Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött
Som så många andra sagt:
Gör som du vill!
Jag bryr mej inte om vad andra gör, så länge de inte försöker omvända mej till deras synsätt. För många blir tyvärr helt rabiata och måste få ventilera hur hemskt det är vad andra gör (eller tydligt basunera ut deras val => så att det blir anklagande mot andra). Oavsett om det är religion, matvanor som veganer, snusa/röka eller alkohol, så är det oerhört påfrestande med de som inte ger sig utan måste försöka övertyga andra som att deras väg är den enda rätta.
Jag har aldrig haft problem att umgås med andra oavsett om de har allergier eller är veganer = krävs speciell mat. Så länge de inte gör en stor grej av det!
Samma sak med alkohol, vissa dricker, andra inte. Vissa dricker alkoholfri öl/cider/vin/drinkar. Andra håller sig till vatten. De flesta gör ingen grej av det. En del ska frälsa hela världen med sitt oavsett om det gäller att övertyga andra om att testa ett sjukt gott öl från okänt mikrobryggeri eller nykterister som ska få andra att skämmas över sin alkoholhaltiga dryck.
Vill du hålla låg profil så be att få en alkoholfri drink som ser lite rolig ut eller be om en citronklyfta i läsken. Kanske något pynt med?