilket har gett resultat sett över lång tid.
Men större delen av arbetslivet har det varit ett jäkla slit, för mig och för familjen. Det är först under senare år, sedan barnen flyttade ut, som vi verkligen har fått skörda de ekonomiska frukterna av att ha slitit rätt hårt i halva livet.
Våra barn har fått en bättre start i livet. De klarar studier utan lån och har haft råd med kontantinsats till egna bostadsrätter. De gillar att jobba extra, att placera i aktier och de verkar vara intresserade av bostäder/renovering/inredning. Jag hoppas och tror att de är klokare och kommer behöva slita mindre än vad jag gjorde i unga dar och de kommer att ha bra jobb och god ekonomi.
Nu efteråt står det klart för mig att om jag under dessa 25 år i stället hade satsat bara 5 timmar i veckan på att handla i värdepapper så hade jag inte alls behövt jobba lika mycket och hade ändå sannolikt byggt upp en mycket större förmögenhet. Men det är alltid lätt att vara efterklok.
Men nu efter alla år av slit för hela familjen så är jag och vi mycket nöjda med livet. Trivs jättebra, har ett roligt och lagom krävande arbete, jobbar i snitt bara 30 timmar i veckan (tänk er vad lyxigt att jobba tre dagar mindre varje vecka!), tar ut mycket semester och ledighet, tränar och sköter hälsan, gillar att resa, uppleva roliga och spännande äventyr, köra sportbil och tillbringa mycket tid på soliga platser, t ex i vårt sommarhus i södra Europa.