havstjej skrev 2021-10-03 19:57:01 följande:
Det går alldeles säkert att göra på det viset. Men jag tänker att iom att jag är boendeförälder är väll min skyldighet att informera om viktiga saker? Likadant. Om jag inte nämner något om pengar. Ex. Jag har köpt massa vinterkläder nu, kan du betala hälften. Då kan jag väll inte komma o begära det i efterhand?
Du kan utan vidare ligga lågt med informationen ett tag tills det lugnat ner sig. Ha så lite kontakt som möjligt.
Absolut, du kommer få betala kläder och allt annat. Tror inte att du har så mycket att vinna på att försöka kräva det i efterhand. Ekonomiskt så kommer du inte att bli vinnare oavsett vilken väg du väljer. Poängen är att din unge ska komma ur detta så helskinnat som det är möjligt.
Du kan ju gå till domstol och processa, lät som det ofta tar över ett år på någon annan. Antingen gör du det själv, vilket är svårt. Eller så tar du hjälp av en jurist. Men om du inte får någon att arbeta Pro Bono (gratis) så kostar det mer än kläderna.
Min erfarenhet av jurister och domstolar är att det inte alltid är så förutsägbart.
Själv skulle jag försöka ta den enkla vägen först innan jag går till domstol. Dvs undvika domstol om det går. Låter ju som att det är möjligt. Kan ju finnas en poäng med att han inte är fiende för livet om det går att undvika.