Anonym (Osparat) skrev 2021-11-12 14:00:25 följande:
Helt fascinerande att se hur olika liv folk lever. Jag skulle vilja se fler svar från de som lever från månad till månad, i hyresrätt och inte har kapital i båt, bil, aktier.
Personligen vill jag bara ge upp när jag tänker på min situation. O kr på bank. O kr när nästa lön kommer. Men har inga anmärkningar och är ej kund hos KF.
Vet inte hur gammal du är, men ekonomi är ju något som oftast utvecklas till det bättre ju äldre man blir.
När jag var 30 och hade två små barn, VAB:ade mycket, amorterade mycket och hade lägre lön så fanns ju inte utrymmet att spara på samma sätt, även om jag sparade så gott jag kunde.
Nu, nära 20 år senare, har jag knappt kostnader för barnen då de är stora, jag har fått upp lönen, amorterat, slipper VAB:a och har köpt allt jag behöver. Då blir det självklart lättare att spara större summor.
Men sedan är det största knepet att hålla ner utgifterna. Varje abonnemang på TV-tjänster/tidningar/Spotify osv kostar ju. Sådant höll jag ner på när jag hade mindre pengar.
Känner folk som tjänar dubbelt så mycket som jag och ändå har dålig ekonomi, det är ju för att de ökar utgifterna i högre takt än de ökar inkomsterna. Köper på avbetalning, reser utomlands flera gånger per år osv.
Man ska inte neka sig allt, för då blir livet trist. Å andra sidan kanske man inte heller måste HA allt... Många spenderar för att imponera på andra, sådant skiter jag i. Folk skulle aldrig gissa att jag är miljonär och det fungerar för mig, känner inget behov av att ha största huset, snyggaste bilen osv.