Hejsan91hejsan skrev 2021-10-06 17:54:19 följande:
Tråkigt för dig :) eftersom jag har vänner som gjort det utan problem och jag har deras kontrakt har jag svårt att förstå vad det är som är så svårt? Är ju bara att byta ut namn/adresser/köpeskilling/betalningssätt etc etc. Krävs ingen Einstein för det :)! Så fort det är godkänt av lantmäteriet står man ju som ägare på hälften. Det värsta som kan hända är att de inte godkänner.
Hade önskat mig mer seriösa svar här. Förstår att om man inte är insatt tror att det är svårt att skriva. Men läs isåfall på innan ni svarar :) jag frågade om tips inte om folks åsikter huruvida det är möjligt eller inte för det vet jag redan att det är. Banken sa liksom till oss för 6 månader sedan att antingen skriver ni själva eller anlitar jurist?
Du har inget att oroa dig över, det kommer gå bra.
Om man tar ett enkelt exempel, låt säga att hon flytta in samtidigt i huset som sin sambo, huset är betalt av han, han har bara skrivit köpeavtal allt men huset är köpt för gemensamt bruk då blir den en sambo egendom och ska då delas 50/50 ifall dom går skilda vägar.
Eller hon kanske har bättre bruk av huset , kanske hade med sig ett barn och kille inte hade något barn, då har hon företräde att lösa ut han och ta huset själv.
Vidgar man lite på kontraktets betydelse så börjar ni förstå att den spelar en marginal roll vem som är ägare.
Nu bodde hon redan i huset, lantmäteriet läser bara köpeavtalet, att den är signerad samt bevittnade namnteckningar så går den oftast igenom.
Dom har skrivit på köpeavtalet och skicka in den, vid signerandet av köpeavtalet så har säljaren gjort sig bunden till avtalet och få svårt att häva.
Här har säljaren mest troligt inte någon svävarklausul eller återgångsvilkor så även om han inte får betalt så kan hon ändå bli ägare.
Så om man behöver en jurist? kan vara en bra ide, men nu var det köparen jag valde o hjälpa.