• Fransan

Gravid, mannen vill inte

Hej!

Jag har ett problem som håller på att knäcka mig. Jag plussade för en vecka sedan (oplanerat) men ändå inte helt förvånande när vi inte skyddar oss. Vi har två barn sedan innan 8 och 11 och vi har alltid resonerat som att händer det så händer det- tills jag plussade. Mannen känner sig nu för gammal 44, jag är 34 och han vill nu bestämt att jag ska göra abort. Jag har inte blivit gravid sedan sista graviditeten så jag har som tänkt att det kanske faktiskt inte går.

Han säger att han inte vet vad han gör om jag väljer att behålla. Känner mig lurad, ledsen och uppgiven. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Gravid, mannen vill inte
  • Fransan
    S23 skrev 2021-10-09 12:43:18 följande:

Jag uppfattar det som att du själv inte vill göra abort egentligen? Isf är svaret behåll.

Han har medvetet tagit risken att du kan bli gravid och får stå för sina handlingar.

Blir det att han lämnar dig så var han inte värd att ha kvar är min åsikt

Ja, som det känns nu vill jag behålla. Då jag som haft i bakhuvudet att jag inte kan bli gravid känns det också helt otroligt att jag är det och att den här chansen kanske inte kommer igen..

Dock så känns det fruktansvärt om jag måste välja mellan att ha en fungerande relation och då göra abort eller sabba hela vår familj och behålla det här barnet.
  • Fransan
    Drottningen1970 skrev 2021-10-09 13:55:32 följande:

Nej det är inte DU som väljer det. Det är HAN som skapar detta. Lägg tillbaks ansvaret på honom.

Du berättar för honom att du inte tänker göra abort. Sen lämnar du tillbaks bollen till honom och säger; om DU väljer att förstöra vår familj och vår relation pga att det kommer att komma ett barn till så är det DITT ansvar och DITT val. Vägra ta över detta från honom. Var tydlig.

Tack för kloka ord och peppning. Du har så rätt! Men ändå att det kan vara så svårt ???? Känner mig automatiskt skyldig till att det blivit så här, men vet såklart att vi är två om det.
  • Fransan

Ett annat argument han kör med nu är att- Vad har förändrat sen du fick plusset, vi har ju sagt att vi är färdig med barn?. Och JA, vi har sagt att vi inte ska ha fler barn eftersom vi räknat med att det inte går. Och jag har bara varit otroligt tacksam att vi fått två friska. ( orkar inte dra hela min journal, men problem med äggstockarna ) Han känner sig nu lurad då jag uppenbarligen KAN bli gravid och tycker då jag borde agerat utifrån det, fast han vet att jag inte är 100% steril

Förlåt för luddig text! Så mycket jag vill få ner

Men ja, allt har förändrats sen det stod gravid på stickan..

• Fransan

Tack alla för peppning!

Jag har nu sagt till honom att jag inte tänker göra abort. Han kontrade med att säga att han inte vet vad som kommer hända om jag väljer att behålla och att han känner sig sviken av mig som ändrat mig i barnfrågan.

Jag tror och HOPPAS att han kommer lugna sig, känns tungt att ta sig igenom det här utan honom vid min sida. Samtidigt känns det som det enda jag kan göra om jag ska vara sann mot mig själv.

• Fransan
    Drottningen1970 skrev 2021-10-09 21:59:47 följande:

Och det enda du behöver svara honom är att vad han väljer att göra är hans ansvar.

Skulle dock inte tyst svälja hans påstående om att det är du som ändrat dig i barnfrågan när ni tidigare gemensamt haft inställningen händer det så händer det?otroligt fräckt att utgå från att en graviditet självklart skulle innebära abort.

Hädanefter ger du dig inte in i några argumentationer. Tig ihjäl gnället.

Ja, det är det som känns orättvist av honom!

Vi pratade inget mer på hela kvällen, han surar. Synd bara att alla hormoner gör upplopp och jag känner bara för att gråta och bli omhändertagen.
  • Fransan

Tack för stort stöd och alla som vrider och vänder på tankar och funderingar. Vi ska få träffa en kurator och det känns bra. Vi behöver få hjälp att bena ut alla känslor. Vi får se vart vi landar sedan.

Svar på tråden Gravid, mannen vill inte