• Anonym (K)

Jag ska betala honom

En väldig röra ja.

Självklart ska ni hålla er till den överenskommelse ni har i nuläget, med 10 vs 20 dagar. Du gör dig själv en björntjänst om du frångår det innan ni kommit överens om.

Spela in alla era samtal, irl också. Det är fullt lagligt. Spara så klart alla sms. Att han kallar dig dum i huvudet inför barnet osv är bara fel. Han har erkänt i sms att han inte vill samarbeta, där har du början till grund för att ansöka om enskild vårdnad så småningom, för det borde du göra. Samma att han vägrar gå via Familjerätten kommer också ligga emot honom.

Pappan behöver inte godkänna din flytt när det gäller inom samma kommun. Antagligen finns det mer han ljugit i dig också. Bra att du iaf använder ett forum för att få hjälp, så du kan få insikter i rättigheter och skyldigheter.

Du ska inte heller betala blöjor eller annat för att barnet ska vara hos honom. Det får han sköta själv, eller så kan ni prata med F-kassan om att han ska ha en tredjedel av barnbidraget. Då har han inget alls att gnälla om.

Självklart ställer man inte ut ett barn ensamt i trapphuset! Han är ju inte klok. Hoppas du har sparat det meddelandet också!

Det du ska göra: Håll 100 % på er överenskommelse. Kommunicera bara sånt kring barnet som är absolut nödvändigt. Flytta till din nya lägenhet. Om pappan vägrar hålla sig till det ni sagt så fråga honom återigen om Familjerätten, om han fortsätter vara tjurig och ställa till med bråk så tycker jag att du absolut ska ansöka om enskild vårdnad hos Tingsrätten.

Det du vill, ett respektfullt samarbete, det kan du bara glömma. Kommer aldrig att hända. Du måste alltså göra vad du kan för att minimera skadorna istället.

• Anonym (K)

Han använder barnet som slagträ, han är fan inte lämplig att ha ungen ens 10 dagar i månaden. 

• Anonym (K)
    havstjej skrev 2021-10-03 13:34:00 följande:

Det ni skriver om att jag kan flytta ändå. Jag ringde upp socialtjänsten för att fråga om det stämmer att han ska skriva under och han behöver skriva under om jag så ens bara ska flytta till lägenheten under.

Om jag flyttar utan godkännande och skatteverket gör en utredning... Jag har tänkt på det med att det skulle kunna gå. Men så läste jag någonstans att det var egenmäktigt förfarande av barn. Och jag vill ju inte göra något som kan ställa till det för mig

Det stämmer inte. Soc vet faktiskt inte allt heller. Det finns gratis juristrådgivning som du kan googla fram. Hade du flyttat från stan hade det varit en sak, eftersom ni har gemensam vårdnad. Annars har han inget att säga till om.

Det är inte egenmäktigt förfarande med barn! Det hade varit det om du flyttat långt bort med barnet, men i de allra flesta fall så brukar det inte bli särskilt allvarliga följder även då ens.
  • Anonym (K)
    havstjej skrev 2021-10-03 13:43:17 följande:

I avtalet står bara att överlämning kan ske såväl i hemmet som i förskola.

Ena veckan är barnet hos pappan tors efm till sön efm. Det kan man ändra till fre till mån istället och ta överlämning på förskolan. Men jag får ingen som helst information om hur barnet haft det. En gång skrev jag: han verkar lite hängig och trött vad har han ätit idag? Svaret jag fick: mat. Varpå jag frågsde: okej, vad för mat? Sen slutade han svara.

Skriver jag meddelande och det inte passar pappan skriver han antingwn: gör som jag säger, hejdå eller tyst.

Jag vill gärna att det ska fungera med samarbetet på meddelande om vi ska köra övwrlämningarna på förskola.

Detta skrev jag till pappan att vi kan köra överlämningarna på förskola. Först var han med på det sen nekade han det och ville vänta.

Det är synd att du inte får veta nåt om barnet, men sluta skicka sådana sms som (faktiskt) inte är helt nödvändiga. Han kan lika gärna ljuga för dig. Det du däremot kan räkna med är att det irriterar honom.

Fråga igen om det här med att hämta/lämna på förskolan. Påpeka att han då kommer slippa se dig helt, påminn honom om att det ju faktiskt är det han velat väldigt länge nu, och att det då måste vara den bästa lösningen.
  • Anonym (K)
    Anonym (Visst) skrev 2021-10-03 13:46:16 följande:
    Det där stämmer inte helt. Om flytten påverkar avstånd till kompisar, den andra föräldern, skola, fritidsaktiviteter el liknande så kan det vara så att det behövs godkännande, även vid flytt inom samma kommun. Byte av lägenhet i samma trapphus däremot ska ju inte spela någon roll.
    Ok, vissa kommuner kan vara väldigt stora och det är inte bara kommungränsen som gäller, men för de allra flesta orter i Sverige är det sant. Alla bor inte i Sthlm, Gbg eller Malmö, t ex. Eftersom ts flyttar så pass kort att barnet inte ens behöver byta förskola ser jag inget problem, och ungen är ju bara 2 år gammal så även om det vore så är det ingen katastrof på det planet. Umgänget med pappan borde inte heller påverkas av en så kort flytt. Enda orsaken att han bråkar är för att han vill ha makt över ts.
  • Anonym (K)
    havstjej skrev 2021-10-03 14:04:37 följande:

Jag ska framföra detta om att ändra avtalet så att all hämtning/lämning sker på förskola.

Men vad gör man med denna ständiga oro. Ska man bara hoppas barnet ha det bra hos pappan, ska man inte kunna lita på det?

För när jag framfört att jag känner oro kring det förändrade beteendet hos pappan samt att han har druckit så mycket innan och försummat barnen verkar inte oroa myndigheterna.

Det räckte med att pappan sa att han inte gör det längre.

Tyvärr har du inget val annat än att lita på att barnet inte far illa, men om du märker att viktkurvan går åt fel håll eller liknande som inte kan förklaras från att han äter mindre hos dig eller fsk så är det något att vara uppmärksam på. Du vet inte om pappan är fullständigt berusad dygnet runt när han har barnet eller inte, du kommer inte få veta heller. Det enda du kan göra är att titta på hur ditt barn mår, tills han är gammal nog att berätta med ord. Och var uppmärksam på blåmärken som inte kan förklaras med vanlig småbarnsklumpighet...
  • Anonym (K)
    havstjej skrev 2021-10-03 14:18:20 följande:

Angående det här med barnbidrag osv...

Ni andra som har gemensam vårdnad men ni har barn fler dagar så ni får hela barnbidraget. Vad betalar ni som den andra "slipper".

Nu är det så att jag får barnbidraget men inget underhållsstöd. För jag har inte ansökt om det.

Pappan vill inte betala något för barnet nu. Inte försäkring, inga aktiviteter, inga kläder, inga Blöjor (sen tror jag han kommer köpa Blöjor ändå).

Ska jag bara köpa läget eller ska jag behöva ansöka om underhållsstöd. Jag vill ju helst inte det för jag tycker det är bättre vi kan lösa det ihop (vilket vi inte kan iofs). Men jag vet att det kommer bli mycket surfande och bråk om jag ansöker.

Denna veckan fick jag vabba två dagar extra som egentligen skulle vara pappans vab dagar. För han ville inte att barnet skulle komma.

Förstå mig rätt, jag är ju självklart hemma när det behövs. Men det är ju också en inkomstfråga. Han vägrar betala och jag tar hand vabb dagar med...

Hur hade ni gjort?

Ansök om underhåll, särskilt om han förväntar sig att du ska betala allt. Han får bli hur sur han vill, det är hans skyldighet. Han får stå för förbrukningsvaror som blöjor och mat själv, kläder och försäkringar mm får du stå för. Det är bl.a. därför du ska ha underhållet.
  • Anonym (K)
    havstjej skrev 2021-10-03 16:54:52 följande:

Han vägrade samarbetssamtal så efter många rundor i samtal med socialtjänst och familjerätt så ringde socialtjänsten honom nu i veckan och han gick med på att gå till familjerätten. Men han hade sagt " visst jag kan väll gå dit men jag tror inte det gör någon skillnad".

Han säger till mig att han går dit för att kräva 50% umgänge och att han inte kommer ge sig.

Ska man vänta tills vi går till familjerätten o där och då fråga om han ska börja betala för barnet o säga att annars ansöker jag om underhållsbidrag?!

I vårt egenskrivna avtal står det följande. "detta provar vi i 4 månader framåt. Fungerar det bra så fortsätter vi ett tag till innan vi trappar upp umgänget"

Dessa 4 månader är slut den 8 december.

Jag känner ju inte för att ge honom varannan vecka (50%) med tanke på hur det varit och är.

Hans hårda inställning kommer att visa sig väldigt tydligt hos Familjerätten, men bra att han går dit iaf. Det känns olämpligt att han har pojken på halvtid, och nån vv är det inte alls frågan om då, snarare några dagar i taget vardera. Han är ju så liten än så det går inte annars.

Du ska absolut inte ställa något ultimatum på honom hos Familjerätten! Och inte ens diskutera frågan. Du kan däremot informera honom om att du kommer att ansöka om underhåll, eftersom du behöver det för att betala för barnets utgifter, som han annars inte bidrar till utan snarare kräver att du ska betala honom för. Däremot håller jag med andra att du ska vänta med den biten tills du har enskild vårdnad, och naturligtvis också begära retroaktiv betalning.
    havstjej skrev 2021-10-03 19:55:12 följande:
    Så detta räknas som allvarliga samarbetssvårigheter? Man har inte mycket att jämföra med själv då kan va bra att veta hur andra ser dessa problem som jag ser dem. Tror du /ni att detta som jag har redan, räcker detta för att han inte ska få 50%?

Iom att det kan ta upp till ett år innan allt är klart efter en eventuell stämningsansökan hur gör man med umgänget fram tills dess. Jag tänker ju att jag ska driva med att vi fortsätter såhär som vi har gjort fram tills dess isåfall. För jag vill inte ge honom mer med dessa problem. Däremot är pappan varmt välkommen hit för att umgås med sitt barn om han vill. Men det vill han inte, han säger att han mår dåligt i min lägenhet.
    Självklart ska du ansöka om enskild vårdnad! Solklara samarbetssvårigheter från hans sida.

Oavsett enskild vårdnad så har barnet ändå rätt att träffa sin pappa, det kommer du inte undan, men pappan kan inte bara kräva saker hur som helst. Umgänget är till för barnet, inte de vuxna, och vid två års ålder kanske man inte har behov av 50/50.
  • Anonym (K)
    Anonym (I) skrev 2021-10-03 22:36:22 följande:

Du gör ditt livs största misstag om du går till tingsrätten. Du kan både förlora vårdnaden och få betala rättegångskostnader.

På vilka grunder skulle ts förlora vårdnaden, och dessutom till honom?
  • Anonym (K)
    Anonym (I) skrev 2021-10-03 23:33:28 följande:
    Man är oskyldig till motsatsen bevisas. Detta låter som en pappa som kommer vända upp och ner på TS liv bara för att bevisa att han inte alls är en alkis och även verkar ha ett stort nätverk som kan backa upp honom.

Det TS har på honom nu är inte tillräckligt och risken är stor att han hävdar precis samma sak mot henne. Att hon är en dålig mamma med mera. Eftersom han redan nu skyller allt på henne. Han låter också kapabel till att skaffa fram "bevis" som inte finns. T ex anhöriga som skulle ljuga för hans skull.

Att ge sig in i tingsrätten utan konkrets bevis på att han är en värdelös pappa som vanvårdar sitt barn kommer det bli tufft.
    Skillnaden är att ts har bevis på hans idiotier och att släktingars vittnesmål inte kan anses pålitliga. Alkoholen är liksom inte i centrum här. Vad har du mer att komma med varför hon skulle förlora vårdnaden?
Svar på tråden Jag ska betala honom