• havstjej

Jag ska betala honom

Ett gemensamt barn på 2 år ihop med ett numera ex. Pappan har 2 barn (9&13år) sedan tidigare. Bodde ihop i 4 år, de senaste två åren missbrukade pappan alkohol. Det hela eskalerade ett par månader innan vår gemensamma föddes. Pappan var hellre ute dag som natt med sina vänner och drack. Han var iväg hela nätter trots han visste han skulle ha barnen dagen efter vilket gjorde att jag fick sjukanmäla mig o stanna hemma. Han kunde ligga o sova på förmiddagarna fram till 12 o överlåta ansvaret på vår minsta till sina syskon för att han skulle ha sovmorgon. Han har inte engagerat sig i vårt barn mer än kanske 30 minuter per dag. Jag tog hem en bekant till honom som är nykter alkoholist som konfronterade honom. Han bröt ihop och följde med på ett aa möte. Sedan sa han att det inte var något för honom och att han inte tänkte bli nykterist utan skulle dricka max 2 ggr i månaden. Månaden som följde där drack han 3-4 ggr i veckan, istället för 7. Han drack sig inte stupfull alltid utan mest lullig. Han sa själv att han va ute efter att känna ett lugn.

Tillslut bröt jag ihop helt efter att försökt rodda hela familjen, tagit hand om alla barnen, försökt få pappan att inse problemet, försökt engagera pappan i barnet, tagit hand om hushållet och samtidigt jobba 100%. De andra barnens mamma slängde också ur sig ett o annat och baktalade mig för barnen. Jag ri gde socialen för tips o råd och det föll en orosanmälsn.

Efter att socialen haft möten med de tidigare barnen, barnens mamma, pappan, pappans syster och mig så lades utredningen ner: inget skäl för oro. Anledningen till detta var att pappan erkände att han hade druckit lite mycket men sa att han hade dragit ner nästan helt på det. Nu var det bara någon öl till maten. Dessutom sa han att han stack iväg och drack för att slippa mig och att jag funnits i hemmet var orsaken att han inte kunnat spendera tid med sitt barn.

Systern ljög hos socialen och sa att pappan aldrig varit full inför barnen trots hon varit med flertalet gånger. Till barnen hade föräldrarna sagt att jag försökte ta deras älskade pappa ifrån dem så de var rädda och ledsna. Jag skulle behandla barnen som luft enligt pappan.

Jag flyttade till egen lägenhet i denna härva med vårt barn. Barnet är folkbokförd hos mig. Är hos sin pappa 10 dagar i månaden och hos mig 20 dagar i månaden. Detta har vi skrivit ett avtal på som ska gälla i 4 månader till att börja med. Sen ska vi utvärdera och efter ett tag ska vi börja trappa upp umgänget. Pappan kräver dock 50/50, varannan vecka från nu!

Pappan kallar mig trög, idiot, dum i huvudet med vårt barn i famnen. Han säger det högt inför de andra barnen med. Utpressar mig ex. Nu har jag hittat en mycket bättre lägenhet i samma kommun (ska behålla samma förskola) för mig o sonen. Pappan vägrar att skriva på flytt för sonen om inte jag ger pappan 50% umgänge, vv med en gång nu. Pappan skriver till mig på sms, att han vill inte ha något samarbete, han ska göra livet så surt som möjligt för mig och han ska göra att jag känner mig så maktlös som det bara går.

Enligt försäkringskassan är jag berättigad hela barnbidraget och det är han också arg för. Han kräver att jag ska betala för aktiviteter som görs hemma hos honom, jag ska skicka med Blöjor, jag ska köpa alla kläde och skicka med och han tänker absolut inte betala någon försäkring på barnet. Utan det ska jag eftersom jag får BB. Tillägg att jag betalat försäkringen i 2 år medans vi bodde ihop.

Jag har föreslagit familjerätt men han skulle ha 500 kr betalt för att gå dit. Jag har sagt att jag vill ha ett bra samarbete för vår son men han "skiter i vad jag vill". Det enda han nämner gång på gång är: "vi gör som jag säger".

Han vägrar se mig eller träffa mig så hans förslag är att han ska skicka ut barnet i trapphuset sen stänga dörren o först då får jag visa mig för barnet. Detta går inte jag med på, då hävdar han att jag inte vill samarbeta.

Jag föreslog att pappan och jag inte behöver stå så nära varandra men att barnet måste ha kontakt o se den andra föräldern vid överlämning för att det ska bli tryggt. Men pappan vägrar möta mig halvvägs utan det ska gå till på hans vis eller inte alls.

Denna helgen fick tyvärr inte vår son träffa sin pappa för pappan skrev : hälsa x att jag är ledsen att vi inte ses denna helgen och anledningen till det är du (alltså jag).

Jag vet inte Vad jag ska göra? Känner mig helt förtvivlad. Det enda jag vill är att få till ett samarbete där vi kan lita på varandra och respektera varandra för barnets skull. Men pappan skriver på sms : jag vill inte ha något samarbete med dig. Det räcker vi gör överlämning på förskola o skriver sms o äm det är något viktigt. Då har jag svarat att vi kan göra överlämning på förskola men att vi faktiskt då måste få till ett samarbete på sms. Inte som det är nu då pappan inte svara är när jag frågat något, eller skriver ett dumt svar eller "hejdå", "tyst nu" osv.

Då vill helt plötsligt inte pappan hämta o lämna via förskola utan vill vänta.

Sen känner jag också en oro över pappans beteende. Jag har pratat med hans pappa o bror som säger att han tagit avstånd från dem med och att han beter sig konstigt.

Pappan säger att han inte dricker så mycket längre, men vad vet jag. Socialen la ju ner det dessutom så de finner ju ingen oro.

Nu blev det mycket... Och rörigt.

Tack

• Svar på tråden Jag ska betala honom
  • Anonym (Casanova)
    havstjej skrev 2021-10-03 19:11:40 följande:
    Enligt hans beteende verkar det ju absolut som det är det han vill. Men han hävdar gång på gång att han ska ha 50%, att han är pappa (vilket han inte visat så bra hittills).

Pappan har ju fått för sig att jag gör allt "det här" för att hämnas på honom och att jag använder vårt barn till det. Jag kan inte låta bli att känna att allt han säger är som att han pratar om sig själv.
    Jag håller med dig. Det låter som hans främsta orientering är sig själv just nu.

Går det att arbeta med hans beteende? Göra det enkelt för honom att smita undan faderskapet. Acceptera dåliga ursäkter. Hör inte av dig när det är hans tur att träffa ungarna. Hör han inte av sig så stannar ungen hos dig utan att någon säger något osv.

Nämn inget om pengar. Kräv inget. Få honom att tro att han kan komma undan den saken.

När ungen de facto bor hos dig kan du ändra strategi.
  • Anonym (Famrätt.)
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-03 17:18:32 följande:

Det låter som att det bästa vore om ungen bodde hos dig på heltid. Att det egentligen dessutom är det han vill.

Vänta med försäkringskassa, pengar och allt det där. Fokusera på vad som är viktigt. Ungen. När ungen bor hos dig på heltid så kan du gå till försäkringskassan. Då kan han ändå inte påverka umgänget lika enkelt.

Finns ingen anledning att vänta med försäkringskassan. Så länge det finns så allvarliga samarbetssvårigheter där TS har dokumenterat hot och utpressning så kommer pappa inte få 50% av boendet därskilt inte när han inte ens sköter den tid han har. Varannan vecka rekommenderas heller inte för barn under 3 år. En vårdnadstvis tar dessutom ofta över ett års tid från det att ena parten lämnar in en stämningsansökan. Så TS ska definitivt ansöka om underhållsstöd redan nu och dessutom söka bakåt i tiden för hela den perioden som pappan ej betalt.
  • Anonym (Famrätt.)

För att få ett högre belopp än vad FK betalar krävs att det är stor skillnad på inkomsterna i familjerna. Man tänker att barnets förhållande ska vara likvärdigt hos både. Om pappan inte är en krösus, som har det väldigt gott ställt i jämförelse med TS så skulle jag lägga planerna på att få ett högre belopp åt sidan. Att ta hela vändan i tingsrätten med advokatkostnader etc kommer i slutändan antagligen inte att vara värt det.

Förövrigt vill jag råda TS att se över sin hemförsäkring och säkerställa att hon har en som täcker rättshjälp i samband med vårdnadstvist.

• havstjej
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-10-03 19:45:56 följande:

Finns ingen anledning att vänta med försäkringskassan. Så länge det finns så allvarliga samarbetssvårigheter där TS har dokumenterat hot och utpressning så kommer pappa inte få 50% av boendet därskilt inte när han inte ens sköter den tid han har. Varannan vecka rekommenderas heller inte för barn under 3 år. En vårdnadstvis tar dessutom ofta över ett års tid från det att ena parten lämnar in en stämningsansökan. Så TS ska definitivt ansöka om underhållsstöd redan nu och dessutom söka bakåt i tiden för hela den perioden som pappan ej betalt.

Så detta räknas som allvarliga samarbetssvårigheter? Man har inte mycket att jämföra med själv då kan va bra att veta hur andra ser dessa problem som jag ser dem. Tror du /ni att detta som jag har redan, räcker detta för att han inte ska få 50%?

Iom att det kan ta upp till ett år innan allt är klart efter en eventuell stämningsansökan hur gör man med umgänget fram tills dess. Jag tänker ju att jag ska driva med att vi fortsätter såhär som vi har gjort fram tills dess isåfall. För jag vill inte ge honom mer med dessa problem. Däremot är pappan varmt välkommen hit för att umgås med sitt barn om han vill. Men det vill han inte, han säger att han mår dåligt i min lägenhet.
  • havstjej
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-03 19:22:17 följande:

Jag håller med dig. Det låter som hans främsta orientering är sig själv just nu.

Går det att arbeta med hans beteende? Göra det enkelt för honom att smita undan faderskapet. Acceptera dåliga ursäkter. Hör inte av dig när det är hans tur att träffa ungarna. Hör han inte av sig så stannar ungen hos dig utan att någon säger något osv.

Nämn inget om pengar. Kräv inget. Få honom att tro att han kan komma undan den saken.

När ungen de facto bor hos dig kan du ändra strategi.

Det går alldeles säkert att göra på det viset. Men jag tänker att iom att jag är boendeförälder är väll min skyldighet att informera om viktiga saker? Likadant. Om jag inte nämner något om pengar. Ex. Jag har köpt massa vinterkläder nu, kan du betala hälften. Då kan jag väll inte komma o begära det i efterhand?
  • havstjej
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-10-03 19:51:05 följande:

För att få ett högre belopp än vad FK betalar krävs att det är stor skillnad på inkomsterna i familjerna. Man tänker att barnets förhållande ska vara likvärdigt hos både. Om pappan inte är en krösus, som har det väldigt gott ställt i jämförelse med TS så skulle jag lägga planerna på att få ett högre belopp åt sidan. Att ta hela vändan i tingsrätten med advokatkostnader etc kommer i slutändan antagligen inte att vara värt det.

Förövrigt vill jag råda TS att se över sin hemförsäkring och säkerställa att hon har en som täcker rättshjälp i samband med vårdnadstvist.

Jag har hemförsäkring som hade täckt dessa kostnader. Däremot så är det så att det måste gå ett år från separationen fram till en vårdnadstvist startar för att man ska få hjälp med den ekonomiska biten.

Och nej, han har inte bättre ställt ekonomiskt än mig.
  • Anonym (Famrätt.)
    havstjej skrev 2021-10-03 19:55:12 följande:

Så detta räknas som allvarliga samarbetssvårigheter? Man har inte mycket att jämföra med själv då kan va bra att veta hur andra ser dessa problem som jag ser dem. Tror du /ni att detta som jag har redan, räcker detta för att han inte ska få 50%?

Iom att det kan ta upp till ett år innan allt är klart efter en eventuell stämningsansökan hur gör man med umgänget fram tills dess. Jag tänker ju att jag ska driva med att vi fortsätter såhär som vi har gjort fram tills dess isåfall. För jag vill inte ge honom mer med dessa problem. Däremot är pappan varmt välkommen hit för att umgås med sitt barn om han vill. Men det vill han inte, han säger att han mår dåligt i min lägenhet.

Följ det avtal ni har men skriv inte på ett nytt avtal. Ni kan fortsätta med samma upplägg även utan avtal. Dokumentera noga alla tillfällen då du erbjuder umgänge och alla gånger han inte dyker upp. Det är A och O att du kan visa att du på inget sätt försöker förhindra umgänge. Att han vill ha betalt för att skriva på för flytt, att han hotar att kräva 50% om du gör ditten eller datten och uttryckligen säger att han ska glra livet surt för dig kommer att tas på största allvar. Och som sagt, inte minst så rekommenderas inte VV för barn under 3 år. Just nu behöver du inte oroa dig för det. Men som sagt dokumentera dokumentera dokumentera. Datum och tider. Spar alla sms. Det som kan hända i väntan på en fullständig utredning och slutlig dom är att det kommer en interimistiskt dom som ska gälla under tiden. Men jag kan i princip garanterat att den inte kommer att säga varannan vecka.
  • Anonym (Famrätt.)
    havstjej skrev 2021-10-03 19:57:01 följande:

Det går alldeles säkert att göra på det viset. Men jag tänker att iom att jag är boendeförälder är väll min skyldighet att informera om viktiga saker? Likadant. Om jag inte nämner något om pengar. Ex. Jag har köpt massa vinterkläder nu, kan du betala hälften. Då kan jag väll inte komma o begära det i efterhand?

Det är en bra ide att börja skriva veckobrev där du informerar pappan om viktiga och mindre viktiga saker i barnets liv som du mailar exempelvis varje söndag. Inte nåt småduttanden med sms eller mail hit och dit om det inte gäller nåt väldigt viktigt.Strunta i att begära specifika pengar för vinterkläder etc. Begär underhållsstöd via FK istället.
  • Anonym (Famrätt.)
    havstjej skrev 2021-10-03 20:00:02 följande:

Jag har hemförsäkring som hade täckt dessa kostnader. Däremot så är det så att det måste gå ett år från separationen fram till en vårdnadstvist startar för att man ska få hjälp med den ekonomiska biten.

Och nej, han har inte bättre ställt ekonomiskt än mig.

Om han inte har bättre ekonomi än dig kan du helt lägga tankarna på ett högre belopp åt sidan. Fokusera på FK istället.

Snart har det kanske gått ett år och förhoppningsvis går han inte vidare med en stämning innan dess.
  • Anonym (Casanova)
    havstjej skrev 2021-10-03 19:57:01 följande:
    Du kan utan vidare ligga lågt med informationen ett tag tills det lugnat ner sig. Ha så lite kontakt som möjligt.

Absolut, du kommer få betala kläder och allt annat. Tror inte att du har så mycket att vinna på att försöka kräva det i efterhand. Ekonomiskt så kommer du inte att bli vinnare oavsett vilken väg du väljer. Poängen är att din unge ska komma ur detta så helskinnat som det är möjligt.

Du kan ju gå till domstol och processa, lät som det ofta tar över ett år på någon annan. Antingen gör du det själv, vilket är svårt. Eller så tar du hjälp av en jurist. Men om du inte får någon att arbeta Pro Bono (gratis) så kostar det mer än kläderna.

Min erfarenhet av jurister och domstolar är att det inte alltid är så förutsägbart.

Själv skulle jag försöka ta den enkla vägen först innan jag går till domstol. Dvs undvika domstol om det går. Låter ju som att det är möjligt. Kan ju finnas en poäng med att han inte är fiende för livet om det går att undvika.
Svar på tråden Jag ska betala honom