Inlägg från: Anonym (Casanova) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Casanova)

Jag ska betala honom

Anonym (Visst) skrev 2021-10-03 16:43:09 följande:
    Går man direkt via försäkringskassan så får man max ca 1600 va? Då måste man gå via tingsrätten om beloppet ska vara högre?
    Lättare att gå via försäkringskassan. Låter inte som pappan är Bill Gates direkt.

Går du via tingsrätten finns chans till större belopp men du måste få honom att göra en överföring en gång i månaden utan att trassla eller bråka. Går du via försäkringskassan får du pengarna därifrån varje månad så tar dom och deras jurister diskussionen med pappan.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Visst) skrev 2021-10-03 16:51:57 följande:
    Jo men om man går till tingsrätten och får tex 4000 fastställt, är det inte det beloppet som gäller då även om det går via försäkringskassan, fast pappan blir skyldiga dem istället?
    Nä, det förs över mellan parterna. Du får gå till kronofogden om han inte betalar. Kommer han säkert att uppskatta.

För övrigt låter hans beteende som en fylletratt. Dvs han super antagligen rätt hårt, därav den förändrade personligheten. Finns förmodligen inte så mycket pengar att hämta.

Rent allmänt så är föräldrarna gemensamt ansvariga för barnets kostnader efter förmåga. Han har utgifter för ytterligare två barn som han kan dra av för. Visst beloppet i slutändan blir säkert mer än dom där 1.600kr men jag tror inte det är värt tjafset. Bättre att ha pengar som kommer punktligt och som inte blir en följetong av bråk. Det låter ju som att hans liv är i "fallande riktning".
  • Anonym (Casanova)
    havstjej skrev 2021-10-03 17:10:42 följande:

Den frågan har jag ställt mig själv flera gånger och varit irriterad över att jag skriver så otydligt som "ett tag till".

Att bara få till dessa 4 månader fick jag kämpa för.

Men det har ju definitivt inte fungerat felfritt. 2 helger under två månader har han gett mig för han skulle festa, denna helgen ville han inte att sonen skulle komma men la upp det på ett vis att det skulle vara mitt fel. För jag inte gick med på hans överlämning. Så han skrev: hälsa x att jag är ledsen att vi inte ses, anledningen till det är du.

Det låter som att det bästa vore om ungen bodde hos dig på heltid. Att det egentligen dessutom är det han vill.

Vänta med försäkringskassa, pengar och allt det där. Fokusera på vad som är viktigt. Ungen. När ungen bor hos dig på heltid så kan du gå till försäkringskassan. Då kan han ändå inte påverka umgänget lika enkelt.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (qqq) skrev 2021-10-03 17:33:52 följande:
    Det beror ju på. Jag vet ärenden där FK sköter betalningarna för att personen ifråga inte klarar av det. 
    Ja, det är underhållsbidraget dom betalar ut. Det är ju avsett när den andre föräldern inte betalar. Men då är det dom här 1.600kr som du får. Inget annat.

Men har du kommit överens om ett underhållsstöd så ska du gå den vägen först.
  • Anonym (Casanova)
    havstjej skrev 2021-10-03 19:11:40 följande:
    Enligt hans beteende verkar det ju absolut som det är det han vill. Men han hävdar gång på gång att han ska ha 50%, att han är pappa (vilket han inte visat så bra hittills).

Pappan har ju fått för sig att jag gör allt "det här" för att hämnas på honom och att jag använder vårt barn till det. Jag kan inte låta bli att känna att allt han säger är som att han pratar om sig själv.
    Jag håller med dig. Det låter som hans främsta orientering är sig själv just nu.

Går det att arbeta med hans beteende? Göra det enkelt för honom att smita undan faderskapet. Acceptera dåliga ursäkter. Hör inte av dig när det är hans tur att träffa ungarna. Hör han inte av sig så stannar ungen hos dig utan att någon säger något osv.

Nämn inget om pengar. Kräv inget. Få honom att tro att han kan komma undan den saken.

När ungen de facto bor hos dig kan du ändra strategi.
  • Anonym (Casanova)
    havstjej skrev 2021-10-03 19:57:01 följande:
    Det går alldeles säkert att göra på det viset. Men jag tänker att iom att jag är boendeförälder är väll min skyldighet att informera om viktiga saker? Likadant. Om jag inte nämner något om pengar. Ex. Jag har köpt massa vinterkläder nu, kan du betala hälften. Då kan jag väll inte komma o begära det i efterhand?
    Du kan utan vidare ligga lågt med informationen ett tag tills det lugnat ner sig. Ha så lite kontakt som möjligt.

Absolut, du kommer få betala kläder och allt annat. Tror inte att du har så mycket att vinna på att försöka kräva det i efterhand. Ekonomiskt så kommer du inte att bli vinnare oavsett vilken väg du väljer. Poängen är att din unge ska komma ur detta så helskinnat som det är möjligt.

Du kan ju gå till domstol och processa, lät som det ofta tar över ett år på någon annan. Antingen gör du det själv, vilket är svårt. Eller så tar du hjälp av en jurist. Men om du inte får någon att arbeta Pro Bono (gratis) så kostar det mer än kläderna.

Min erfarenhet av jurister och domstolar är att det inte alltid är så förutsägbart.

Själv skulle jag försöka ta den enkla vägen först innan jag går till domstol. Dvs undvika domstol om det går. Låter ju som att det är möjligt. Kan ju finnas en poäng med att han inte är fiende för livet om det går att undvika.
  • Anonym (Casanova)
    havstjej skrev 2021-10-03 20:00:02 följande:
    Jag har hemförsäkring som hade täckt dessa kostnader. Däremot så är det så att det måste gå ett år från separationen fram till en vårdnadstvist startar för att man ska få hjälp med den ekonomiska biten.

Och nej, han har inte bättre ställt ekonomiskt än mig.
    Nu vet jag inte hur dina försäkringsvillkor ser ut men det brukar finnas en självrisk som inte är helt obetydlig. Du betalar en andel av kostnaderna själv. Det kan lätt bli stora belopp.

Väljer du att gå till tvist är det vanliga att din jurist sitter och brevväxlar med hans jurist i syfte att komma fram till en lösning. Båda juristerna försöker i regel undvika rättegång. Eftersom det egentligen inte ligger i deras klienters intresse då det är dyrt och du aldrig kan vara säker på en utgång. En överenskommelse blir ju vad du gör den till.

En fördel med att låta jurister bolla brev är att hans jurist kan tala klarspråk till honom om hans chanser att vinna en rättstvist.

När allt är klart är ni xx.xxx kr fattigare båda två.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-10-03 20:32:14 följande:

Jag skulle också råda TS att inte själv ta det till rätten utan att låta honom göra det om han har lust. Inte heller nån ide att bråka om pengar för kläder direkt med honom. Däremot att begära underhållsstöd via FK ska hon absolut göra. Om pappa inte har betalningsförmåga så behöver han inte betala utan man får sitt ändå.

Som TS påpekar så har boendeföräldern en informationsplikt så att låta bli att hålla pappan informerad är en dålig ide. Däremot bra om det sker under strukturerade former som exempelvis ett veckobrev på en fast dag för att undvika onödig kontakt.

Kan inte finnas många föräldrar som skriver veckobrev till den andre föräldern.

Givet TS läge kan hon med fördel utnyttja det faktum att informationsplikten inte är reglerad. Hon berättar om det händer något allvarligt med barnets hälsa.

Bor ungen 10 dagar i månaden hos pappa så får han göra avdrag för dom dagarna. Skälen verkar vara mer principiella och ekonomiska.

Dimper det ner ett brev från försäkringskassan så verkar han vara typen som tar det som en krigsförklaring.

Bättre att först få barnet att bo hos dig rent praktiskt. Kan du sedan genomföra flytten bort ifrån honom och kanske byta dagis så att han inte på ett enkelt sätt kan hämta/lämna så är ungen din.

Papper skickar du in med din signatur enbart. Skatteverket genomför en utredning om vart ungen bor. På din gamla adress kan barnet inte bo. Svarar han inte på papperna så genomförs flytten enkelt och smidigt. I annat fall blir det han den som får processa mot skatteverket och deras jurister. Lagen säger att du ska vara folkbokförd där du bor. Barnet bor inte på din gamla adress. Då blir det där barnet bor rent praktiskt.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-10-03 20:41:06 följande:
    Det som kommer att väga tyngst i en vårdnadstvist är den stora och grundliga utredning som familjerätten kommer att göra på tingsrättens begäran när de finns så stora svårigheter som i detta fall och där det även finns misstanke om missbruk. Så som TS beskriver pappan så tänker jag att pappa kommer att få svårt att hålla skenet uppe vid en sådan utredning. Där tycker jag att TS ska hålla ut och låta det ha sin gång och inte gå med på nån blahabla kompromiss som advokaterna sinsemellan kan tänkas komma överens om. Det stämmer att tingsrätten ofta brukar trycka på för att föräldrarna ska komma fram till nåt slags avtal innan det går till huvudförhandling, men då blir alla omständigheter heller inte utredda ordentligt så där gäller det för TS att stå på sig när det finns sådan oro flr hur barnet har det hemma hos pappa. Det behöver utredas ordentligt. Min erfarenhet är att dessa utredningar hos familjerätten ofta är bättre än de utredningar som eventuellt gjorts efter en orosanmälan. Där kanske det inte ens utreds alls om ena parten inte vill medverka, vilket inte är ett alternativ hos familjerätten där utredning genomförs oavsett om någon inte vill.
    Visst, allt det där tar som du säger lång tid och kostar en massa pengar. Samt allt ungen ska gå igenom innan allt är klart.

Finns ju en chans att pappan gör bra ifrån sig hos familjerätten. Att han dessutom får hjälp med en bra jurist. Att föräldrar kastar skit och anklagar varandra för det ena och andra är långt ifrån ovanligt. Även bevis som sms brukar vara långt ifrån självklara om det inte är rena mordhot. Sms-trafiken som visades tidigare här i tråden kan enkelt förklaras som att TS var den som gjort något dumt först.

Jag hade själv en gång en jurist i ett tvisteärende som var så usel att hade jag valt att gå vidare med honom i min tvist så hade jag helt säkert förlorat tvisten. Och blivit dömd för Palme-mordet. Nu har jag viss "konfliktvana" så jag vet när jag får dåliga råd. Men den kunskapen kom inte gratis.

I grunden verkar ju pappan inte vilja ha med ungen att göra. Kan man släppa några tusenlappar i det här skedet och pröva den teorin så kan det bli en både billigare och snabbare lösning.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-10-03 21:05:05 följande:
    Jo det är ett mycket vanligt upplägg när föräldrarna har svårt att kommunicera. Informationsplikten är reglerad via ansvaret i föräldrabalken även om det inte ingår i avtalet som de har gällande umgänget. Dessutom är det något som är till TS favör att hon kan visa att hon gjort vid kommande vårdnadstvist. Hon visar därmed att hon inte har för avsikt att stänga pappan ute och att hon är samarbetsvillig. Om tingsrätten ska döma till enskild vårdnad till en av föräldrarna pga samarbetsproblem så kommer de välja den förälder som visat på olika sätt att de förmår tillgodose barnets behov av goda relationer med den andra föräldern och där ingår det att man på eget initiativ håller den andra föräldern underrättad om stort och smått.
    Föräldrabalken säger inte vad för information som ska förmedlas. Väldigt viktigt. Det kommer inte ligga henne till last om hon rättar sig efter en eventuell framtida domstols åsikt i frågan. Tycker domstolen att hon ska skriva en veckorapport så ska hon givetvis säga att det är en "Jätte bra ide! Tack för förslaget, jag gör så!".

Fram tills dess kan hon på ren svenska skita i saken utan att det påverkar. Är ju bara att säga att han bråkat när hon försökt. Vilket dessutom verkar vara sant, så det är ju inte ens lögn. Hon berättar om det inträffar något viktigt tills det lugnat ner sig och dom kan ha en normal relation.

• Anonym (Casanova)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-10-03 21:25:50 följande:
    När domen har kommit har tåget redan gått. Domen kommer ju att baseras på hur föräldrarna hur uppfört sig INNAN dom så det är verkligen jättedum att invänta dom innan man samarbetar och informerar.
    TS har ju försökt. Sakens storhet är dessutom obetydlig i sammanhanget.

Det enda som räknas är om TS kan övertyga familjerätt och domstol om att killen är alkis och dålig för barnen. Går det vägen så spelar resten ingen roll. Lyckas TS inte med den saken så kommer hon vara boven som farit med allvarliga falska anklagelser. Då spelar det heller ingen roll.

Nu går detta i rundgång. Jag anser inte ens att TS ska gå till domstol i detta skede.

Önskar er god natt!
Svar på tråden Jag ska betala honom