Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?
Vad exakt gör du när du hostar? Hostar du i armvecket? Använder du mask?
Vad exakt gör du när du hostar? Hostar du i armvecket? Använder du mask?
Jag har tagit två sprutor covid (jag fick dessa tidigt i våras) och ska snart få min tredje (hoppas jag) Jag har dessutom fått vaccinationssprutan för lunginflammation för en månad sedan. Vad menar du?
Vad menar du? (Jag är uppriktigt nyfiken kring hur du kan tolka det så?)
Nej, ärligt talat, Q, jag refererade till historiska sjukdomar och hur man gjorde då i Sverige, eftersom jag trodde att det var allmänbildning. Jag är ledsen över att du tror att jag är antivaxxer. Det här är ju trots allt någonting som man läser om under mellan- och högstadiet. Sedan vet jag att många inte är intresserade av historia. Jag ber om ursäkt för att jag trodde att det här var allmänbildning. Jag gjorde bara en referens, som jag trodde de flesta människor hade koll på.
Helt ärligt!
Kan vi komma på någonting enklare än en inplastad lapp som man går runt med eller en t-shirt? Jag kan säkert skapa någonting sådant, typ ett armband i lysande färg som bara får bäras av folk som är inskrivna på lungkliniken eller så? Vilken färg hade lyst mest i så fall? Eller finns det någonting annat - typ ett halsband för de som är hjärtsjuka eller epileptiker? men dessa syns ju inte så bra.
Jag har jobbigt nog som det är med min lungsjukdom. Jag får exempelvis inte besöka alla instanser inom vården. Om jag ska besöka vårdcentralen, så måste jag be min lungläkare (som är lika svår att få tag i som alla andra läkare) att hon skriver till att jag hostar - annars blir jag nekad i dörren. Detta gäller även mitt barn - eftersom jag hostar. Det är ett ständigt pågående problem.
Jag har dessutom blivit utslängd från offentliga tillställningar i övrigt.
JA! Folk hostar! Folk hostar hela tiden! Det har jag märkt, framför allt efter att pandemin körde igång, då jag lade märket till folk. Jag hostar dock mer än vad folk i allmänhet hostar. Som jag skrev i min trådstart så hostar jag ihållande och konstant. DET är skillnaden!
Jag har hostat tidigare också. Jag har märkt att folk blir irriterade. Det är ingenting konstigt. Skillnaden, nu, mot tidigare är att de blir aggressiva. Dessutom är det ett enormt problem om busschauffören hakar på, så att man blir avkastad vid en hållplats, och därmed blir 20 minuter för sen till jobbet - därav denna trådstart.
Jag hade uppskattat om du bar munskydd på bussen (det gäller alla men framförallt personer med hosta).
Som reglerna är nu måste jag sjukskriva mig för minsta lilla snuva, och även om både du och jag fått covidvaccin kan du ju ha något luftvägsvirus som far ut i luften när du hostar. Att märka skillnad på den vanliga hostan och den vanliga hostan plus en lätt infektion är inte alltid så lätt.
Ett alternativ är kanske att börja åka bil istället?
Jag är låginkomsttagare och är dessutom arbetsoförmögen på 25% på grund av min lungsjukdom, så en mycket stor del av min inkomst hade gått till resekostnader om jag hade haft en bil. Ett busskort kostar ungefär 600 kr/månad, vilket gör det betydligt mycket billigare att åka kollektivt än att äga och köra bil. Dessutom kostar det 25 kronor/timme att parkera i innerstan där jag arbetar. Bussarna kör för övrigt i bussfiler, vilket gör att restiden halveras om man åker kollektivt, jämfört med om man hade kört bil.
Ovanstående är anledningar till att jag inte kör bil. Förresten har jag inget körkort, eftersom jag inte har något som helst behov av det.