• Fransan

Gravid, mannen vill inte

Hej!

Jag har ett problem som håller på att knäcka mig. Jag plussade för en vecka sedan (oplanerat) men ändå inte helt förvånande när vi inte skyddar oss. Vi har två barn sedan innan 8 och 11 och vi har alltid resonerat som att händer det så händer det- tills jag plussade. Mannen känner sig nu för gammal 44, jag är 34 och han vill nu bestämt att jag ska göra abort. Jag har inte blivit gravid sedan sista graviditeten så jag har som tänkt att det kanske faktiskt inte går.

Han säger att han inte vet vad han gör om jag väljer att behålla. Känner mig lurad, ledsen och uppgiven. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Gravid, mannen vill inte
  • S23

Jag uppfattar det som att du själv inte vill göra abort egentligen? Isf är svaret behåll.

Han har medvetet tagit risken att du kan bli gravid och får stå för sina handlingar.

Blir det att han lämnar dig så var han inte värd att ha kvar är min åsikt

• Drottningen1970

Om du vill behålla barnet så behåller du. Vad han väljer att göra är nåt som han får ta ansvar för.

Jag tror ju inte att han lämnar en annars fungerande relation med två barn (3 barn) egentligen utan att det bara är ett fult sätt att sätta press på dig.

Men även OM han gör det så kommer du att fixa det också.

• Fransan
    S23 skrev 2021-10-09 12:43:18 följande:

Jag uppfattar det som att du själv inte vill göra abort egentligen? Isf är svaret behåll.

Han har medvetet tagit risken att du kan bli gravid och får stå för sina handlingar.

Blir det att han lämnar dig så var han inte värd att ha kvar är min åsikt

Ja, som det känns nu vill jag behålla. Då jag som haft i bakhuvudet att jag inte kan bli gravid känns det också helt otroligt att jag är det och att den här chansen kanske inte kommer igen..

Dock så känns det fruktansvärt om jag måste välja mellan att ha en fungerande relation och då göra abort eller sabba hela vår familj och behålla det här barnet.
  • Drottningen1970
    Fransan skrev 2021-10-09 13:12:46 följande:

Ja, som det känns nu vill jag behålla. Då jag som haft i bakhuvudet att jag inte kan bli gravid känns det också helt otroligt att jag är det och att den här chansen kanske inte kommer igen..

Dock så känns det fruktansvärt om jag måste välja mellan att ha en fungerande relation och då göra abort eller sabba hela vår familj och behålla det här barnet.

Nej det är inte DU som väljer det. Det är HAN som skapar detta. Lägg tillbaks ansvaret på honom.

Du berättar för honom att du inte tänker göra abort. Sen lämnar du tillbaks bollen till honom och säger; om DU väljer att förstöra vår familj och vår relation pga att det kommer att komma ett barn till så är det DITT ansvar och DITT val. Vägra ta över detta från honom. Var tydlig.
  • Fransan
    Drottningen1970 skrev 2021-10-09 13:55:32 följande:

Nej det är inte DU som väljer det. Det är HAN som skapar detta. Lägg tillbaks ansvaret på honom.

Du berättar för honom att du inte tänker göra abort. Sen lämnar du tillbaks bollen till honom och säger; om DU väljer att förstöra vår familj och vår relation pga att det kommer att komma ett barn till så är det DITT ansvar och DITT val. Vägra ta över detta från honom. Var tydlig.

Tack för kloka ord och peppning. Du har så rätt! Men ändå att det kan vara så svårt ???? Känner mig automatiskt skyldig till att det blivit så här, men vet såklart att vi är två om det.
  • EmelieE1996

Det är ju lite sent att ändra sig nu. Han får stå sitt kast helt enkelt

• EmelieE1996

Håller med.
  • Mortiscia80

Exakt det här ts! Om han inte vill vara kvar i relationen så är det upp till honom men du vill ha barnet så behåll det.
Svar på tråden Gravid, mannen vill inte